Zonder ijzers na lange tijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Zonder ijzers na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 09:20

Omdat Lange de komende tijd niet veel meer zal werken, heb ik besloten om de ijzers er onder uit te halen. Echter heeft mij zolang ik hem heb (4 jaar en daarvoor volgens mij ook) niet zonder ijzers gestaan.

Moet ik ergens rekening mee houden, is het misschien verstandig om Biotine te geven ivm de structuur van de hoeven. Heeft iemand hier ervaring mee???

Bedankt alvast,

gr. Monique

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:00

Ik heb niks extra's gegeven toen ik besloot om Mileen voortaan op blote voeten te laten lopen. Ik zou het gewoon even met de smid overleggen als ik jou was.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:07

Overleg het inderdaad even met de smid.

Er zijn paarden die extreem gevoelige voeten krijgen zodra je die ijzers eraf haald. Het voelt denk ik net zo aan als jij opeens je schoenen uittrekt en op de stenen gaat lopen... dan moet je ook wennen en doet het een tijd pijn onder je voetzolen. Ik denk dat het echter per paard verschild Verward Mijn paard gaat a.s. zaterdag waarschijnlijk van zijn voorijzers af maar staat daar pas 3 maanden op.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:17

Heb een verzorgpaard gehad wat al heel erg lang op ijzers stond. We hebben de hoefsmid de ijzers eronder vandaan laten halen en vervolgens liep hij stokkreupel en wilde hij van de pijn zijn stal niet meer uit..

Maar, een ander paard op diezelfde stal had na een hele tijd geen ijzers meer onder en dat ging prima.. Die liep na twee dagen weer normaal.. Lachen

Ik denk dus dat het per paard verschilt, ik zou het gewoon overleggen.. Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:41

Ik heb Yorghos nu voor het eerst sinds 4 jaar zonder ijzers. In de eerste plaats omdat hij veel struikelde. Mijn instructrice dacht dat het misschien aan de ijzers zou kunnen liggen.
In de tweede plaats omdat hij in de winter het land zo kapot loopt met ijzers.
Yorghos staat nu bijna 3 maanden zonder en het gaat heel goed. Hij loopt stukken beter en zijn hoeven zijn er niet slechter van geworden. Ik laat de smid nu iets eerder komen dan normaal en vijl evt. haken zelf een beetje bij.
Ik ben dik tevreden zo. In het voorjaar als ik weer veel buiten ga rijden gaan er misschien wel weer ijzers onder. De smid zal dan zijn ijzers iets aanpassen in de hoop dat het struikelen dan niet weer begint.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:49

Elise kan dus niet (meer) zonder ijzers lopen, heb het wel eens eens 2 weken aangekeken, maar ze liep nog steeds hartstikke kreupel.. Verdrietig
Nou ja, Elise kan dus niet zonder ijzers, maar het verschilt denk ik ook per paard.