'Zaagsel slecht?.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

'Zaagsel slecht?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:36

Ik heb wel eens gehoord dat zaagsel erg slecht is voor de hoeven. Nou worden de hoeven van mijn 27 jarige pony slecht. Dus denk ik eraan om haar van het zaagsel af te halen.

Wat zouden jullie doen. Ze heeft ook slijtage en loopt daardoor ook moeilijk van achter.

Mirjam

_Daisy14_

Re: 'Zaagsel slecht?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:41

mijn pony staat al soon beetje heel zijn leven op zaagsel.
zijn hoeven worden er niet slechter van.
maar als jij denkt dat het komt door het zaagsel zou ik je pony eraf halen.
maar misschien komt het ook wel omdat die al wat ouder is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:12

zaagsel 'KAN' voor slechte hoeven zorgen!
in veel gevallen drogen de hoeven erg uit of krijgen ze erstige rotstraal!
maar ik ken ook genoeg paarden die het er wel goed op doen!

zaagsel word vaak gebruikt bij stro eters of paarden die hun stal erg vies maken, waarom zaagsel en niet iets anders?
dat komt omdat bijvoorbeeld vlas duurder is dan zaagsel of stro!

als ik jou was zou ik het proberen met vlas, dit werkt op dezelfde manier als zaagsel en het is makkelijk te verwerken!
wij leggen het op een hoop, vlas krimpt in en dat wat over blijft strooien wij in het voorjaar door de weien voor bemesting!

er zijn ook nog andere opties, maar het werkt allemaal hetzelfde!
als je paard geen stro eter is dan kun je hem uiteraard ook gewoon op stro zetten, maar als hij nooit op stro heeft gestaan heb je wel de kans dat hij nu extreem veel stro gaat eten!

succes ermee! Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:55

zaagsel is altijd slecht Knipoog
j bedoelt waarschijnlijk houtkrul/vezel
maar dat kan idd uitdrogen , of scherpe stukjes bevatten ...maar als je verder goed voor de hoeven zorgt , paar keer per week afspuiten etc , dna is er meestal weinig aan de hand

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:56

Onze paarden staan al zo lang op zaagsel, nog nooit problemen gehad Lachen Als je de hoeven maar af en toe goed nat vooral met droog weer, maar dat hoort sowieso bij de hoefverzorging Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:56

ook zaagsel is niet altijd slecht
anders had ik erg zielige paarden Haha!
Maar de meeste staan idd op krullen

stal goed bijhouden en niet oppotten
hoeven gewoon bij houden

Daantjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:10

Zaagsel KAN slecht zijn... maar ik ken eigenlijk alleen maar paarden die er gewoon goed tegen kunnen en helemaal geen last van hun hoeven krijgen.. maar als de jouwe wel last van haar hoeven krijgt zou ik der wel proberen te verzetten op stro of krullen.. als ze een stro-eter is zou ik der op krullen zetten Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:50

Hier staan ze ook al heel hun leven op een soort zaagsel/krullen.
Nog nooit problemen mee gehad hoor.
Je hoort inderdaad wel vaak dat zaagsel wel slecht kan zijn. Maar eigenlijk zit aan elke stalbedekking wel een nadeel waardoor je het slecht kan noemen.
Ik vind zelf zaagsel/krullen een ideale bedekking hoor.

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:58

nou, mijn paarden staan ook op zaagsel dus ik hoop niet dat het slecht is.. maar daar staan ze al meerdere jaren op en ze zijn nooit ziek

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:26

Het schijnt dat paarden op zaagsel een grotere kans op losse hoefwanden, hoefrot, hoefbevangenheid etc hebben. Toen ik vorige week in de Lingenhoeve was met mijn paard met losse hoefwand, was dat de eerste vraag die ze stelden... of mijn paard op krullen staat. Nee dus, ze staat op vlas. Maar schijnbaar verhogen krullen wel de kans op hoefproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:27

dat word idd gezegt
Maar ik kom eigenlijk al mijn hele leven op stallen met krullen en heb nooit die nare dingen ervaren.
Wat denk ik wel scheelt is dat ze op alle stallen hele dagen buiten stonden, dus geen 23 uur op krullen

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:29

Krullen zijn slecht wanneer ze er van gaan eten. Voor de voeten maakt het bij normaal stal mesten niet uit.

Natuurlijk staat een paard altijd beter op stro, zodat ze een beetje aan hun knabbelgedrag kunnen toegeven, vinden ze fijn!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:42

Bijna al onze paarden staan op zaagsel Ja Zover ik weet heeft er geen een last van zijn hoeven gehad. Wel doen wij iedere dag drollen scheppen en de plasplekken er uit halen. Verder verspreiden wij het schone zaagsel weer door de stal. 1 keer per week worden alle stallen leeggeschept en krijgen ze allemaal weer nieuw zaagsel !

Veel succes ermee Lachen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 12:36

Heb nu de kans om gehakselt stro te gaan proberen. Dus dat gaan we maar eens proberen.

Bedankt voor de reacties.

Mirjam

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:24

PriscaZ schreef:
Het schijnt dat paarden op zaagsel een grotere kans op losse hoefwanden, hoefrot, hoefbevangenheid etc hebben. Toen ik vorige week in de Lingenhoeve was met mijn paard met losse hoefwand, was dat de eerste vraag die ze stelden... of mijn paard op krullen staat. Nee dus, ze staat op vlas. Maar schijnbaar verhogen krullen wel de kans op hoefproblemen.

Mijn hoefsmid zei alleen dat paarden die al meer aanleg hebben voor losse wand, beter niet op krullen kunnen ivm mierennest.

tammmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:45

Heeeej,
er zal wel niks slecht aan zijn hoor. Wat doet zaagsel nou voor kwaad. tja.. als je paard 't zou gaan opeten wel ja, of als het een super super vieze stal zou worden en het beest er 'n hele dag in sta, zou ik 't me ook wel kunnen voorstellen, maar anders....
lijkt me onzin hoor
succes!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:52

De hoeven drogen er geloof ik heel erg van uit, de hoefsmid van een ander paard zei ook dat die pony van zaagsel af moet omdat de hoeven heel slecht werden.

Mirjam

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:11

Mijn paarden staan ook op zaagsel. Maar ze gaan elke dag naar buiten. Ik denk dat het daar ook mee te maken kan hebben??

fooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:52

Eigenlijk weet je dat nooit. Ieder paard reageert er anders op.
Ik zou gewoon de verschillende mogelijkheden uit proberen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:52

Het lijkt mij allemaal nogal overdreven, je bent er immers toch zelf bij?

Je krabt toch elke dag de hoeven van je paard uit, dan zie je toch vanzelf dat er iets niet goed is? Gewoon goed bijhouden en af en toe insmeren met hoefolie en dan zal het heus zo'n vaart niet lopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:08

En zelfs dat olieën doe ik nooit Lachen
UIteraard wel bij houden.
Ik heb hoogsten droge hoefjes zoals vorig jaar na langdurig droog.
Maar dan is het gewoon de waterbak over laten stromen en elke dag een hele poos de kraanerop en probleem is weg Lachen