ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 09:43

gister hat ik mijn paard in de wei gezet.. wat denk je rennen op een gegeven moment gaat hij zo onderuit... Verdrietig Verdrietig ik schrok me dood... tot zover te zien nix aan de hand.

is zo iets ook wel is bij jullie gebeurd.....???

GR tatjana
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-07-07 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overdreven hoeveelheid letters verwijderd

Chonelly

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:30

Ja je paard kan een keer uitglijden, is niet zo erg hoor.
Er kunnen veel vervelendere dingen gebeuren in de wei.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:36

en jij valt zeker nooit?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:39

Pony van mij vriendin heeft op de wei een trap gehad van een ander paard. Knie verbrijzeld en banden gescheurd, paard is vroige week ingeslapen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:40

IndianLady schreef:
en jij valt zeker nooit?

nou komop, iets vriendelijker mag ookwel, of ff een smiley toevoegen. (zo klinkt het vrij... bot)
Ze vraagt om serieus antwoord.

Een paard glijd wel eens uit, gewoon even zien of hij/zij niets heeft.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:41

uitglijden is vaak niet zo erg, ze glijden vaak mooi door waardoor de schade in de meeste gevallen reuze meevalt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:52

paard van een vriendin van me heeft 2 maanden terug ong. een trap gehad tegen dr schouder, schouder verbrijzeld en moest worden ingeslapen..

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:21

je schrikt gewoon ik ston er met me neus op.

en ja wij vallen ook wel is maar net als bij kinderen die vallen is het altijd effe dat je schrikt

ow IndianLady doet dat noooi... beetje raar hur doe je

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:23

mijn fries was eerst nogal lomp ging elke dag wel een keertje onderuit. paar maanden geleden heeft hij in een gekke bui mn pony omver gelopen. die viel rolde over der rug en stond weer op. ze hebben er beide nog nooit iets aan overgehouden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:23

tuurlijk kijk ik er vanop als mijn paard valt (nog nooit gedaan waar ik bij stond) maar kom op het zijn dieren. Blijkbaar was het gladder dan hij dacht, nou dan weet hij dat

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:42

Ik heb helaas veel slechte ervaringen met sport paarden in de wei. Gescheurde hoeven vast in het draad noem maar op. Ook hier geld voor mij voorkomen is beter dan genezen. Liever houd ik mijn sport paarden uit de wij! Natuurlijk zijn er een hele hoop mensen die hier anders over denken en dit goed voor de geest van het paard vinden. Maar dit weegt in de praktijk vaak niet op tegen de fysieke schaden die de wij of los gooien aanricht. Wanneer men er van overtuigt is dit toch te doen bescherm uw paard dan zo uitgebreid mogelijk!

Met vriendelijke groet,

Robert.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:57

sja dat vind ik dan wel weer heel extreem hoor..

mijn paard stond de overdag in de wei. Ik heb hem ook wel eens onderuit zien gaan.. schrok me te pletter natuurlijk maar hij heeft er niets aan overgehouden.. die dingen gebeuren nou eenmaal en ik wilde hem de weidelol niet afnemen, hij is er zo van opgeknapt toen hij de hele dag met zn eigen groep naar buiten mocht. Lachen
misschien heb ik dan geluk gehad dat ik hem nog nooit kreupel uit de wei heb gehaald als ik dit zo lees..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:59

Visconti schreef:
uitglijden is vaak niet zo erg, ze glijden vaak mooi door waardoor de schade in de meeste gevallen reuze meevalt.

Bovendien zit er in de wei niemand op die hem uit balans kan brengen! Ze redden zich dan vaak wel en komen wel weer overeind.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:00

mijn jaarling hensgtje is op zijn 7 maand bij de vorige eigenaar uitgegleden en die had een spierscheur

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:01

WillemYntJee schreef:
paard van een vriendin van me heeft 2 maanden terug ong. een trap gehad tegen dr schouder, schouder verbrijzeld en moest worden ingeslapen..

Ons ponietje heeft zo een keer een paard geblesseerd aan de knie. Hij dreef de merrie in een hoek en begon te schoppen. Kun je voorstellen? Een c-ponietje wat de baas is over een grote KWPN-merrie!

Nu zetten we ze niet meer bij elkaar, omdat het ook niet zo'n groot stuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:02

Nare dingen maak je mee, dat is een feit.
Maar voor mij is dat geen reden om een (sport)paard uit de wei te houden.
Paarden worden ook kreupel door een verkeerde sprong onder de man, vast zetten in de rug, te veel belasting op de pees.
Of nog simpeler, vastliggen in de stal.
Overal kan dus wat gebeuren en verkeerd aflopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:03

ik sluit me deels aan bij Robert. een paard is echter nog steeds paard en mag daarom altijd de weide op. in het begin alleen aan de lijn, als hij gewend is ook los.
wel gaan de paarden bij ons altijd rondom in de bescherming en staan zij alleen (kunnen de anderen wel zien), om getrap e.d. naar elkaar te voorkomen.

