Help!! wie heeft er een goede tip tegen vast rollen in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesleymoos

Help!! wie heeft er een goede tip tegen vast rollen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 17:58

Zoals de titel al zegt, ik heb een paardje die zich "vast" rolt op stal.
Hij doet dit al zins veulen af aan hij rolt zich vast raakt niet in paniek
gaat schommelen en wiebelen net zolang tot hij weer kan staan.

Maar dit gaat natuurlijk een keer fout, dus wie heeft er voor mij een tip
hoe ik hem dit kan afleren?!

Jolandaa_

Re: Help!! wie heeft er een goede tip tegen vast rollen in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:00

een grotere stal bouwen misschien? of gewoon niet op stal zetten? misschien wil ie niet op stal staan?

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:04

Ja bedankt Koe daar heb ik wat aan.

Hij stond in een loopstal van 20meter bij 20 meter en hierin deed hij het ook. En zelfs in de bak rolt hij tegen het hek.

Sorry hoor maar, dit is een serieuze vraag dus graag serieuze antwoorden......

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:15

Dat is erg vervelend. Mijn paarden rollen ook in de stal, maar rollen zich niet vast. Kan hij zich niet meer afzetten als hij tegen de muur aan ligt? Want dan denk ik dat er niet echt een oplossing is. Of de stal zo maken, dat hij niet meer kan rollen?? (Verkleinen dus) Is natuurlijk niet echt paardvriendelijk, Maar misschien de oplossing

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:22

Het is idd echt vervelend vooral om dat hij echt niet uitkijkt waar hij gaat liggen
ik heb hem ook wel eens zien afzetten tegen de muur dan gaat het goed maar
vanavond rolde hij zo dat hij niet op zijn rug lag maar net ietsie verder en heeft
hij echt gek moeten doen om overeind tekomen.

Ik hoopte dat hij hiervan onder de indruk zou zijn en het niet meer zou doen maar
hij stond rustig op en ging gelijk hooi eten alsof het de normaalste zaak van de wereld was!!

Heeft er iemand ervaring met een anti rolsingel?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:37

lesleymoos schreef:
Ja bedankt Koe daar heb ik wat aan.

Hij stond in een loopstal van 20meter bij 20 meter en hierin deed hij het ook. En zelfs in de bak rolt hij tegen het hek.

Sorry hoor maar, dit is een serieuze vraag dus graag serieuze antwoorden......

mijn antwoord was ook serieus. Nors opkijken
als hij zich vastrolt, mooi laten liggen, dat doet ie 1x en nooit meer.
anders gewoon buiten laten lopen?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:39

Hoe rolt je paard zich vast, kan hij ergens tussen met zijn benen zodat hij niet meer op kan staan? Dan moet dat gedeelte dus dicht worden Lachen Gewoon tegen de muur oprollen en blijven liggen lijkt mij niet gevaarlijk Lachen Maar ik kan t ook mis hebben

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:43

Het lijkt mij inderdaad ook niet gevaarlijk, aangezien het op stal ook is en je het echt over een muur hebt ... Hij is zelf ook niet in paniek dus zo extreem lang en pijnlijk zal het niet zijn vermoed ik.

OP

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:46

je kan de randen van de stal aan de onderkant wat ophogen.krijg je beetje het idee als bij een werpbox voor honden. of een anti rolsingel aandoen. kan hij niet over de rug rollen.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:46

je hebt ook singels tegen het omrollen tegen de muur aan. een paard bij ons op stal heb dat ook. zodra hij gaat ligge en omrolt ligt hij vast. nu met die speciale singel gebeurt dat helemaal niet meer. het is gewoon een soort singel maar dan met een soort verdikking aan de boven kant en kan gewoon over de staldenken gedragen worden. dus ook zeer paardvriendelijk

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:54

Die rolsingel zou ik niet gebruiken hoor, heb van de dierenarts gehoord dat het slecht is voor de rug !! Je hebt paarden die er namelijk gewoon mee ( proberen ) rollen . Mijn paard ligt ook regelmatig vast, hij is nog jong en in de groei en even niet zo handig met zijn lichaam. Het is vervelend want hij loopt wel eens iets op ,maar verder doe ik er niets aan, volgens dierenarts moet hij zich wat bewuster gaan worden van zijn eigen lichaam en dan gaat het vanzelf over. En dat klopt ook omdat ons vorige paard zich ook op jonge leeftijd vaak vast rolde en dat is ook vanzelf verdwenen.Ik zou het nog even aanzien en ik neem aan dat hij veel buiten staat ? op de wei is de kans op vastliggen al een stuk minder.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:45

popika schreef:
Je hebt paarden die er namelijk gewoon mee ( proberen ) rollen .

