paard in andere groep op het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

paard in andere groep op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 18:23

Moet even mijn frustratie kwijt.

Ik heb een ontzettend leuke 3jarige welsh x arabier. Ze kan met alle paarden goed opschieten. Vind iedereen even lief en aardig. En wil met iedereen kennis maken. Ze is ook ontzettend nieuwschierig. Laat een ander paard merken dat ie daar niet van gediend is. Blijft ze uit de buurt maar probeer toch de aandacht te winnen van het andere paard. Reageert dat andere paard er niet op druipt ze ook weer af. Ze is dan ook nooit gemeen. En slaan/schoppen komt al helemaal niet voor in d'r woordenboek. Ze zal weleens uithalen maar niet naar een ander paard en alleen van vreugde.

Toen ik haar net had heeft ze tijdelijk met een tinker, belg en een bejaarde pony samen gestaan. Dat ging helemaal fantastisch. Tot dat er een kwpner merrie bij kwam. Die heeft eens flink uit gehaald naar mijn merrie. Vol op d'r knie. Resultaat een lekkere wond die is gaan ontsteken. Een dik been en drie weken aan de antibiotica en boxrust.

Toen ze weer naar buiten mocht heb ik haar in een andere wei gezet. Samen met de belg (die ook van mij is). Dit is een gemengde grote groep van zo'n 8 paarden ruinen en merries. En dit ging ook weer fantastisch.
Helaas kwam die bruine kwpner de pret bederven en die moest ook weer bij ons op het land Hamer Waardoor ik weer regelmatig mijn paard met lelijke wonden en krassen uit de wei haalde. Die kwpner is 3 weken weg geweest om gedekt te worden. En in die drie weken heeft mijn paard geen wondje of plekje meer gehad.
Nu is die kwpner weer een week terug. En nu is bij mij echt de maat weer vol.
Ik haal haar vandaag uit het land. Met op beide achterbenen 4 a 5 lelijke (schaaf)wonden en ook 2 dikke achterbenen. Ik heb gelijk allebei de benen flink gekoeld. En gewassen met betadine shampoo en de wonden ingesprayd met acederm. Toen even aan de longeerlijn gepakt om te kijken hoe ze liep. Gelukkig niet kreupel. Maar de benen wilde niet slinken na het bewegen. Ik heb ze dus weer gekoeld en de benen in gesmeerd met coolingsgel (rond de wonden). De benen voelde niet echt warm aan en waren alleen dik net boven de kogels aan de buitenkant waar ook de wonden zitten.

Ik ben het nu zo beu met die kwpner. Dat ik mijn paard het liefs in een andere groep zou zetten. Maar aan de andere kant vind ik dat ook weer sneu want ze kan het met de rest van de groep heel goed vinden.
Nu gaat die kwpner ook binnenkort weg. Binnen nu en 2 weken. En om d'r nu voor 2 weken op een andere wei te zetten vind ik ook niks. En die twee weken binnen laten vind ik helemaal niets.

Wat zouden jullie doen in die situatie?

Casarell

Re: paard in andere groep op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:29

En toch zou ik ze niet in die ene groep houden.
Je zal net zien dat er in die 2 weken een goeie tik uit wordt gedeeld met alle gevolgen van dien..

Dan maar 2 weken in een andere groep...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:32

Kun je niet een stuk land afzetten waar je bijvoorbeeld haar en de belg op zet? Ik zou idd ook niet het risico willen lopen. Binnenhouden lijkt mij ook geen optie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:50

waarom word die kwpn telkens van wei verhuisd dan?
k bedoel , jij zet j paard bij een andere groep omdat die kwpn haar beschadigd en ven later staat die kwpn er ook weer bij?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 18:59

draumpje schreef:
waarom word die kwpn telkens van wei verhuisd dan?
k bedoel , jij zet j paard bij een andere groep omdat die kwpn haar beschadigd en ven later staat die kwpn er ook weer bij?

Dat vind ik een hele goede vraag. Dat paard is van een meisje van een jaar of 16 maar loopt iets achter kwa gedrag (zeg maar). Verder een ontzettende lieve meid maar niet echt slim. Zei heeft d'r paard al in diverse groepen gehad. En elke keer voor 2 dagen. Want volgens haar vond haar paard het niet leuk in die groep. Uiteindelijk heeft de staleigenaar gezegt dat dat niet de bedoeling is. En dat ze nu d'r paard in een groep moest laten staan. En dat moest zo nodig bij ons Boos!

@femmefatale1 Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Ik heb haar gekocht als 3 jarige onbeleerde zo'n 6 maanden geleden. Ik heb er nu hooguit 20x opgezeten. Niet dat ik dat heel erg vind. Vind het prettig om alles heel rustig aan te doen. Maar vind het wel vervelend dat ik er zo weinig op gezeten heb door dat ze elke keer onder de wonden zit.
Ik denk dat voor 2 weken een andere wei ook de beste optie is. Maar vind dat verhuizen steeds ook maar niks. En heb die van mij ook het liefst op een land.

@sifra01 Stukje afzetten is niet nodig. Wij hebben ontzettend veel land. Die ook opgedeeld is in verschillende weides. Alleen zijn die beste wel groot. En vind de eigenaar het zonde om er maar twee paardne op te laten lopen. Ze weidt de grote groepen liever om de weken om.

Binnen houden vind ik ook helemaal geen optie. Ze staat nu 2 maanden dag en nacht buiten. En dat vind ze echt heerlijk. En ze is er ook ontzettend door opgeknapt.
Ik heb d'r nu wel voor een nachtje binnen gezet. Ik wil morgen even kijken of d'r benen wat dunner zijn. En of ik iets kan regelen met de staleigenaar voor die 2 weken.
Laatst bijgewerkt door felicity op 13-07-07 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:03

Als ik het zo hoor zou ik haar voor 2 weken binnen laten, om nou voor 2 weken haar weer in een nieuwe groep te plaatsen met alle mogelijke gevolgen van dien, daar zou ik de gok niet op wagen.
Maar dat dat zo makkelijk gaat bij jullie zeg! Als er een nieuw paard komt bij ons dan kan die gene wel vertellen wat voor paard het is, watje of bikkel Knipoog en dan word er ook wel gekeken waar hij het beste in past en in welke groep er plaats is, maar als het allemaal goed gaat wordt er niks meer gewisseld.
Mensen mogen ook niet zelf hun paard verwisselen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:05

mooi "kleute" dus
mmm, sja, als het voor twee weken is zou ik haar toch niet in die groep terug zetten , of ik zou met de staleigenaar gaan praten dta die kwpn niet met die van jouw kan en jij daardoor continu je paard weer moet verhuizen, zo ook nu
waardoor misschien de kwpn naar de vorige groep terug moet en die van jou weer in de groep kan waar ze nu stond,

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 19:15

@Germatje Ik doe alles in overleg met de staleigenaar en mede wei-genoten. En dit doe ik en andere pensioengasten ook. Helaas zijn er een paar maanden terug een paar nieuwe bij gekomen en die lappen dat aan hun laars. En doe waar ze zelf zin in hebben. Mijn staleigenaar heeft in het begin er ook dikwijls mee bemoeid maar die nieuwe deden toch waar ze zelf zin in hadden. En heeft de staleigenaar het maar zo gelaten. Die vind het nu allemaal prima zolang er geen 'dooie' vallen (om het zo te zeggen).
@draumpie Ik hoop ook dat die kwpner er gewoon uit kan. Dan is alles opgelost. Anders kan ik voorstellen dat die twee van mij even voor 2 weken op een andere wei mogen. En zodra die kwpn weg is ik ze weer terug kan zetten.