hoeveel weidegang nodig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

hoeveel weidegang nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:25

zoals in de titel staat..
Hoe veel weidegang heeft een fjord of haflinger nodig??
En als je ze op stal zet 'savonds??
of hoe lang kunnen ze per dag bijv staan op 1500 m2 ??
en hoelang op stal??
heb je een rijbak persé nodig??
of een paddock??

Ik hoop dat iemand het my kan vertellen..Tong uitsteken
Groetjes..

Marieke_K

Re: hoeveel weidegang nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:26

Of ze weidegang nodig hebben en hoeveel hangt af van wat je er verder mee doet. Datzelfde geldt voor een rijbaan wel of niet aanwezig.

Dus, wat wil je met je pony gaan doen? Recreatie rijden of de sport in?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:23

Het liefst natuurlijk dag en nacht weidegang, dat is het beste en natuurlijkste voor een paard - zeker in de zomer.
1500 m2 is niet veel, zeker niet als dat het enige weiland is dat beschikbaar is, dat hebben ze met een week kaalgegeten. En als ze daarop staan terwijl het nat is, is het binnen de kortste keren een modderpoel.
Hoelang ze op stal kunnen, tja. Er zijn paarden die 23 uur per dag op stal staan, maar dit vind ik persoonlijk geen leven voor een paard. Ze moeten kunnen rennen, kunnen dollen, zich kunnen uitleven en kunnen grazen.
Een bak is niet noodzakelijk, je kunt ook rijden op de wei of lekker buitenrijden. Een paddock ook niet noodzakelijk, als je tenminste weidegang hebt.

Alleen een stal gaat niet volstaan, je paard moet los kunnen lopen en kunnen rennen. Hij moet paard kunnen zijn. Lachen

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:40

Ik ben het eens met hierboven. Mijn pony, blijft ook zoveel mogelijk 24 uur buiten. Vooral haflingers en fjorden kunnen lekker buiten blijven. Die zijn 'winterhard' Tong uitsteken
Als het gras op is, moet je wel hooi bijvoeren!
Succes!
-x-

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:40

ze zeggen altijd 2 paarden per hectare maar indien je het land goed onderhoud en met afgezette stukken werkt kun je best meer paarden op een hectare zetten. en houden zij toch altijd voldoende vers gras. Heel afhankelijk van het onderhoud van het weideperceel en het type paard dus eigenlijk en zo een twee drie geen antwoord op te geven.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:56

24/7 buiten is beste voor elk paard. de opp vh land is niet groot, maar als je hooi bijvoert moet een fjord/haf dat makkelijk redden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:05

@friesiszwart, 10.000 m2 is een hectare, en ze hebben maar 1500 m2 Knipoog
Het is wel erg weinig, maar als je altijd wat hooi in de wei legt dan moet dat wel lukken. Ze zullen het wel helemaal kaalgrazen.
Ik zou ze zo lang mogelijk buiten laten. 's winters is een paddock erg fijn, dan lopen ze niet de hele wei kapot en kunnen ze de hele dag in de paddock (wel met genoeg hooi natuurlijk).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:31

Mijn pony's lopen altijd buiten, ze hebben wel een stal maar daar gaan ze bijna nooit instaan. De wei die je opnoemt is niet zo groot, in dat geval is een paddock/bak wel een must, aangezien je wei met nat weer binnen de korste keren een modderpoel is en dan zou je paard niet naar buiten kunnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:41

ik ga met al het bovenstaand emee. is erg klein, maar sommige paarden komen nooit buiten,,, dus
Als je een aparte paddock maakt kun je ze dara nzitten als nat weer is, met voldoende hooi. Een wei is erg snel kapot getrapt met nat weer , vooral als kleine oppervlakte is, omdat ze meestal hooi op 1 plek krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:49

1500 m2 is klein.
Dat is iets kleiner dan 2x een rijbak.
Wat je zou kunnen maken is een echt goede droge rijbak, zodat ze daar met nat weer kunnen staan. En dat andere stukje als wei om met mooi weer een uurtje per dag op te zetten en de rest in de bak.

Je zult dus zomer en winter volledig bij moeten voeren.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:24

Er zijn rassen die van een klein beetje gras al dik worden. Toch is het daar ook fijn voor om lekker 24/7 in een wei te kunnen staan. Bij ons op stal ( = bij een boer ) gaan eerst de paarden die veel moeten eten op een stuk wei. Als daar dan al veel vanaf gegeten is komen de paarden die wat minder moeten eten erop. Dit systeem wordt steeds toegepast bij de volgende wei. Overigens is hier 25 ha wei en een prima weidebeheer beschikbaar dus dan kan je veel wisselen. Natuurlijk moet je zelf de lichamelijke ( en ook geestelijke ) conditie van je paard steeds in de gaten blijven houden.

LEAHHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:34

Ik ga verhuizen en wil graag een recreatiepony, dus niet voor sport maar lekker in het bos rijden enzo :)
Het word een D pony, en er is 1000m2 voor hem/haar, is dit te weinig? en hoe zouden jullie het indelen (moet er bijvoorbeeld alleen een wei met stal of ook paddock enz.)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:03

LEAHHH schreef:
Ik ga verhuizen en wil graag een recreatiepony, dus niet voor sport maar lekker in het bos rijden enzo :)
Het word een D pony, en er is 1000m2 voor hem/haar, is dit te weinig? en hoe zouden jullie het indelen (moet er bijvoorbeeld alleen een wei met stal of ook paddock enz.)

Sowieso zal er een pony bij moeten, en dan vind ik het toch wel heel krap worden..

Edit: zie dat het topic opzich al bijna 11 jaar oud is :+

Staypositive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:50

Het hangt helemaal af van wat jou wensen zijn en wat jou paard aankan.
Ik zou het bijv belangrijk vinden dat hij zoveel mogelijk buiten komt en een rijbak is voor mij geen must.
24/7 stal vind ik echt not done

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:59

Dit is het derde oude topic dat je met dezelfde vraag omhoog haalt. Dat lijkt me niet de bedoeling.