Hoe paard voor de eerste keer in stapmolen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Hoe paard voor de eerste keer in stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:29

Nou de titel zegt het al!!
Hoe zorg ik er voor dat mijn nieuwe paard(5jaar)gaat leren om in de stapmolen te gaan?
Hoe gaat dit is zijn werk?..Hoe kan je het het beste doen?...
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij enkele tips bieden. Haha!

TJolieke

Re: Hoe paard voor de eerste keer in stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:54

eerst een paar andere paarden in de molen zetten die rustig blijven lopen, dan je nieuwe paard erbij zetten, stapmolen aanzetten. En hopen dat hij zich gedraagt. Je kunt er moeilijk zelf bij gaan lopen dus dit lijkt mij de enige logische manier.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:55

Ik heb mijn paard er gewoon in zijn eentje in gezet voor het eerst (hij wil nogal graag naar andere paarden toe dus beter in z'n eentje dan dat hij langs die stangen gaat lopen emmeren om bij het andere paard te komen). Gewoon gedaan alsof het niks was en zo pakte hij het ook op. Lachen
Alleen ik denk wel dat dat per paard erg verschilt.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:57

Ik heb bij mijn paard de eerste paar rondjes meegelopen, voor de zekerheid.
Toen er niks spannends meer aan was los gelaten, en van de zijkant in de gaten gehouden.
En daarna elke keer momenten weglopen en van een afstand in de gaten gehouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:59

Ik zou er idd niet bij in gaan, veel te gevaarlijk. Gewoon een paard wat hij kent voor hem zetten en dan de molen aanzetten en erbij blijven zodat je hem altijd uit kunt zetten mocht het mis gaan.

Mijn eigen paard heb ik er gewoon in gezet, zonder andere paarden erbij en die had het meteen door. Meestal doet een paard ook niet zo moeilijk over de molen, gewoon proberen!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:07

En als het kan. Licht stroom erop. Dat als ze tegen het hek aankomen. Dat ze een klein schokje krijgen. En het door krijgen dat ze moeten lopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:53

zowieso niet alleen erin zetten ]
beste is als er 1 of meerdere paarden instaan die het allemaal al wel gezien hebben en hee paarden zich daar niets van aantrekken ,
als jouw paard dan wat druk gaat doen ivm de nieuwigheid, dan is het heel handig als de anderen het allemaal prima vinden

daarnaast de eerste keren niet te lang , als ie braaf is is vijf minuten de eerste keer al voldoende
mocht ie wat druk zijn en onwennig, dan even wachten tot ie wat tot rust komt en dan eruit halen
en op die manier opbouwen

nog een tip : blijf er niet bij staan , maar ga om een hoekje staan oid waar de paarden jou niet kunnen zien
ik heb serieus gehad met een paar dieren dat zolang ze zagen dat er iemand stond te kijken dat ze dna heel drukkig en onrustig waren ...en zodra je dan uit zicht was was er niets aan de hand

dus wel toezicht houden, maar wel uit zicht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:01

nou, je doet het hekkie open, en zet hem erin....... doet het hekkie weer dicht, en zet de molen aan......... blijft 5 minuten kijken of het goed gaat, en dan ga je weg Lachen

en, geloof me........... gaat eigenijk altijd wel goed Lachen

zeker als er een doorgewinterde molenpaard bij loopt Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:01

KiWiKo schreef:
nou, je doet het hekkie open, en zet hem erin....... doet het hekkie weer dicht, en zet de molen aan......... blijft 5 minuten kijken of het goed gaat, en dan ga je weg Lachen

Haha! Haha! .
Simple as that. Tong uitsteken

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 23:27

Bedankt voor de tips meiden, zal het eens gaan overleggen met de stalhouder en dan gaan we het eens maar proberen Knipoog
Hij is wel gek op andere paarden in zijn eentje word hij denk ik onrustig.
We zullen zien. Meer tips zijn altijd welkom natuurlijk Bloos

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:42

KiWiKo schreef:

en, geloof me........... gaat eigenijk altijd wel goed Lachen

zeker als er een doorgewinterde molenpaard bij loopt Lachen

Idd, zo gaat het hier ook Tong uitsteken

Man_O_War

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:54

Braaf paard ervoor zetten en gewoon erin zetten.
Maar nimmer en te nooit zelf erbij gaan staan!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:17

Mijn paard heb ik de eerste keer ook bij een braaf paard gezet en na twee keer wist hij het wel wanneer hij om moest draaien. Ik ben er altijd wel bij gebleven voor het geval er toch iets gebeurt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:18

Man_O_War schreef:
Braaf paard ervoor zetten en gewoon erin zetten.
Maar nimmer en te nooit zelf erbij gaan staan!

idd er nooit, maar dan nooit zelf bij gaan staan................