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:58

Bij mij was het op een natte wei, ik was wel aan het longeren, maar ik kon nergens anders. Mijn pony was op hol geslagen en maakte een scherpe bocht ze viel maar stond gelukkig weer op en draafde weer gewoon weg, op stal samen met mijn moeder gekeken of er echt niets aan de hand was, maar gelukkig niets aan de hand!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:16

Mijn merrie die in augustus 4 word heeft genoeg uitglijders gemaakt op de wei, inderdaad of glad, gewoon verkeerd gemeten of te enthousiast.
Ze is jong en levendig Haha! .
In de twee jaar dat ik haar heb heeft ze verschillende dingen door de wei opgelopen.

Ze heeft haar kroonrand gescheurt.
Twee keer kreupel door een uitglijder.
Éen dik been door een klap van een ander paard (op vakantie)
En afgelopen juni is ze enorm ziek geweest van een teek (ook een groter risico op de wei).
En vorige week weer een uitglijder zo op haar knieën, gelukkig niet kreupel en geen last.

Ondanks alles zou ik het nooit veranderen om mijn paard op stal te zetten.
Voor wedstrijdpaarden lijkt het mij inderdaad niet handig omdat er inderdaad meer risico´s zijn.
En staat het paard wel in de wei zo goed mogelijk controleren op alle gevaren die er evt aanwezig zijn en veranderen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:48

Kleine kinderen leren ook door letterlijk vallen en opstaan...
Je leert erdoor bewegen, gevaren inschatten, je hele motoriek wordt er beter van. Dit zal toch voor paarden ook opgaan??

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:04

pearlie, ik ben het met je eens. ieder paard moet paard kunnen zijn en lekker kunnen ravotten, maar als je het hebt over paarden die ruim 50.000 euro kosten.... die pakken wij behoorlijk goed in!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:26

Ik blijf het weidegang seizoen altijd eng vinden... Zeker als ze met andere paarden staat. Vorig jaar stond ze de zomer alleen, ik moet zeggen dat dat me veel meer gerust gaf. Nu staat ze met een merrie (natuurlijk veel beter voor haar sociale contacten en veeeel leuker voor haar) maar ik ben altijd bang dat er wat gebeurd.

Mevrouw heeft al verschillende dingen gehad in het land, 2 jaar terug een wond op haar achterknie waar ze een olifantenbeen van heeft gekregen en op een gegeven moment met 41 graden koorts in het land lag en niet meer op kon staan... Ik dacht even dat ze dood zou gaan ofzo. Ze is weer opgeknapt overigens Knipoog

Dit jaar hebben we er twee ongelukjes opzitten inmiddels:
- In de sloot gevallen (en dan in paniek zijn, de hele sloot door walsen ipv naar de kant gaan, en je been openhalen). Al is dat meegevallen, diep klein sneetje, maar kan veel erger (paar jaar terug verzorgpony op die manier verloren omdat ze haar been ernstig had opengehaald in de sloot).
- En nu haar kroonrand kapot getrapt, flinke jaap erin.

Tja, het blijft een risico... Uitglijden, ruzie maken, misstappen... Ongelukjes zitten in een klein hoekje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:44

Mijn paard stond voor het eerst in 12 jaar op de wei....
dag 3: scheur in de schouder, geslagen en onderhuids opengescheurd. DA erbij, quadtrisol, ingespoten etc etc.
Dan denk je, "dat kan gebeuren" Daarna weer de wei in, en na 2 dagen: klap op de boeg, borstbeen geraakt en 2 weken met bloeduitstorting gelopen, zat spierscheuring onder...weer uit de roulatie.

Paard ben ik al 12 jaar zuinig op, loopt in de paddocks en ging nooit in de wei vanwege dit soort dingen. Nu op advies de wei in ( ivm artrose dus veel bewegen) en dan dit...

Nou, meneer staat gewoon weer in de paddock en kan zijn "vriendjes" wel gewoon zien. Maar ik zet hem niet meer in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:45

Kan het ook niet zijn omdat hij altijd alleen heeft gestaan dat hij de echte paardentaal niet snapt

Dat heb ik vaker gezien een ander is weg voordat er klappen uitgedeeld worden.
1 die nooit in de groep heeft gelopen kent dat niet en ja, dan gaat het zeker mis

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:49

Sportstar schreef:
Ik heb helaas veel slechte ervaringen met sport paarden in de wei. Gescheurde hoeven vast in het draad noem maar op. Ook hier geld voor mij voorkomen is beter dan genezen. Liever houd ik mijn sport paarden uit de wij! Natuurlijk zijn er een hele hoop mensen die hier anders over denken en dit goed voor de geest van het paard vinden. Maar dit weegt in de praktijk vaak niet op tegen de fysieke schaden die de wij of los gooien aanricht. Wanneer men er van overtuigt is dit toch te doen bescherm uw paard dan zo uitgebreid mogelijk!

Met vriendelijke groet,

Robert.

snap dat eerder wil verkomen dan genezen, maar denk dan ook wel aan het paard zijn welzijn.
als je een veilige wei hebt dan vind ik dat een paardje gewoon 24/7 op de wei mag. vaak doen de paarden die altijd op de wei staat niet zo druk, ze zijn het gewend.paarden die ook op stal staan zijn vaak blij als ze de wei op mogen en halen dan soms rare fratsen uit Knipoog