Vlas : Oppotten of niet? Voor- en nadelen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eflien

Vlas : Oppotten of niet? Voor- en nadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 19:36

Hey Bokkers!!

We zijn van plan om vlas aan te schaffen in de stallen vooral door de vele goede reacties over vlas. Maar ik heb zo m'n twijfels of we 't zouden moeten oppotten of juist niet? Lees hier dat er toch ook heel wat mensen zijn die dat niet doen. Enerzijds is het zo dat onze paarden grotendeels op dezelfde plek hun boodschap doen en het oppotsysteem eigenlijk 'overbodig' is. Dan heb ik ook gelezen dat het niet oppotten goedkoper in gebruik is (klopt dit?) maar door het niet op te potten bekom je anderzijds weer geen vaste laag wat sommige (vieze Knipoog ) paarden bij ons weer helemaal zullen omwoelen! En dit gaat trouwens toch ook meer stinken omdat je dan de bodem open houdt?

Maar bij het wél oppotten van vlas, wat de eigenlijke bedoeling er ook van is, vraag ik me af of het eigenlijk voldoende is om de stal dan jaarlijks maar één keer volledig uit te mesten en terug opnieuw te beginnen. (Op de site van ecobodem staat dat alleen bijhouden voldoende is) Maar is een natte, vochtige bodem niet slecht voor de hoeven?
Welke voordelen heb je zoal bij het oppotten van vlas?

Ik weet eigenlijk ook niet goed waar de vlas te kopen. Zou graag Linabox van ecobodem willen bestellen, maar is dat mogelijk vanuit Belgie?

Wat zijn jullie reacties hierop en jullie ervaringen??

Alvast bedankt!!

omaas

Re: Vlas : Oppotten of niet? Voor- en nadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:47

Mijn paard staat 's avonds tot ochtend in een stal van 3 bij 3. Hij woelt alles altijd om. Sinds ik de vlas oppot heeft hij een schone stal. Je moet de ballen en de zichtbaar natte plekken weghalen. Het wordt dan heel hard aangestampt. Zo woelt hij niet alles meer om. Vocht verdwijnt gelijk naar de onderkant. Je ruikt helemaal niets en het blijft schoon. Het verkleurt wel, maar droog. Ik gebruik één baal in de week. Als hij 's winters meer uren op stal staan 1,5 baal. Zo nu en dan haal ik slechte plekken weg, niet in één keer, maar varierend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:22

Ik doe het niet, ik mest gewoon dagelijks goed uit en mijn beest staat proper, niks geen stank oid.
Ik vind een potstal gewoonweg onhygienisch, als dat de enige manier was koos ik voor houtkrullen oid.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:32

wij gebruiken ook vlas, ik haal de stal eigenlijk zelden tot nooit leeg!
mijn paard is wel schoon, maar zolang ik gewoon iedere dag de natte en vieze lekken eruit haal en erop let dat de drollen er ook uit gaan hoeft ie nooit leeg!
word ie leeg dan gooi ik er gewoon weer nieuw bij!
ik denk dat je dit het beste per paard kunt beslissen!
een paard dat er een zooitje van maakt in de stal kun je denk ik beter niet teveel op potten!

succes Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:53

maar moet je dan bij de eerste keer niet meteen een baal of 4 tegelijk in de stal gooien om zo eerst een dikke laag te krijgen?
en daarna inderdaad alleen de mestballen eruit halen?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:00

Ik ben afgelopen winter met vlas begonnen, omdat de stal van mijn kwpn'er na een nachtje op stro een grote soepzooi was.
Je begint met 4 balen vlas, dan heb je een mooie laag in de stal. Ik ben van de winter aan het oppotten geweest, en heb alleen de mestballen eruit gehaald en elke week 2 pakken vlas erbij (bij mijn fjord, die veel schoner is, 1 pak per week erbij)
alleen mijn fjord kreeg het steeds voor elkaar het vlas in 1 hoek van de stal te krijgen, dus dat ga ik van de winter wel anders doen.

DonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:47

Ik vind het zelf erg onhygiënisch.
Ik maak om de 2 weken alles schoon

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:56

Waar ik werk word 1x pw alle natte plekken eruit gehaald en elke dag de drollen. Ook 1x pw één nieuw pak vlas. Blijft erg schoon!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:03

Afmeting stal 3,3 x 4 meter. Aantal uren op stal 14 - 18 per dag. Indien vlas baal 21 kg. Beginnen met 4 - 5 balen. Uitmesten 2x per dag, natte plekken 3 keer per week. Verbruik afhankelijk per paard tussen de 2,5 en 3,5 balen per week. Dus gemiddeld per 2 dagen is 1 baal nat eruit en 1 nieuwe baal erin . Oppotten niet bespreekbaar wegens kleur paarden schimmel, hygienisch, bij natte plekken per 2 dagen is de uitmestlucht verwaarloosbaar t.o.v. 1 week of langer.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 23-03-18 20:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:08

Wat valt bij jou onder oppotten?

