Manen trekken = haren uit trekken incl. wortels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Manen trekken = haren uit trekken incl. wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 19:28

Van de week heb ik weer iets geleerd Clown . Het schijnt dus te horen dat als je je paard zijn manen uit wil dunnen je dus de haren uit de manenkam trekt dus met wortel en al. Gewoon rats zeg maar.

Mijn stalgenoten beweren dat dit de enige manier is om de manen uit te dunnen. Je epileert immers ook gewoon je benen???? Hebben ze gelijk en is dit zo Huilen ? Ik zou dit nooit doen dat doet toch zeer Huilen Ik zou denken dan maar geen dunne manen maar goed.

Ik 'trek' ze gelijk door met een hand het haar strak tegen de manenkam te duwen zodat het paard niets voelt en met de andere hand een stuk van de onderkant van het haar af te trekken. Het liefst gebruik ik gewoon een snijmesje de Solocomb dan voelt ze helemaal niets.

Hoe denken jullie daar over? Ben ik nou een muts Bloos

jolmer20

Re: Manen trekken = haren uit trekken incl. wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:08

volgens mij voelen ze bijna niks van het manentrekken tenminste mijne niet maar ik zou niet weten of het de enige manier is ik denk het wel mar het is idd wel een erg vervelend gezicht maar het lijkt me niet dat als ze de oortjes naar voren hebben dat ze het dan vervelend vinden tenminste die van mij heeft dan altijd de oren naar voren

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:11

Je kunt ook een effileer kam op je paard kunt gebruiken. Dat is gewoon een haarverdunner

Ik knip de mijne altijd Clown. Wel eerst naar boven kammen... Anders krijg je zo'n bobline effect dat vind ik niet mooi bij een paard. Hij vind trekken niet fijn
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-07-07 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:12

jolmer20 schreef:
volgens mij voelen ze bijna niks van het manentrekken tenminste mijne niet maar ik zou niet weten of het de enige manier is ik denk het wel mar het is idd wel een erg vervelend gezicht maar het lijkt me niet dat als ze de oortjes naar voren hebben dat ze het dan vervelend vinden tenminste die van mij heeft dan altijd de oren naar voren

Die van mij ook en die droomt lekker verder Slapen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:13

Ik trek de manen ook niet, heb gewoon een uitdunmesje waarmee het prima gaat. Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:14

Als je kleine plukjes trekt en vooral goed trekt voelen ze er bijna niets van. Je kunt ook met je vingers trekken, heb je alleen de gaten in je vingers staan maar wel het allermooiste resultaat.

JUSTXME1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:19

Paarden hebben een vetlaag waar de manen oppstaan dus ze voelen het niet zo als bij mensen! Maar je hebt paarden waarbij het makkelijker gaat en paarden die heel moeilijk zijn om manen bij te trekken... maar volgens mij doet het niet echt zeer die van mij staat gewoon lekker ontspannen stil, dus hij voelt er niets van.

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:22

Volgens mij merken ze er idd ook niet veel van, maar er zijn wel paarden die het niet leuk vinden. Mijn paardje wil het ook niet zo graag. Je hebt ook van die kammetjes maar er zit dan een mesje in. Dus je toepeerd de manen wel over het kammetje en dan klik je met het mesje zodat de manen er af gaan. Hoef je niet te trekken maar heb je wel het zelfde effect.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:36

Ik probeer zo veel mogelijk te trekken want anders worden zijn manen veel te dik en springerig. Hij staat er gewoon bij te slapen, alleen helemaal de bovenkant, net achter de oren, vindt hij niet prettig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:41

Mijn paard vindt het echt verschrikkelijk als zijn manen worden getrokken. Hij is daar extreem gevoelig op. Haren met wortel en al uittrekken zou ik bij hem dus al helemaal niet doen, dan staat hij recht overeind of hij gooit zich van links naar rechts. Het doet hem gewoon duidelijk pijn.

Ik heb daar respect voor, dus manen trekken gebeurt hier met zo'n kammetje/mesje. Hoewel ik zijn manen de laatste anderhalf jaar lekker heb laten doorgroeien zodat ik er op wedstrijden lange vlechten in kan leggen. Paard blij, ik blij. Kan me voorstellen dat dat geen optie is als je de manen kort wilt houden, maar bij ons werkt het.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:46

Yfande vindt het ook niet fijn en ik knip net als suus_, het uitdunnen gebeurt ook met de schaar,
ik knip dan vertikaal richting de manenkam en dat werkt prima, paard tevreden en ik ook Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:04

ik trek ze nooit, op dikke plekken heb ik een uitdunschaar en verder gebruik ik een solocomb Haha!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:11

Uitdunmesje hier! Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:58

Oeps dus de meesten trekken de haren dus echt uit met wortel en al. Ik heb maar uitmaken voor dierenbeulen Tong uitsteken Na ja blijf het zelf toch met de Solocomb doen of op mijn eigen manier. Mijn paard is erg gevoelig denk niet dat ze het anders pikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:04

