Foto goed geschoren/getrokken staart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxNicky

Foto goed geschoren/getrokken staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:43

Wie heeft er een voorbeeld foto van een goed geschoren of getrokken staart?

Ik wil nl. graag de staart van mijn verzorgpaard netjes toiletteren. Je kunt overal lezen hoe je het moet doen, maar het zou mij denk ik een stuk duidelijker worden als ik er een plaatje bij heb.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Redrumfox

Re: Foto goed geschoren/getrokken staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:50

Staat daar al een artikel over in de Wiki? (moet je even zoeken op 'toiletteren') Als dat zo is staat er, als je geluk hebt, misschien wel een foto bij van een getoiletteerde staart. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:53

Heb even voor je gekeken; het artikel is er nog niet. Zal ik binnenkort wel eens aan beginnen. Lachen

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 18:04

Redrumfox schreef:
Heb even voor je gekeken; het artikel is er nog niet. Zal ik binnenkort wel eens aan beginnen. Lachen

Ik hou het in de gaten! Thanx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:16

Dan moet je het boekje 'Presenteren kun je leren' eens kopen of lenen bij de bieb. Daar staan plaatjes in en ook hoe je het doet.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:06

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:17

Voordat je met schaar of scheerapparaat in de weer gaat, vraag het even aan de eigenaar van je verzorgpaard, niet iedereen is daar namelijk gecharmeerd van. Ik zou zelf geen geschoren staart hoeven hoor. Als het echt nodig is dan maak je een vlecht in het bovenste stukje...

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:14

Cassidy schreef:
Voordat je met schaar of scheerapparaat in de weer gaat, vraag het even aan de eigenaar van je verzorgpaard, niet iedereen is daar namelijk gecharmeerd van.

Lijkt me niet meer dan logisch!!!!!!!!

Natuurlijk snap ik je bezorgdheid, niet iedereen zal hierover nadenken!!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:00

veel gemaakt beginnersfout bij staart opscheren: de haren opzij kammen en dan scheren. Nooit doen. Gewoon alles recht omlaag kammen en de haren op het middelste deel mag je niet aankomen. Verder je scheerapparaat niet schuin zetten maar echt recht in het verlengde van je paard zeg maar. Staart ook alleen naar achteren houden en niet opzij dan zie je het niet meer. Scheren vanaf het zitbeen (achterste punt of hoek van de kont van het paard zeg maar) recht naar boven.

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:25

Urielle schreef:
Dan moet je het boekje 'Presenteren kun je leren' eens kopen of lenen bij de bieb. Daar staan plaatjes in en ook hoe je het doet.

Heb gezocht op internet, zou bij de gewone boekhandel verkrijgbaar moeten zijn. Ik ga eens kijken! Thanx.

Athena1982 schreef:
Op de site van Anky staat een stukje geschreven met foto:
http://www.anky.nl/index.asp?page=webti ... rt&lang=nl

Ga ik eens even lezen! Dank je voor de tip!

TJolieke schreef:
veel gemaakt beginnersfout bij staart opscheren: de haren opzij kammen en dan scheren. Nooit doen. Gewoon alles recht omlaag kammen en de haren op het middelste deel mag je niet aankomen. Verder je scheerapparaat niet schuin zetten maar echt recht in het verlengde van je paard zeg maar. Staart ook alleen naar achteren houden en niet opzij dan zie je het niet meer. Scheren vanaf het zitbeen (achterste punt of hoek van de kont van het paard zeg maar) recht naar boven.

Bedankt voor de goede tip!!!! Daar kan ik wat mee!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:49

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:51

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:56

Dat tekstje bij de site van Anky gaat ook niet over het scheren/trekken van de staart.

Wat ik wel heb gevonden;

Bron: http://www.karindonckers.be/html/body_keiveilig_5.html

TOILETTEREN VAN DE STAART
Bij de dagelijkse verzorging van het paard blijft men best zoveel mogelijk van de staart af om hem niet te dun te maken. Als de staart verzorgd wordt, begint men met de staart eerst uit te wassen en in te spuiten met een speciale ontklitter. Als de staart dan opgedroogd is, kan men hem met de hand uitpluizen of met een borstel uitborstelen.
De lengte van de staart is normaal gezien ter hoogte van het midden van het pijpbeen (wanneer het paard stilstaat). Een gedragen (met een hand of arm eronder) staart komt dan tot aan de onderkant van het spronggewricht. Heeft het paard een hel dikke staart dan wordt deze best wat langer gelaten. Heeft het paard echter een dunne staart, dan lijkt deze mooier wanneer hij wat korter is.
Een staart wordt best gelijk geknipt wanneer hij in gedragen stand hangt. Ofwel wordt de staart wat schuin geknipt zodat de haren tegen het paard korter zijn dan die aan de buitenkant. De bovenkant van de staart kan men trekken, opscheren of invlechten :
- Trekken : dit wordt op dezelfde manier gedaan als bij de manen. Soms kan dit voor het paard pijnlijk zijn.
- Opscheren : dit gebeurt over een lengte van ongeveer 20 cm (een stukje lager dan het breedste punt van de bil). Hiervoor wordt best een tondeuze gebruikt zodat de onderste haren geschoren kunnen worden in een boogje omhoog tot aan de aanzet van de staart. De overige haren worden met de schaar bijgeknipt tot de staartwortel mooi smal oogt (regelmatig bijhouden).

