Graszaadhooi?! (Hooi zonder graszaad)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

Graszaadhooi?! (Hooi zonder graszaad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 21:22

Ik kan dit soort hooi kopen van een boer omdat
met dit slechte weer hier in de buurt geen goed hooi meer te krijgen is.
Dit is dus hooi waar de zaadjes zijn uitgehaald.

maar volgens mij zijn nu ook de voedingsstoffen eruit?
zitten deze voedingsstoffen ook in biks of moet ik 'gewoon' hooi kopen
omdat mijn paard anders een tekort aan voedingsstoffen krijgt.

Ze heeft nu wel al snel last van mineralen tekort, dit los ik op door een mineralensteen over haar voer te schaven. dus steeds kleine beetjes liksteen in haar voer te schrapen.

Dit hooi kopen of niet?! Nagelbijten / Gniffelen *Stress* Koe

suffie

Re: Graszaadhooi?! (Hooi zonder graszaad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:53

Wij hebben op ons melkveebedrijf ook graszaadhooi voor de koeien, om dit door de mengwagen te doen voor de structuur. Ik heb zelf Haflingers, die normaal echt alles eten zonder kieskeurig te zijn, maar graszaadhooi eten ze niet! Ze laten het liggen, vertrappen het, ook na een dag geen hooi halen ze nog hun neus ervoor op. Ik zou dus eerst een baaltje op proef halen, anders zit je straks met een enorme hoeveelheid graszaadhooi waar je niets mee kunt.
Vreemd dat er niet genoeg hooi zou zijn, want wij hebben inmiddels ruim 80 ronde balen hooi binnen gehaald en dat worden er vanavond nog zeker 60 meer.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:17

suffie schreef:
Wij hebben op ons melkveebedrijf ook graszaadhooi voor de koeien, om dit door de mengwagen te doen voor de structuur. Ik heb zelf Haflingers, die normaal echt alles eten zonder kieskeurig te zijn, maar graszaadhooi eten ze niet! Ze laten het liggen, vertrappen het, ook na een dag geen hooi halen ze nog hun neus ervoor op. Ik zou dus eerst een baaltje op proef halen, anders zit je straks met een enorme hoeveelheid graszaadhooi waar je niets mee kunt.
Vreemd dat er niet genoeg hooi zou zijn, want wij hebben inmiddels ruim 80 ronde balen hooi binnen gehaald en dat worden er vanavond nog zeker 60 meer.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Die van ons eten het ook niet en wij hebben inmiddels al 26 grote balen kuil liggen en na vandaag nog een 30 grote balen hooi ongeveer denk ik dat eraf komt.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:57

Dat wat net binnenkomt kan je toch nog niet voeren?? Pas over een week of 10 zou ik nieuwe oogst hooi/kuil geven.... of zie ik dat verkeerd?

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:01

Michelle99 schreef:
Dat wat net binnenkomt kan je toch nog niet voeren?? Pas over een week of 10 zou ik nieuwe oogst hooi/kuil geven.... of zie ik dat verkeerd?

Dat is ook zo maar de eerste snede ligt er toch al gauw een maand of twee dus dat kan je al gaan voeren. Vorig jaar is overigens ook een goed jaar geweest toen hebben wij 5 x kunnen maaien. Dus er moet meer dan genoeg zijn.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:47

Ik had begrijpen dat veel boeren in Drenthe hebben de eerste keer wat afgehaald maar niet gehooid omdat er niets te hooien viel (drooge voorjaar). Dus dat sommigen nu pas aan het hooien zijn voor de eerste keer.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:13

Deze 2e keer hooi was voor ons de 4e snede van het gras. Eerst ingekuild, toen gehooid, gekuild en nu weer gehooid. Het is juist erg groeizaam weer.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 08:43

Had ik net goed hooi gevonden, begint het te regenen als een gek.
Dat kan dus weer de mesthoop op! Frusty

Door die regen is het bij mij moeilijk om goed hooi te vinden.
Sommige boeren durven het gras niet af te maaien ivm regen, maar hebben nu dor gras.
Degene die het wel hebben afgedaan hebben het kunnen weggooien door de vele regen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 08:56

bij ons op stal kunnen ze nu ook alles weggooien denk ik. echt veel gras, durfden maaien niet aan, nu net voor weekend gemaaid, bijna droog,,, noodweer
word een dure winter ben ik bang

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:04

gelukig heb ik geen last van met hooi kopen
wij hebben onze sport paarden staan alleen op lurcerne meschien dat wat voor je

dancerstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:05

justme11 schreef:
gelukig heb ik geen last van met hooi kopen
wij hebben onze sport paarden staan alleen op lucerne meschien dat wat voor je

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:02

Lynn_Nikita schreef:
bij ons op stal kunnen ze nu ook alles weggooien denk ik. echt veel gras, durfden maaien niet aan, nu net voor weekend gemaaid, bijna droog,,, noodweer
word een dure winter ben ik bang

Dit dacht ik ook... maar is dit echt zo? Iemand hierboven zei dat het juist groeizaam weer is... maar als er niet genoeg dagen zijn om droog hooi van het land te halen?...

Wat lucerne betreft, heb ik begrepen dat je het voorzichtig moet voeren i.v.m. evenwicht van bepalde mineralen (fosfor dacht ik). Ook is het veel rijker dan hooi, waardoor het minder geschikt is voor paarden die snel dik worden ...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:57

die van mij krijgt nu ok graszaadhooi als ze op stal komt. ze eten het graag, er zit niet veel in qua voedingswaarde, maar is wel een goed alternatief voor maagvulling. Zou je dit kopen zord dan voor een goede mineralenliksteen (equiphos meende ik zo'n bruine van €15,-) en biks

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 08:33

Lucerne is voor mij geen oplossing, mijn paard wordt snel te dik.

Ze gebruikt haar liksteen niet, ik schraap het nu over het voer zodat ze toch genoeg mineralen binnen krijgt.

Volgens mij krijgen we in de loop van de week beter weer..
Wij willen hooi! Go jij! Go jij!