met hoofd uit stal hangen tijdens het eten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sdi

met hoofd uit stal hangen tijdens het eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 10:59

Ons paard, heeft het trekje om telkens als hij aan het eten is, zijn hoofd buiten de stal te hangen.
Gevolg hiervan is dat hij al etend ongeveer 1/3 van zijn hooi voor de stal heeft liggen en de rest heeft opgegeten. Hij neemt dus een hak hooi vanaf de vloer, brengt zijn hoofd over de stalrand heen en begint dan pas te kauwen.
Met brokken is het precies zo. Hij neemt een mond vol uit de voerbak, gaat met zijn hoofd buiten de stal hangen en begint dan met kauwen en laat een deel weer vallen.

Veel andere paarden, die eenzelfde stal hebben, knoeien maar heel weinig.

Wat ik al geprobeerd heb maar niet geholpen heeft:
- andere voerbak
- hooi in kleinere porties
- hooi goed losmaken zodat ie makkelijk plukjes kan pakken

Iemand nog tips? Of gewoon erbij neerleggen dat dit zijn afwijking is.

griebels

Re: met hoofd uit stal hangen tijdens het eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:02

Misschien zo'n draag-voerbak aan zijn stal hangen aan de buitenkant. zodat hij daarin kan knoeien en ook weer opeten..
Ik doe maar een gooi hoor Haha!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:04

Zit er geen bovendeur aan, of iets dergelijks? Dat je die tijdens het eten dicht kunt doen? Of een voerbak aan de buitenkant van de deur. Zo een die je op kunt hangen.. Net zoals griebels zegt..

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:05

Dat doen 2 van onze merries ook, wij hebben helaas ook nog geen oplossing gevonden. Ook de losse voerbak hielp niks, de deur dicht doen is dan misschien een optie?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:30

De stal is aan de voorkant 3,25 breed, heeft links een deur met hek erboven. Daarnaast is nog een 2 meter muur tot ongeveer 1,5m hoogte zodat hij vrij kan kijken. Als ik dat dicht maak, dan heeft hij geen contact meer met andere paarden. De zijwanden van de stal zijn namelijk dicht.

Ga eens een bak maken van simpel hout om te zien of het wat wordt.

Ik zal eens gaan

lllinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:34

doen er een paar bij mij op stal ook,
iedere hap weer over de boxrand heen.
of ze kijen uit het luikje naar buiten.

maar volgens mij zijn ze lekker aan het genieten dan, beetje eten, kijken wat er gebeurd..
en als ze hun hoofd naar beneden hebben om te eten kunnen ze hun omgeving niet meer in de gaten houden.

met hooi vegen wij het weer de stal in, en biks geven ze vaak
in een emmertje op de grond met de staldeur open en dat emmertje bij de staldeur.
dat werkt wel beter.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:06

Ik maak altijd de boven hekjes dicht als ze gevoerd zijn. Zo kunnen zo ook niet knoeien.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:37

Mijn paard doet dit ook, alleen niet in zo'n erge mate dat 1/3 van zijn hooi buiten de stal ligt Haha! Maar er liggen geregeld hoopjes hooi voor zijn stal. Ik heb er geen oplossing voor en ik veeg alles gewoon weer de stal in...
Tijdens het voeren van krachtvoer zou je de deur eventjes dicht kunnen doen.. Verder zou ik dan maar gewoon iets meer hooi voeren, zodat hij toch nog genoeg hooi heeft gehad zonder het deel wat buiten de stal ligt Knipoog

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:55

Nog een tippie. Weet niet als je dat al geprobeerd hebt:

Kun je het hooi niet verderweg van de deuropening/lage muur leggen? Bijvoorbeeld in de hoek van de blinde wanden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:57

ik heb het hooi in de achterhoek van de stal, dat scheelt idd dat knoeien maar ook "sopt" mijn paard zijn hooi graag in de waterbak. Dus het hooi maar eronder gedaan, scheelt een hoop water in de box...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:33

hee,
mijn paardje doet dit ook.
Hij wil gewoon graag zien wat er allemaal gebeurd.
Zelf vind ik het geen probleem, pak alles weer bij elkaar en leg het terug.
Hij heeft een soort hooibak in zijn stal, een houten schot in de hoek.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 03:24

Die van mij doe het ook.. Vooral met haar brokken, hapje en dan weer over die deur heen loeren.. Wat ze laat vallen vreet de hond meteen op, dus een rommeltje wordt het niet..

Lijkt mij niet een groot probleem, veeg je het later toch weer terug in de box.. Als je paard het nu leuk vindt..

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 03:36

mijne doet het ook, tja ik leg zijn hoor wel eens in de andere hoek maar hij presteert het om weer voor zijn deur te gooien ach ik hou het er maar op dat hij dat gezellig vindt hihi, en was jeskim al zegt , veeg je het toch weer terug zijn box in, tja dan eet hij iets minder

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:41

Miro's hooi gooi ik ook achterin de box maar dan haalt hij een pluk en gaat vervolgens weer al etent naar buiten kijken. Ik veeg het geknoeide hooi gewoon weer zijn box in als ik kom. Wie wat bewaard heeft wat haha...

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:10

de mijne knoeit ook altijd zoveel over haar staldeur.
ik heb me er bij neergelegd en iedereen die langs haar stal loopt gooit meteen het hooi automatisch weer terug haar stal in dus ze krijgt genoeg hooi en bij krachtvoer geef ik dr gewoon iets meeer Vork

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:51

Hoe herkenbaar! Haha!

Mijn pony doet het ook AL - TIJD ...

Gelukkig doet 'ie het alleen maar met zijn hooi, en ik leg hetgeen hij morst, net zoals de rest, de volgende keer dat ik kom gewoon weer in zijn stal.
Ik stoor er mij eigenlijk niet echt aan...

Jotalovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:34

Een paard bij ons op de manege doet dat ook. Maarr, zij hebben dus een stal (logisch Tong uitsteken) en dan een deurtje waar je het bovenste deel open kan doen en dicht kan doen, als het paard eet doen ze het dan dicht en kan-ie niet meer naar buiten gaan. Oké het is misschien zielig maar stel nu dat het maar een 10tal minuutjes duurt.. Lachen

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:57

Bij mij doen ze dat ook, lekker knoeien. De bovendeur dicht is een optie, maar dat is niet mijn voorkeur. Dan knoeien ze maar, en kijken lekker de tuin in.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:30

Mijne is ook zo'n knoeipot. Ik zou niet weten wat ik eraan kan doen, we hebben geen bovendeur en maakt niet uit waaruit ze eet, alles knoeit ze mee... Naja, ik laat het maar. De hond vreet de brokjes wel op en het hooi veeg ik wel weer naar binnen Knipoog

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 06:36

Er staat een nieuwe op de stal, die kan het knoeien nog beter dan hij. HEb er een bak onder gezet, maar dat ding staat eigenlijk in de weg.
Heb ook het hooi achterin de hoek gegooid, geen probleem voor meneer. Neem een hap, loop naar voren en gaat dan lekker kauwend alles opeten.
Leg me er maar bij neer, er zijn tenslotte ergere dingen.