Stal van hout of gemetseld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Stal van hout of gemetseld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:01

Wat is beter voor een paard? Voor en nadelen?

Ik kan me voorstellen dat gemetseld beter isoleert, en minder kans op brand? Misschien ook minder onderhoudsgevoelig?

Maar bij kant en klare stallen ben ik alleen nog maar hout tegengekomen.

Wat zijn jullie ervaringen? En kennen jullie ook iemand die fijne stallen (kant en klaar) levert voor een redelijke prijs?

Voor alle duidelijkheid: het gaat om een stal van 15*6 (2 stallen, 1 wasplaats en de rest wordt garage). Bouwvergunning is er al.

Wiesje

Re: Stal van hout of gemetseld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:27

Persoonlijk zou ik kiezen voor steen, puur omdat je zelf ook al zegt dat het onderhoudsvrij is. En het ziet er net wat netter uit vind ik. Verder is het gemakkelijker schoon te houden en in de winter minder koud en 's zomers koeler!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:28

ik zou persoonlijk ook voor steen kiezen. gaat ook langer mee dan hout, hout moet je ook steeds verven en uitkijken dat niet gaat rotten

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:18

Wij hebben pas een nieuwe stal gezet (laten zetten). De stal is opgebouwd uit prefab-betonpanelen (grootte 5x15). We zijn er erg over te spreken. De stal stond zeer snel recht en is onderhoudsvrij. Ik zou zeker voor een gebouw in steen gaan, isoleert super en is onderhoudsvrij. Bij hout idd ieder jaar behandelen en eventueel rotten. Je kan nauurlijk ook opteren voor een stal uit kunststofpanelen ipv hout (ook veel onderhoudsvriendelijker - weet niet qua isolatie).

Als je wil kan ik wel enkele foto's plaatsen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:23

Ookal heb ik een houten stal, als ik jou was zou ik ook voor steen gaan.
Lekker schoon en minder onderhoud.
Die stallen van Mausie lijken me echt idiaal.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:28

De beton-optie schoot me pas te binnen nadat ik dit topic geopend had. Dat lijkt me ook wel wat. Foto's wil ik graag zien Mausie.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:07

Enkele foto's van onze stal (wij hebben ook een gedeelte fietsen -en motostalling, de rest is stal en wasplaats).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onze wasplaats (momenteel eigenlijk nog rommelplaats... (riolering nog niet aangesloten)

Afbeelding

Als je de betonnen panelen niet zo graag ziet kan je ze ook bestellen met baksteenprint (mits meerprijs natuurlijk). Of je kan ze gewoon in een kleurtje doen.

Wat natuurlijk wel het voordeel aan hout is, is de prijs... Hangt wel een kostenplaatje aan een stenen stal.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:59

Zo dat ziet er mooi uit Kwijl !

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:31

Tnx voor de foto's. Zit je trouwens altijd aan hun standaard maten vast? Ik wil voor mijn paard van 1.85 bijv. zeker 3,5*3,5 hebben anders is het veel te klein. En de schuinte van het dat, kun je dat ook zelf vaststellen? Dat wil ik nl. iets hoger hebben als op jouw foto.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:47

Scum, deze prefab betonpanelen zijn ook te koop met bv. een uitvoering zodat het lijkt alsof het gemetseld is. Wordt veel toegepast in varkensstallen. Wellicht dat je eens bij een stal in aanbouw kunt gaan kijken en zo goedkoper aan deze panelen kunt komen (bv als de boer wat meer panelen inkoopt dat hijzelf nodig heeft, meer inkoop is voordeliger).

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:34

Scum, je kan ze volgens mij in alle maten krijgen. De panelen worden per bestelling gemaakt. Mijn stallen zijn 3x3 (wou ook groter maar dan kwamen we in de problemen met de bouwvergunning...)