ze kunnen er ook mee rollen alleen omrollen zou niet gaan. aangezien er een soort driehoekig leren stuk op zit voorkomt dat het omrollen. en dus tegen de muur aan rollen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 01:08

Ik moet eerlijk zijn, rolsingel heeft bij een kennis echt enorm geholpen, alleen al om de veiligheid.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 01:13

Of je moet het tegen de muur heel hoog opstrooien.. zodat het in het midden heel laag is en tegen de randen heel veel stro ligt..
Zo kan die haast niet helemaal omrollen want hij moet dan tegen de bult oprollen!

Laten liggen zou ik niet doen,
Mijn paard heeft eens vast gelegen (en hoe lang weten we niet)
maar ik werd smorgens door de buurman wakker gemaakt om 7 uur omdat hij een vreemd geluid uit de stallen hoorde.

Hij dacht dat mijn paard beviel (ze was 10 maand drachtig)
Ik kwam op stal was ze helemaal bezweet en bijna in shock.
Ze lag vast en met dat gewicht is dat best gevaarlijk voor het hart.

Ze is een paar dagen mega stijf geweest en ze was bijna i shock... echt dood eng.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:37

Inderdaad, flink zaagsel of wat anders aan de randen van de stal, zodat ie makkelijker terugrolt.
Bij ons doen de jonge paarden die net uit de wei komen het ook regelmatig, maar nadat ze een paar keer gered zijn leren ze meestal wel dat ze in het midden van de stal moeten rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:53

Mij is ooit geleerd om een box zo op te strooien dat er bij de randen een soort muurtje onstaat dus met zaagsel of vlas dan doe je ongeveer een reep van 20 cm omhoog tegen de muur aan en goed aandrukken. Met stro doe je een soort kuipje maken dus ook bij de randen veel meer stro dan in het midden. Dus een soort U maak je rondom in je box. Neem een box van 3x3 hoe groter hoe meer kans dat ze kunnen rollen. Als ze nu gaat rollen kan ze niet met haar rug helemaal tot in de hoek van de box komen en dan kan ze zich nog afzetten om weer terug te kunnen rullen. Zit ze tegen de muur aan omdat dat kan omdat daar geen boxvulling ligt, dan kan ze niet meer afzetten en dan moet ze daar blijven liggen.

Dekens kunnen zo glad zijn dat ze niet kunnen rollen, dan gaan ze glijden.

Geloof mij maar het helpt. Zorg dat je paard elke dag minstens 1 keer kan rollen. Haal ze s'avonds als je er bent er bewust uit om in de bak te kunnen rollen. Zorg dat er buiten op de wei plek is dat ze in de modder of zand kan rollen. Er is altijd wel ergens iets wat ze maken. Mijn paard graaft flinke gaten, die moest ik steeds dichtgooien. Beestje liet ik vaak eerst rollen in de bak en dan op de wei. Gelukkig zie ik hem niet meer rollen in zijn box. Je zag de gleuven in de muur in zijn vorige box.

Ik doe hem regelmatig flink borstelen. De insekten maken ze gek van de jeuk. Ik doe s'avonds hem lekker flink borstelen en zet hem dan terug op stal, de jeuk is even lekker weggeborselt. Misschien je paard wat inspuiten met Veerust, of plakstrips ophangen zodat de zwarte vlieg verminderd. Tegen mugggen inspuiten.

Zorg dat je paard nergens met zijn hoeven in kan blijven steken. Het zal je verbazen hoe ze soms door de tralies kunnen komen vast te zitten.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 08:19

Bedankt allemaal voor de reactie's!! OK dan!

Ik heb toch maar een Anti rolsingel gekocht en heb zijn box anders opgestrooid. Bij de randen omhoog, dus ben benieuwd hoop dat het helpt.

Verder komt hij de hele dag buiten, hij gaat alleen s'avonds op stal en ik spuit hem in met veerust.