Ik haal 1 a 2x per week de natte plek eruit, maar de stal zelf gaat in principe nooit leeg. Ik begin met 10kg bodembedekking per m2 (dat doe ik met alle soorten strooisel, anders vind ik de laag niet dik genoeg) en bij een gewone stal komt dat neer op 4 pakken + halverwege de week er al een pak vlas bij. Vaak hoeft er de eerste twee weken niet echt een natte plek verwijderd te worden, maar dat hangt er wel vanaf of je paard altijd op één plek plast (want dan is die plek wel verzadigd). Ik haal de natte plek weg voordat hij bovenaan toont. Met het weghalen schraap ik de bovenste 5cm (het bed is 20cm dik) aan de kant en haal dan de zeer donkere tot rode plekken weg. Het schijnt iets zuiniger te zijn als je nog wat langer wacht, maar ik vind het voornamelijk viezer en zo is de stal altijd echt droog, in plaats van ongeveer. Gemiddeld gesproken gaat er iedere 5 dagen een pak vlas bij, maar soms een paar dagen later (eigenlijk nooit eerder, als er tenminste geen wever in mijn box gezet wordt).

Sommige mensen doen er 2 tot 3 pakken in en halen het dan na 1 a 2 weken leeg. Het verbruik is in mijn idee hoger en de paarden staan altijd op een sneu laagje vlas dat de laatste dagen werkelijk sopt.

Sommige mensen halen de natte plek maar heel af en toe weg en dan alleen de echt bovenkomende natte plek (die laten de bodem dus volledig met rust), maar dan moet je stal daar wel op gemaakt zijn. Je moet dan namelijk wel heel consequent op blijven strooien en het verbruik ligt iets hoger dan met iedere week weg halen. Het bed wordt dan een cm of 40 hoog voordat je echt moet gaan mesten en daar moet je stal wel geschikt voor zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:00

Even denken, heb zelf nog gereageerd zag ik , ( oud topic haha)
wij hadden eerst stro,maar zijn over gegaan op vlas.

ben begonnen in november met 4 pakken in een stal.
Elke dag poep er uit, en net wat jij zegt mizora als de natte plek bijna bovenaan is schraap ik ook het bovenste stukje weg .
Dan het nat er onder vandaan, ik schuif ouder, maar wel droog vlas uit de hoeken er in en strooi er nieuw vlas op.

Ik strooi trouwens dagelijks een schoon laagje vlas er op.
Komt ook op ongeveer op 1 pak per 5, 6 dagen uit.

Maar het ligt wel aan het paard hoor.
Heb er ook 1 bij die gewoon meer plast,die verbruikt meer vlas.
Leeghalen doen we pas als de paarden het land op gaan

En we hebben er 1 staan op turf, is duurder,maar wat vind ik dat een fijn product!
Stal is vele malen droger!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:14

Topic uit 2007, heb maar even getemd. :=

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:21

Ik vind het nog wel een relevant onderwerp, ook al is het uit 2007.

Ik vind oppotten ontzettend smerig, kan je nagaan wat daar allemaal gaat groeien en broeien, schimmels en paddestoelen, en wat denk je van de ammoniak... (Als je de natte zooi laat liggen)
Bah, heel onhygienisch, en vaak alleen maar omdat mensen te lui zijn om uit te mesten. Gooi er maar een laag nieuw vlas op....

Ben eens op een manege geweest waar ze dit ook deden, paarden stonden een halve meter hoog en scheef in hun stal, slecht voor de gewrichten ook nog..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:39

SweetVanille schreef:
Ik vind het nog wel een relevant onderwerp, ook al is het uit 2007.

Ik vind oppotten ontzettend smerig, kan je nagaan wat daar allemaal gaat groeien en broeien, schimmels en paddestoelen, en wat denk je van de ammoniak... (Als je de natte zooi laat liggen)
Bah, heel onhygienisch, en vaak alleen maar omdat mensen te lui zijn om uit te mesten. Gooi er maar een laag nieuw vlas op....

Ben eens op een manege geweest waar ze dit ook deden, paarden stonden een halve meter hoog en scheef in hun stal, slecht voor de gewrichten ook nog..

Maar een goede, stevige onderlaag heb je wel nodig, anders staan of liggen ze op de grond bij elke beweging die ze maken. ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:44

ik haal gewoon alle drollen weg en de echt natte plekken.
heb er wel goede bodem van 15 a 20cm in liggen ruim, en als ik nieuwe baal vlas er in doe 1x in de 1 a 2 weken dan meng ik hem met oude vlas dat nog in mijn stal ligt.

zo hou ik hem dus brand schoon. heb 1 van de schoonste stallen bij ons op stal. en kost niet heel veel vlas. want als je er te weinig in doet dan wordt het snel vies

pot dus niet op maar heb wel een hele dikke stevige maat losse bodem

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:28

Omdat dit inmiddels een heel oud topic is en de ts van dit topic al geruime tijd niet meer online is geweest plaats ik hier een slotje. Het staat een ieder vrij om een nieuw topic te openen natuurlijk :)