waar vlas kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiBaMi

waar vlas kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 09:36

Hallo,

Ik heb mijn haflinger nu op stro staan, maar omdat ze er een gigantische bende van maakt wil ik op iets anders. Vork
Ik heb al aan zaagsel gedacht, en dat is hier €6 per baal.
Ik hoorde van 'paardenmensen' hier uit de buurt dat ze 1 baal per week gebruikten voor 1 box in de winter, en in de zomer gerust een maand doen met 1 baal zaagsel.
Daar staan de paarden ook zoveel mogelijk buiten, eigenlijk de hele dag, alleen snachts binnen.
Mijn haflinger staat ook de hele dag of bijna de hele dag buiten, ligt aan het weer.
Dus ze hoeft zich niet te vermaken in de stal.

Ik wil dus kiezen tussen zaagsel of vlas.
Maar waar kan je vlas kopen? hoe duur is een baal(?) vlas? hoelang doe je ermee? Mijn paardje staat dan wel de hele dag buiten. Lachen

Dan wil ik wel aan de randen van de box een beetje stro doen voor het knabbelen als ze zich toch zal vervelen Knipoog

Maar wie kan me helpen de beslissing te nemen tussen vlas en zaagsel.
Wat is goedkoper? wat werkt makkelijker? enz enz. Clown

Alvast bedankt!!

Woody2015

Re: waar vlas kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:16

ik kan je geen antwoord op je vragen geven maar wel een tip!
ik zou pertinent voor vlas gaan!
zaagsel is voor veel paarden heel slecht voor de hoeven, er zijn er die het er goed op doen!
vlas is beter voor de hoeven en ze eten dit minder snel!
met vlas hou je ook hele mooie stallen en je kunt het over je land uitgooien opm te mesten!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:58

oke, thanx voor je reactie Knipoog
Het is gewoon de bedoeling dat het in de groene container gaat..

Maar misschien weet nog iemand of er veel prijsverschil in zit?
En of het bij een dierenwinkel/tuinwinkel te halen valt, vlas?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:50

ik weet wel dat vlas op marktplaats vaak genoeg aangeboden word!
ik ben zelf ook aan t kijken ervoor omdat ik waarschijnlijk van de winter mijn jaarling ook op een inloopstal zet met een hooiruif en dan vlas erin!
ik denk wel dat je het beter bij een groothandel kan kopen want bij een dierenwinkel enzo is het vaak toch duurder en het is zowiezo goedkoper als je het per pallet koopt, hoe meer je koopt hoe goedkoper het vaak is he!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:15

bij ons kun je dit kopen in de grotere dieren sp: zaken ik weet niet precies wat een baal kost maar verwacht dat dit duurder is dan zaagsel maar de intentie van vlas is drollen er uit en mischien de hele natte plekken verwijderen en verder vergaat dit in de stal , en je doet met 2 balen toch een behoorlijke tijd eerst 1 in de stal en de rest opstrooien , ook op onze stal word dit gebruikt met veel lof en doordat je er langer mee doet is dit ook voordeliger groeten fuego

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:26

oke, bedankt!!
Dus vlas is eigenlijk weer makkelijker en uiteindelijk goedkoper!!

kZal eens kijken of ze het hier in de buurt hebben.

( op marktplaats als ik vlas intyp krijg ik boeken enzo :S )

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:51

Vlas is ook erg slecht voor de hoeven hoor, dat verschilt niks met zaagsel. Ik moet voor mijn vieze paard meer dan 1 pak per week gebruiken hoor! En bij ons kost een pak rond de 7 euro. Een erg duur grapje dus.

Op stro ging het altijd perfect met hem.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:56

Wij kopen vlas bij de fouragehandel, en betalen op het moment 6,20 per pak. Maar dan moet je wel minimaal 5 pallets afnemen, als je het per pak koopt is het duurder ( rond de 7 euro ). Voor zaagsel ( of eigenlijk houtkrullen bedoel je denk ik ) zijn de prijzen hier vergelijkbaar.
Mijn paard stond heel erg vies op stro, omdat hij alles opat en dus constant nat stond. Nu staat hij op een droge bodem vlas, en zijn rotstraal is niet meer teruggekomen. Ik gebruik 1 pak per week als hij overdag niet buiten staat, en als hij overdag op de wei staat doen ik ongeveer 9 dagen met een pak. Hoe groter de stal, hoe minder ik gebruik, op één of andere manier. Eerder heeft één van de paarden op krullen gestaan, dat vond ik ook wel fijn werken, maar die kreeg daar last mee van zijn hoeven. Die staat nu op vlas en dat gaat beter. Met krullen kan je niet potten ( tenminste dat vinden wij hier op stal ), dus is het wel meer uitmestwerk. Met vlas kan je potten, dan is het weinig werk. Maar ik doe dat niet, dus dan maakt het niks uit.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:57

Waar we biks kopen hebben ze ook vlas, dus gewoon bij de diervoederwinkel.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 09:07

oke!!

Ik heb mailtje gestuurd naar de dierenspeciaalzaak hier of ze ook vlas verkopen en wat het prijsverschil is.
( is ook voor agrarisch enz.)

Als ze vlas hebben en dat niet te duur is dan kies ik daarvoor.
Anders wordt het zaagsel.
Ze staat nu nl op stro en dat is een grote bende...

Vlas of stro kan je de drollen goed weghalen e.d. en blijft het dus schoner denk ik zo!

Bedankt!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:07

Tulandro schreef:
Vlas is ook erg slecht voor de hoeven hoor, dat verschilt niks met zaagsel. Ik moet voor mijn vieze paard meer dan 1 pak per week gebruiken hoor! En bij ons kost een pak rond de 7 euro. Een erg duur grapje dus.

Op stro ging het altijd perfect met hem.

haar paardje staat niet veel op stal dan is vlas toch wel een mooie bodem???

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 11:55

ik heb nu vlas!

Mijn paardje staat idd niet veel op stal, en met stro was het gewoon een bende. De hele stal was gewoon zwart en goor van de mest.

Dit valt beter uit te mesten, en we hebben veel minder last van vliegen!

Voorlopig blijven we dit dus doen Knipoog

Bedankt voor alle reacties!!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:02

ik sta al bijna een jaar op vlas geweldig!!..
maar wat jij zei over stro aan de zijkant: NIET DOEN!! daardoor raakt vaak alles door elkaar en kan je het bijna gewoon weg gooien omdat hierdoor het vlas zijn ''werking'' verliest.. het is wel geweldig echt waar.. maar het gebruik verschild er stonden eerst 5 paarden bij ons op stal op vlas (ik ben nou nog enigste).. en 3 mensen gebruikten meer dan 1 baal per week en gingen er daardoor vanaf.. omdat het ze te duur werd..ik betaal liever wat meer en ik me er ook ''veilig'' bij voelt..ik vind het echt een aanrader en vlas neemt meer op dan zaagsel.. al sjij paard bijvoorbeeld alles doet in een hoek is het echt een aanrader doet je paar het door de hele stal kan het wel duur worden.... als je soms nog meer info er over wil stuur ff pb bericht.. kan je info geven over 5 totaal verschilende paarden die erop hebben gstaan...

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:03

en oja om er goedkoop aan te komen plaats gewoon een advertentie op marktplaats heb ik ook gedaan kreeg 10 reacties .. vanaf 5 euro per baal tot 9 ongeveer..