Paard met ziekte van Cushing dikker krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Paard met ziekte van Cushing dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:13

Ivanka is sinds een jaar bekend met de ziekte van Cushing en hoewel het nu erg goed gaat, is ze wel te mager. Ivanka is een paard waarbij ik altijd op moest letten dat ze niet te dik wordt, nu moet ik voeren en voeren, zodat ze niet te dun wordt.
Ik voer nu:
- 1 volle schep Nature's best muesli per dag
- 2,5 plak oud, grof gestengeld hooi

Daarnaast krijgt ze medicatie (Pergolide, 1 mg per dag) en kruiden (ik weet niet precies welke, maar iig kruiden om afvalstoffen af te voeren). En ze staat 24 uur per dag buiten op gras, op dit moment staat er niet zoveel (door het weer... Clown ).

De reden waarom ze nu zo dun is, heeft mede te maken met haar Cushing. Maar in de maand mei was ze ook in staking om te eten en heeft ze de hele maand geen muesli willen eten (zonder medische reden, dat is toen helemaal uitgeplozen).
Maar omdat ze Cushing heeft, moet ik wel oppassen met wat ik voer. Ze heeft een verhoogd risico op hoefbevangenheid, dus ik zit een beetje in dubio wat ik het beste bij kan voeren. Daarnaast loopt ze met een pony samen die juist af moet vallen, dus ik heb eigenlijk tips nodig die me helpen Haha!.

Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat jullie het mee vinden vallen, maar haar ribben zijn naar mijn mening te goed te voelen en bij de flanken is ze veel ingevallen. De ziekte kost haar veel energie en dan heb ik ook graag dat ze die extra energie kan geven aan zichzelf Knipoog.

Iemand, tips?

omaas

Re: Paard met ziekte van Cushing dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:14

Ik heb dit artikel gevonden (wel engels):
http://www.thehorse.com/ViewArticle.asp ... ase&case=2
Hoop dat ji het kan openen. Het komt van thehorse.com.
Als ik jouw paard zie zou je niet zeggen dat zij cushing heeft. Ik heb foto's gezien van paarden die allemaal lijken op oude teddyberen.
Als je de koolhydraten in de gaten houdt (dus ook fructaan) en meer plantaardige olie toevoegen (dit wel opbouwen) aan het voer. Dit dieet wordt ook aanbevolen aan paarden met Polysaccharide Storage Myopathy. C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\paard\PSSM Information.htm
Bevangenheid, cushing (gevaar voor insuline resistentie en bevangenheid) en PSSM hebben allen gemeen dat koolhydraten gevaarlijk zijn. De energie wordt dan verkregen uit vetten (olie). In Amerika zijn ze al een stuk verder hiermee. In Nederland komt het er net. Kijk bijv,. naar Subli EM. Zelf olie toevoegen aan het voer is goedkoper. Kijk in dit forum naar topics als hoefbevangenheid.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:39

Ik ben niet echt bekend met de ziekte, maar kun je haar niet onbeperkt hooi geven? Dat kan geen kwaad voor de hoefbevangenheid, maar ze wordt er wel wat voller van. Verder is kort gras juist erg slecht voor hoefbevangen paarden, daar zit veel fructaan in, maar ik begrijp dat ze nog niet echt hoefbevangen is, toch? Je kan wel de fructaanindex in de gaten houden, en bij een verhoogd risico niet op wei zetten maar in een paddock ofzo.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi

Wat krijgt de andere pony te eten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:18

meer hooi geven Haha!
graszaadhooi is dacht ik ook wel goed, kun je vrij veel van voeren
ook weer beter voor t paard tch?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 18:24

omaas schreef:
Als ik jouw paard zie zou je niet zeggen dat zij cushing heeft. Ik heb foto's gezien van paarden die allemaal lijken op oude teddyberen.

Daar zijn wij ook geweest Knipoog. Maar bij haar is de Pergolide goed aangeslagen en de behandelingen van een holistisch DA hebben haar meer dan goed gedaan, in no time ging ze opeens verharen en kwam dit vachtje tevoorschijn.
Dit was haar vacht in de winter:
Afbeelding
Afbeelding
Na 1 behandeling van de holistisch DA zo:
Afbeelding
En nu dus zoals in mijn eerste bericht Lachen. Het gaat nu dus goed met haar, maar ze is wel veel afgevallen.

Ik ga je artikel iig doorlezen, dank je wel!

Mijn paard is idd nog niet gevoelig om bevangen te worden, maar dat wil ik dan ook graag voorkomen Knipoog!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:26

van snijmais (wel energie weinig eiwit) kunnen ze niet bevangen raken wel veel dikker, gewoon even een koeienboer lief aankijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 04:50

Citaat:
- 1 volle schep Nature's best muesli per dag
- 2,5 plak oud, grof gestengeld hooi
Daarnaast krijgt ze medicatie (Pergolide, 1 mg per dag) en kruiden (ik weet niet precies welke, maar iig kruiden om afvalstoffen af te voeren). En ze staat 24 uur per dag buiten op gras, op dit moment staat er niet zoveel (door het weer... ).

er staat geen gras en je dier krijgt 2,5 plak oud hooi,. tja dat is te weinig,zou zelfs mijn gezonde pony nog dun van worden Knipoog
meer hooi dus, minimaal nog es 3 plak er bij geven,dan moet t beter worden Knipoog

mariekje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:42

M`n oude arabier heeft ook de ziekte van cushing. Ik geef hem bijna 2 kilo bix en mulsi per dag. We hebben veel geprobeerd hem wat dikker te krijgen maar dit hoord bij de ziekte. je kan er niks tegen doen. Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar je kan het nog altijd met zemelen proberen.