veulen opfok!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helina0611

veulen opfok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 15:37

hallo iedereen,

ik wil graag een haflinger veulen gaan kopen al duurt het nog even voor dat ik hem echt kan kopen wil ik toch alvast informeren over een aantal zaken.

wat kost een veulen opfok?
tot welke leeftijd vinden jullie dat een veulen daar thuis hoort?
zijn er speciale hengsten groepen of is alles gewoon door elkaar?

het gaat dus om een haflinger hengsten veulen die nu 3 weken oud is waarschijnlijk gaat hij pas bij zijn moeder weg als hij 11 maanden is. (paarden melkerij)

even een fototje van hem:
Afbeelding

Marieke_K

Re: veulen opfok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:49

Een plekje in de opfok kost tussen de EUR 75 en EUR 125 per maand (afhankelijk of het zomer of winter is). Er zijn een aantal verschillende vormen van opfok; bij de een komen ze dagelijks in de hand, bij de ander niet etc.

Ik zou bij jou in de buurt informeren naar opfok mogelijkheden of via de fokker. Persoonlijk vind ik dat ze tot 2,5 / 3 jaar wel op de opfok mogen blijven, maar ook daar verschillen de meningen over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:13

Meestal heb je de hengsten toch in aparte hengstengroepen staan, om te voorkomen dat er ongewenst babies komen als de merries wat ouder worden (vaak met 2 jaar al vruchtbaar).
De kosten kunnen heel erg verschillen, de kwaliteit ook. Ik zou niet besparen op opfok. Ik zou ook geen veulen kopen, de kans dat er wat gebeurt op jonge leeftijd waardoor je geen paard meer hebt is niet onwaarschijnlijk. Koop een wat ouder en al ingereden paard, kun je meteen mee beginnen, is minder kostbaar en minder risicovol.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:51

hengsten en merries vanaf jaarling altijd apart
sommige plekken hebben ze tot 1 jaar nog wel gemengd staan (veulengroepen)daarna moet je echt de knullen van de meiden scheiden , anders kunnen de hormonen voor aardig wat problemen zorgen
(veel onrust, vechten in de groep en bij hele vroege dames zelfs bevruchting )

kosten liggen tussen de 50 en de 150 euro , ligt aan regio, zomer, winter, etc etc

ik heb ze zelf het liefst niet voor het vierde jaar thuis

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:53

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Zo zijn er opfok adressen waar je niet meer bij je paard mag (de hele groep wordt met rust gelaten), en groepen waarbij er iedere dag wel iemand met 1 van de veulens bezig is. De prijzen zijn ook verschillend. De ene opfok regelt ook dat er een DA komt als nodig, en een hoefsmid, de ander doet helemaal niets en stelt alleen land beschikbaar.

Bedenk goed wat je wilt, en neem ook mee wat Cassidy zegt...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:55

mijn haflingerjaarling staat in de opfok in een hengstengroep, ze staan nu op t land tot eind oktober en komen daarna in een loopstal met overdag een aantal uur paddock, ze krijgen veel hooi en Pavo veulenbrok, ik betaal hiervoor 100 euro, wat ik een nette prijs vind en ik kan elke dag even naar hem toe als ik wil

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:34

dank voor de uitleg!

ik heb juist gekozen voor een jong paardje omdat ik het zelf wil opvoeden en in rijden. ik heb hier echt goed over na gedacht en ik weet wat de consequenties zijn.

al ik hem echt wil dan had ik al heel wat in mijn gedachten, misschien mag hij waar hij nu staat nog een tijdje blijven staan tegen betaling. en anders in de opfok tot 2,5 jaar.
met zijn 2,5 jaar wil ik beginnen met de basis dus naast lopen voetjes geven buiten lopen dus een band op bouwen.

met de leeftijd van 3 jaar longeren en wat gewicht zoals een singetje en later een zadeltje.
en als hij dan 3,5 4 jaar is echt in rijden.
je bent wel een tijdje bezig maar dan heb ik ook wel echt wat ik wil.

ik heb bij meerdere paardjes gekeken en gereden maar dan is het toch niet echt wat ik wil. ik wil een dier dat ik zelf heb opgevoed en ik hoop vrienden voor het leven met hem te worden.

vraag:
van af wanneer zou je een hengst laten ruinen, ik zelf had wel gedacht dat als hij lief blijft ik hem zolang mogelijk een hengst wil laten vooral omdat hij dan mooi uitgroeit tot een hengst.
hoe is jullie mening hier over?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:49

Ik laat die van mij zo lang mogelijk hengst, vooral omdat hij nu toch in de opfok staat, zodra hij op stal komt moeten we gaan kijken hoe hij zich gedraagt
Oh ja voetjes geven moet je wel al veel vroeger mee gaan beginnen hoor, ook een veulen moet bekapt worden en dat gaat makkelijker en rustiger als je dit al een aantal keer hebt gedaan, niet elke dag maar een keer in de week/10 dagen even optillen en wat aan de hand meelopen en poesten, zodat mensen leuk blijven, voor de rest lekker in de opfok laten met soortgenootjes

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:15

wat een leuk schattig veulentje!..

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 20:41

dankje wel, ja idd sjorsie je hebt gelijk.
foutje Bloos

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:59

Ik heb zelf een welsh van één jaar. Zodra deze één jaar was hebben we hem naar een opfokstal gebracht in de buurt van Nijmegen. Voor deze tijd stond hij ook al met 3 andere hengstenveulens.

Wij hebben ons goed laten informeren over de opfokstallen en veel rondgekeken. Ik wilde hem het liefst bij mij in de buurt stallen. De opfokbedrijven bij mij in de buurt waren echter lang niet goed en het ene een opfokbedrijf dat goed was stond vol. Om die reden hebben we hem naar een bedrijf gebracht waarvan we zeker weten dat het een goede stal is. Het is voor mij meer dan een uur reizen, maar ik heb liever dat hij goed staat. Als je het adres wilt weten dan stuur je mij maar een bericht....

Ik laat hem ook zo lang mogelijk hengst. We brengen hem al wel terug als hij 2,5 jaar is, omdat we hem naar de keuring willen brengen. Voetje optillen etc kent hij gelukkig al. Hij was ook erg gewend aan mensen voordat ik hem kocht en een echte knuffel.

Succes nog met het kiezen van een goede stal!