Stal met twee deuren, tochten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

Stal met twee deuren, tochten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:09

Hoi, wij gaan onze stallen verbouwen (nu in een grote schuur met de duren binnen) en willen de deuren buiten maken, maar ik wil eigenlijk ook deuren binnen (voor als het heel slecht weer is en ik de buiten deuren wil afsluiten. Maar mijn man is bang dat dat gaat tochten. Is er iemand die een stal heeft met twee deuren en bevalt dat?
Onze stallen staan in een grote schuur en de rest van de ruimte wordt opslag ruimte.

Rhinoooow

Re: Stal met twee deuren, tochten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:14

nou, een paard moet toch tegen wat kunnen? ik ken mensen die langs 2kanten deur hebben. en die mensen rijden wedstrijd en fokken. trouwens, beter beetje verluchten dan een bedompte stal, gaat sneller schimmelen. ik zou zeggen: doen.
dan kunnen de paarden of genieten of buiten, of van binnen.
zelf ben ik voor een open stal, zodat de dieren contact hebben met elkaar Haha!. geeft minder kribbebijters en wevers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:17

Wij hebben twee deuren tegenover elkaar zitten, aan de oostkant en aan de westkant, zolang je ze maar niet tegelijkertijd open zet heb je geen last van tocht.

Wij hebben met opzet een schuifdeur genomen als buitendeur, wij zitten nog al op de wind, een schuifdeur kan nooit plotseling dicht waaien of klapperen als je er met je paard door wilt.

Als je wel een normale deur plaatst let dan op dat het draaipunt van de deur zo is, dat de deur alleen maar open kan waaien, dus dat hij niet dicht klapt.

Als het heel warm is en de mussen vallen van het dak, staan de deuren wel tegenover elkaar open.
Normaal staat één van beide deuren open.
Als de paarden in het land staan, en het waait niet te hard, staan de deuren ook tegenover elkaar open, dan kunnen de stallen lekker luchten.
Er zitten wel ramen bij de boxen die iets opengezet kunnen worden.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:45

Maar paarden houden toch niet van wind en neerslag? Kou kunnen ze wel tegen maar tegen wind en neerslag niet zo goed .. Volgens my

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:48

Ik zou de deuren niet tegenover elkaar plaatsen, als daar een mogelijkheid voor is tenminste. Paarden kunnen erg slecht tegen tocht.
Of je moet er tussenin nog wat neerzetten of de mogelijkheid hebben windschermen te plaatsen (groen winddoek oid), dan is het wel fris maar kan het niet tochten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:06

Mijn stallen hebben ook een buitendeur en een hoofdingang.
Ik zorg ervoor dat altijd maar één van deze open staat: óf de grote hoofdingang, óf de buitendeuren.
Paarden kunnen slecht tegen de tocht.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:10

Op de pensionstal waar ik sta hebben ze ook deuren tegenover elkaar, afhankelijk van waar de wind vandaan komt staan ze om en om open, helaas als de achterkant openstaat gaan de klanten allemaal 80 keer door de voordeur omdat ze anders om moeten lopen en krijg je telkens tocht.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:44

RustyK schreef:
Hoi, wij gaan onze stallen verbouwen (nu in een grote schuur met de duren binnen) en willen de deuren buiten maken, maar ik wil eigenlijk ook deuren binnen (voor als het heel slecht weer is en ik de buiten deuren wil afsluiten. Maar mijn man is bang dat dat gaat tochten. Is er iemand die een stal heeft met twee deuren en bevalt dat?
Onze stallen staan in een grote schuur en de rest van de ruimte wordt opslag ruimte.

Eigenlijk snap ik de post niet helemaal.
Hoe moet de schuur er nu uit komen te zien?

Wij hebben de schuurdeuren wel tegenover elkaar staan, maar ze staan alleen allemaal open wanneer het goed weer is. Anders gaan de tussendeuren dicht..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:23

Rusty, kijk anders even in mijn profiel, daar staan foto's van de stallen en kun je zien hoe mijn deuren tegenover elkaar staan.
De grote schuifdeur zit op het Oosten en de staldeuren staan op het zuiden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:48

Ik zou persoonlijk wel voor 2 deuren gaan, als het in de zomer bloedje heet is, dan kun je de deuren tegen elkaar los zetten, dat scheelt altijd alweer wat dan dat je maar 1 deur hebt, heb er ervaring mee Tong uitsteken.
En in de winter kun je 1 deur altijd dicht laten.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:41

De Fjord die ik verzorg staat op een stal, met 3 deuren. als het erg tocht zet je gewoon 1 deur open.... maar inderdaad, in de zomer is het erg lekker!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:49

Ik heb de stal ongeveer zo (het is een loopstal, 1 kant is eigenlijk altijd open, behalve in de winter 's nachts):

I----------------------I
I
I
I------oooo-----------I

de openingen en oooo zijn deuren. De deur onderin (oooo) was met de bovenkant trailies. Hier heb ik doorzichtige platen voor gemaakt, om dat het dus behoorlijk ging tochten. De zijkant is altijd open, in de winter gaat alleen de onderdeur dicht. De deur aan de onderkant was dus half open, maar is nu helemaal dicht, maar wel doorzichtig aan de bovenkant.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:38

Dat is ook een idee Imker, met die tralies zo helemaal doortrekken. De deuren die ik bedoel zijn echt van de stallen dus niet van de schuur. Wij hebben een oude boeren schuur (vrij groot) en langs 1 kant zijn daar drie stallen die nu dus een gedeelde klapdeur hebben naar binnen (in de schuur dus) en een dichte achterwand. Maar wij wilden in de dichte achterwand een schuif of gedeelde deur maken zodat de paarden naar buiten kunnen kijken. Nu vroeg ik me dus af of we de binnen wanden dan dicht moesten maken, maar ik denk dat ik ze inderdaad open laat of net zoals bij Imke. Als het dan winter is en wij zijn in de schuur met de kinderen is het voor de paarden ook gezellig.