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:18

Wij hadden laatst op stage ook een paard die nog nooit in de stapmolen is geweest, hij stond er eerst alleen in en de eigenaresse liep een rondje mee, daarna deed hij het alleen.
Persoonlijk zou ik nooit meelopen :S
Je kant geen kant op als je paard gek gaat doen!

twinkell06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:21

Paar maanden geleden heb ik mijn paardje gekregen, net 5 jaar oud. Wist niet of hij een stapmolen kende, dus ook goed nagedacht hoe dit aan te pakken. Hem erin gezet met het braafste, meest relaxte paard van stal. En toen afwachten hoe het ging.... bleek dat ik het een stuk spannender vond dan hij en dat ie het allang snapte, haha! heb maar gezegd dat ie eerst wat dvd-tjes heeft gekeken in zijn stal hoe het moest..
succes!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:06

Die vraag heb ik dus ook gesteld bij mijn manege.

Diegene die daar goed in is doet dat zo :

Ze loopt eerst een paar rondjes met het paar aan de hand in de stapmolen met een paard voor dat paard en een erachter.

Daarna laat ze het paard alleen met een paard voor hem en achter hem.

En als het goed is kan snapt ie het dan!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:12

Toen mijn paard er voor het eerst in ging hadden we zijn weide maatje er bij gezet. Toen de molen zo draaide dat zijn maatje voor hem liep was er niks aan de hand. Toen de molen omdraaide raakte hij wat in paniek. de eigenaren van zijn weide maatje besloten dan maar om een ruimte tussen die van mijn paard en het hunne te laten. Toen werd die van mij helemaal gek, is toen onder de twee hekken door gelopen tot hij bij zijn maatje stond.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:24

ilovetrusha schreef:
Ze loopt eerst een paar rondjes met het paar aan de hand in de stapmolen met een paard voor dat paard en een erachter.

Levensgevaarlijk om bij een paard in de stapmolen te gaan. Waar wil jij heen als het paard in paniek raakt? Je hebt niet erg veel vluchtruimte in de meeste stapmolens hoor.

Tempus; oei. Dat klinkt ook akelig. Paard bij ons op stal mag niet in de stapmolen omdat ze erin gaat rollen. Gestoord

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:38

Ilzjuh schreef:
ilovetrusha schreef:

Levensgevaarlijk om bij een paard in de stapmolen te gaan. Waar wil jij heen als het paard in paniek raakt? Je hebt niet erg veel vluchtruimte in de meeste stapmolens hoor.

Precies en daarbij kun je hem niet stilzetten als je erin zit, als je dus klem komt te zitten loopt ie gewoon door...
Ik heb mijn paarden er destijds allemaal gewoon in gezet en ging bij allemaal prima, de een wat aarzelender dan de ander maar na 1 rondje liepen ze allemaal alsof ze nooit anders hadden gedaan. Stop hem er dus maar gewoon in...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:34

Idd een ervaren paard erbij zetten. Ga in ieder geval niet in dezelfde ruimte als je paard staan. Heb je een "open" molen (dus waar het paard rond zich geen kan kijken de buitenwereld in), loop dan buiten de stapmolen met je paard mee. Is het een dichte, dan bij de deur blijven kijken, ga niet zelf in de stapmolen erbij staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:30

Nou, we zetten altijd een paard voor het eerst in de molen met begeleiding. Dit is nog nooit mis gegaan.
Een braaf paard erbij, nieuweling aan de hand in de molen een rondje, molen uitzetten, paard omdraaien aan de hand en molen weer aanzetten.
Daarna molen zelf laten draaien.

We draaien het paard bewust aan de hand om omdat sommige paarden dit niet snappen en in paniek raken alsd de molen om gaat draaien. Dan gaan ze achteruit lopen en weten niet wat te doen.
Bij een keertje netjes helpen met draaien heb je dat probleem niet.We doen het al jaren op dze manier en het gaat altijd goed.
Er staat wel een open molen dus je kunt er aan alle kanten uit nmocht er eens iets gebeuren. Er staat ook altijd iemand bij die de molen handmatig bedient.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:42

Als je zorgt dat er meerdere paarden bij staan die het gewend zijn.. gaat het bij ons altijd goed.. en er blijft altijd iemand even bij staan dat ze blijven kijken of het goed gaat..