Bij de western en dan met name de reining zijn ze blij met een dikke bos manen. Als het te dol wordt gaat de efileer schaar erin, en ook om ze te kortwieken neem ik de schaar.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:19

Ik trek inderdaad met wortel en al de manen eruit. Alleen op de plekken waar de manen al dunner zijn (vaak op de plek waar zijn vriendje op het land altijd lekker staat te kroelen) haal ik alleen de haren aan de onderkant weg. Ik hoor nog net geen luid gesnurk, maar die van mij valt altijd in slaap. Maar er zijn inderdaad paarden die het vreselijk vinden. Nog wel een tip, als je de manen trekt nadat je gereden hebt gaan ze er gemakkelijker uit.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:26

De mijne vindt het trekken ook helemaal niet fijn. Dus om ze korter te maken gebruik ik een kammetje waar een mesje in zit, ik snijd ze dus. En om ze toch niet al te dik te laten worden (dat vind ik nl. wel bij snijden en/of knippen de "manen" worden steeds dikker) kam ik de manen elke dag met een fijne manenkam, dat vind hij niet erg. Maar zodra ik zijn manen om het kammetje doe en wil gaan trekken begint hij te stuiteren. Er zijn mensen die een praam opdoen en dan trekken maar ik vind het met het mesje een goede en prettige oplossing en mijn paard ook (alleen bij de schoft en vlak achter zijn oren vind hij het minder).

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:29

Ik was vroeger eens bij kennissen en die hadden een klein pony'tje voor hun kinderen van een jaar of 6. De kinderen waren de manen aan het kammen omdat het helemaal in de klit zat, de kinderen hingen er met hun volle gewicht aan, echt voeten van de vloer, het paard stond er rustig bij te dromen Haha!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:30

jolmer20 schreef:

Ze voelen er écht wel wat van hoor !
Het is niet voor niets zo dat sommige paarden (helaas) een praam opgezet wordt omdat ze zich zo verzetten ....

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:34

Er zijn genoeg pony's die het niet zoveel uitmaakt. Als ze het erg hadden gevonden had je dat echt wel gemerkt, dit is gewoon per paard verschillend.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:44

Bij die van ons was het steeds een gevecht vandaar dat we nu ook een uitdun mesje en de schaar gebruiken gaat super.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:59

Wij trekken de manen ook, paard staat gewoon te slapen Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:43

Karin schreef:
Mijn paard vindt het echt verschrikkelijk als zijn manen worden getrokken. Hij is daar extreem gevoelig op. Haren met wortel en al uittrekken zou ik bij hem dus al helemaal niet doen, dan staat hij recht overeind of hij gooit zich van links naar rechts. Het doet hem gewoon duidelijk pijn.

Ik heb daar respect voor, dus manen trekken gebeurt hier met zo'n kammetje/mesje. Hoewel ik zijn manen de laatste anderhalf jaar lekker heb laten doorgroeien zodat ik er op wedstrijden lange vlechten in kan leggen. Paard blij, ik blij. Kan me voorstellen dat dat geen optie is als je de manen kort wilt houden, maar bij ons werkt het.

Zo gaat het momenteel hier ook. Als ik schapenstront uit haar manen probeer te plukken gaat ze al flippne, omdat ze dan denkt dat ik haar manen ga trekken... Nee, dat vind ze absoluut niet fijn. Zij komt ook omhoog, ik wordt hoe dan ook geplet en ze wordt gewoon echt link... Ze heeft er duidelijk last van (al is het verder ook een echte merrie). Sinds ze van mij is laatr ik haar manen dus gewoon groeien en ik zie wel wat ik ga doen als het zover is dat ik de lange manen zat ben... Ik heb al eens met een uitdunmesje geprobeerd, maar zodra ze doorheeft dat ik aan haar manen zit begint het al. Ik kan overigens ook niet vlechtjes of wat dan ook maken bij haar Knipoog (ik even geluk dat ik niet wedstrijden wil/ hoef te rijden met haar Nagelbijten / Gniffelen)

Het is idd bij sommige paarden een pijnlijk gebeuren, andere blijven gewoon doorslapen... Zo'n laatste zou ik ook wel eens willen Nagelbijten / Gniffelen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:52

Wij trekken de manen ook altijd. Bijna alle pony's gaan zonder problemen, op 1 merrie na. Die manen zitten ook echt vast. Die trekken we enkel in de ruiperiode (dan gaat het nog enigszins en dat is ook precies voor het groene seizoen, aangezien wij het indoorseizoen niet rijden is het dan weer hoogste tijd), bijwerken later doen we met een uitdunmesje.
De hengst waar ik mee fok kan trouwens helemaal niet getrokken worden. Die begint te bloeden zelfs!

KirstenUna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:10

Ja dat klopt je moet ze met de hele wortel eruit trekken, anders krijg je na een lange tijd een hele dikke bos manen, en daarbij breek je de manen gewoon af als je het niet zou doen.