- Invlechten : Men neemt drie stukken om te vlechten en telkens worden er links en rechts steeds haren bijgenomen, altijd ongeveer evenveel. De vlecht moet goed in het midden gehouden worden, wordt goed aangetrokken en minstens 20 cm ingevlochten. Men kan invlechten tot aan het einde van de staartwortel wat een mooi effect geeft bij paarden met een dikke lange staart.
Wil men tenslotte graag een krullende staart, dan worden in een natte staart een aantal vlechten gemaakt die daar blijven zitten tot de staart droog is. Wanneer men deze dan losmaakt en uitborstelt, krijgt men als resultaat een mooie golvende staart.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:49

Brrrrr....ik vind het ten 1e oerlelijk als men een staart scheert of trekt en ten 2e het ongemak wat een paard ervan heeft.
De irritatie die een paard heeft als er weer stoppels komen en het vervelede gevoel als men de haren uittrekt.Dan nog maar te zwijgen over al het ongedierte wat makkelijk onder de staart kan kruipen...dat is mijn persoonlijke mening hoor Bloos
Als je dan toch een paard mooi wilt presenteren (alhoewel ik een volle bos mooier vind)is een vlechtje een goed optie of de staart nat maken en goed glad strijken en dan een bandage eromheen.

Vind het overigens wel super dat je om info komt vragen en niet gewoon aan de slag gaat...ook daar heb ik al wat nare taferelen van gezien Clown

Veel succes!!

Groetjes,Tinky

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 13:04

none schreef:
Athena1982 schreef:
Op de site van Anky staat een stukje geschreven met foto:
http://www.anky.nl/index.asp?page=webti ... rt&lang=nl

Deze staart is toch niet geschoren/getrokken?!
Of zie ik het nu helemaal verkeerd? Bloos

Ik heb het gelezen (b'tje laat, maar zat zonder internet) en het gaat idd niet over het trekken/scheren, maar het was wel de moeite waard vond ik.

Tinky12 schreef:
Brrrrr....ik vind het ten 1e oerlelijk als men een staart scheert of trekt en ten 2e het ongemak wat een paard ervan heeft.
De irritatie die een paard heeft als er weer stoppels komen en het vervelede gevoel als men de haren uittrekt.Dan nog maar te zwijgen over al het ongedierte wat makkelijk onder de staart kan kruipen...dat is mijn persoonlijke mening hoor Bloos
Als je dan toch een paard mooi wilt presenteren (alhoewel ik een volle bos mooier vind)is een vlechtje een goed optie of de staart nat maken en goed glad strijken en dan een bandage eromheen.

Vind het overigens wel super dat je om info komt vragen en niet gewoon aan de slag gaat...ook daar heb ik al wat nare taferelen van gezien Clown

Veel succes!!

Groetjes,Tinky

Ik vind zelf een volle bos ook erg mooi, maar bij mijn verzorgpaard zijn de haren helemaal bovenaan de staartwortel erg kort (ong. 10cm) en laten ook erg snel los. Ook als je (bijna) nix aan doet. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Nu vlecht ik het idd wel eens in, maar zelfs dan laten de haren gemakkelijk los. Enig idee wat dan de beste oplossing kan zijn?

iig bedankt voor je mening en wie weet voor nog meer goede tips!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:48

xxxNicky schreef:
[Ik vind zelf een volle bos ook erg mooi, maar bij mijn verzorgpaard zijn de haren helemaal bovenaan de staartwortel erg kort (ong. 10cm) en laten ook erg snel los. Ook als je (bijna) nix aan doet. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Nu vlecht ik het idd wel eens in, maar zelfs dan laten de haren gemakkelijk los. Enig idee wat dan de beste oplossing kan zijn?

iig bedankt voor je mening en wie weet voor nog meer goede tips!!

Heb je al eens geprobeerd om een tijdje biotine bij te voeren? Is niet alleen goed voor de hoeven maar ook voor de staart en manen Knipoog .Toevallig net een dame gesproken die het aan haar paardje gaf voor de hoeven en als niet onplezierige bijwerking er een mega volle bos manen en staart aan over hield...Misschien de moeite waard om het een paar maanden te proberen Knipoog
Mocht het nu niet het gewenste succes hebben dan zou ik in jouw geval gaan trekken als de haren toch zo makkelijk loslaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:59

Lijnzaadolie of Kerabol helpt ook heel goed om de haren sneller te laten groeien en sterker te maken.
Als je eenmaal het scheerapparaat eraan hebt gezet dan duurt het natuurlijk een lange tijd voordat je weer een mooi, volle staart hebt.

Is het ook niet zo dat je paard schuurt? Misschien dat daardoor die korte haren op de staart zitten. Mijn paard had dat ook, ik heb hem nu een borstel tegen de muur geschroefd en nu zijn de korte haren allemaal lang gegroeid.

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 19:27

Ik heb vandaag een zak slobber gekocht. Dan heb ik drie vliegen in een klap.... hahaha
1 Er zit biotine in
2 ook zit er lijnzaad in
3 en hij vind het lèkker....
Ik kan het alleen niet te vaak geven, want hij is net aan het afvallen en dat is wel nodig!