Dus ik ga nu "bidden" *LOL* dat het allemaal werkt en anders moet ik mischien zijn manen maar verven (het is namelijk een blondie Bloos! , ha ha ha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:25

Weet wel als hij gaat rollen omdat hij dat gewend is wellicht door de onmogelijkheid, is toch zo een ding dat van boven hoog is? Dus pijn doet als ze er met hun gewicht op gaan liggen? Hou in de gaten dat hij zijn wervels wellicht kan beschadigen,lijkt mij niet fijn om dat met 600 kg op te gaan liggen en door omgemak snel te willen omdraaien wat hij is gewent en het gaat niet. Ik zou het niet gebruiken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:31

Idd gewoon een grote rol singel zodat hij al niet op zijn rug kan liggen..
En idd verder de kanten hoger opstrooien.. desnoods gooi je wat vieze mest aan de zijkanten om te zorgen dat er een stevige wal ontstaat..

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:09

Mijn merrie rolde zich ook vaak vast, ze had een gewone 3x3 box. Zo ook een keer toen ze hoogdrachtig was. Staleigenaar hoorde een hoop kabaal en is gaan kijken. Hele buik, benen en hoofd stuk (van het tegen de voerbak slaan etc), en niet los te krijgen. Op gegeven moment is ze toch losgekomen, maar ze was zo in paniek en gestressed, dat ze dachten dat het fout af ging lopen...Ze ademde zo onregelmatig dat ze bijna stikte. Ze hebben er 'snachts een hele tijd nog bij gezeten tot ze weer rustig was.

Het is dus wel degelijk een serieus probleem. Bij mijn merrie werkt een antirol singel ook niet, aangezien ze met birth-alarm ook steeds ging rollen.
Nu zorgen we er ook steeds voor dat de kanten hoog
opgestrooid zijn.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:10

Ja wij hebben ook zo'n grapjas. Die gaat ook steeds rollen in zijn stal en in de losgooibak en de wei moet hij ook altijd heeeel dichtbij het hek rollen. Erg leuk!

Ik heb een keer gehad dat hij ging rollen toen de deur van de stal openstond (enkel zat er nog een balk voor de stal). Op dat moment ging hij dus ook rollen en kwam hij vast te liggen op een hele enge manier. Zijn voorbenen staken uit de stal, maar zijn hoofd was nog in de stal. Het zag er echt heel eng uit. Hij raakte zelf dus ook in paniek. Wij probeerden hem te helpen, maar moesten zelf oppassen, omdat zijn voorbenen overal heen sloegen. Op een begeven moment wist hij zich er zelf gelukkig uit te redden, maar dat moment bezorgt me nog steeds de kriebels. Vanaf dat moment wist ik dus dat hij in zijn stal rolde....

Hij heeft echter nog iets 'grappigs'. Op stal vinden ze hem regelmatig met zijn been in de voerbak. Terwijl die voerbak op ongeveer een meter hoogte hangt. Hij doet dit waarschijnlijk om aandacht te trekken. Dit is ook niet echt veilig, maar hoe je dit oplost? Verdrietig

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:33

D_nies schreef:
Ja wij hebben ook zo'n grapjas. Die gaat ook steeds rollen in zijn stal en in de losgooibak en de wei moet hij ook altijd heeeel dichtbij het hek rollen. Erg leuk!

Ik heb een keer gehad dat hij ging rollen toen de deur van de stal openstond (enkel zat er nog een balk voor de stal). Op dat moment ging hij dus ook rollen en kwam hij vast te liggen op een hele enge manier. Zijn voorbenen staken uit de stal, maar zijn hoofd was nog in de stal. Het zag er echt heel eng uit. Hij raakte zelf dus ook in paniek. Wij probeerden hem te helpen, maar moesten zelf oppassen, omdat zijn voorbenen overal heen sloegen. Op een begeven moment wist hij zich er zelf gelukkig uit te redden, maar dat moment bezorgt me nog steeds de kriebels. Vanaf dat moment wist ik dus dat hij in zijn stal rolde....

Hij heeft echter nog iets 'grappigs'. Op stal vinden ze hem regelmatig met zijn been in de voerbak. Terwijl die voerbak op ongeveer een meter hoogte hangt. Hij doet dit waarschijnlijk om aandacht te trekken. Dit is ook niet echt veilig, maar hoe je dit oplost? Verdrietig

Een voerbak die je na het eten uit zijn stal haalt!

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:38

misschien de buitenste randen hoog opstrooien!
als die dan gaat rollen valt die naar binnen toe omdat daar minder stro ligt.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:41

Ik ga ook mee met de randen tegen het schot hoog opstrooien...zo kan hij niet met de rug dicht tegen de muur rollen en gewoon weer opstaan.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:55

[/quote]
Een voerbak die je na het eten uit zijn stal haalt![/quote]

Ja het is alleen een manege, dus die hebben liever niet dat de voerbak uit de stal wordt gesloopt. Maar we denken ook aan een andere stal...