Opfok voor haflingerveulen, gebruikelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Opfok voor haflingerveulen, gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:17

Vorige week heb ik een haflinger merrieveulen gekocht, en ben wat aan het zoeken om haar volgend jaar naar een opfok te doen, het liefst in Friesland. Maar ik merk dat het erg lastig is, heb al wat bedrijven gebeld maar een haflingerveulen is niet erg 'gewild'. Ze zou te klein zijn, en niet op kunnen tegen de veulens die veel groter zijn (KWPN'ers) etc. etc.

Nou ben ik benieuwd naar hoe mensen met haflinger of andere pony-veulens dit hebben gedaan? Is het gebruikelijk om alleen dure sportpaarden in een opfok te doen of zou ik mijn haflingerveulen toch nog ergens kwijt kunnen rond volgend jaar mei?

Wat zijn jullie ervaringen?

Anoniem

Re: Opfok voor haflingerveulen, gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:20

Ik heb mijn haflingermerrie ook in de opfok gehad staan. Er stonden voornamelijk quarterhorses en die waren niet heel veel groter dan mijn kleine haflinger. Misschien is het een tip om te kijken naar een opfok waar veel westernpaarden naar toe gaan. Ik merk dat daar de haflinger zowiezo wat beter geaccepteerd wordt dan in de engelse wereld. Ik weet dat op texel een vrij grote zit, hoe die is enzo weet ik niet. Ik zit totaal uit de richting.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:22

Dat is idd een goede tip Angela, ik zal eens kijken. Bedankt. Lachen

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 06:20

Lijkt me wel te schattig om je haflingerveulen naar een opfok te doen maarja moet je zelf weten

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 06:50

Royale schreef:
Lijkt me wel te schattig om je haflingerveulen naar een opfok te doen maarja moet je zelf weten

Verward dat snap ik niet helemaal, leg eens uit Blond ?

Misschien zit er wel wat in, dat ze niet zo goed tussen de grotere veulen zouden passen. Dat van de Western-opfok vond ik wel een goede tip. Er zijn heel veel IJslanderopfokstallen/gebieden, daar zou jou pony ook prachtig tussenpassen (al weet ik niet of je die in Friesland ook vinden kan). In Drenthe zijn er iig wel te vinden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:04

Royale schreef:

Die snap ik ook niet helemaal?

In ieder geval heb ik al contact gehad met de Eagle Ranch op Texel, daar zou ze ideaal tussen passen. Gister ook al gegeken naar eentje hier vlakbij aan de zeekdijk, die nemen ook haflingerveulens op. Ik ben benieuwd.

En anders wat meer kijken naar de opfokbedrijven buiten Friesland idd.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:35

Ik vind het een beetje onzin, waarom zou het niet kunnen?
Ik heb mijn merrie, toen 4 maanden oud, gewoon in de groep gedaan hoor, ze was erg onderdanig, dus werd snel geaccepteerd, de andere veulens stonden zelfs nog met hun moeder!
Daarna is ze in de opfok op stal gekomen, onder een afdak, voor de winter, gemengd met hengsten en merries, ging heel goed hoor, ze weten heel snel hun plaats!
Daarna is ze het natuurgebied in gegaan, waar ik haar niet heb kunnen vinden, dus na een maand heb ik haar weer bij een boer neergezet, maar ik zie het probleem niet echt!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:44

Onze haflingerjaarling is deze winter naar een bevriende manege gegaan. Daar heeft ze de winter doorgebracht met een of meerdere "maatjes" (ook veulens) in de box. Het was eerst ook de bedoeling dat ze in de veulengroep met allemaal friezen zou komen, maar de manegehouder durfde dat toch niet aan. Vandaar deze oplossing, maar heeft prima uitgepakt.
Dit voorjaar is ze weer bij ons terug gekomen en staat nu weer in de "kudde" op de wei.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:11

Toen mijn merrie is geboren, was ze heel bijdehand, ze is eigenlijk heel snel in een groep gezet, en daar stond ook een belg van een jaar ouder bij, nou madame was mooi de baas over die belg hoor, ze kunnen vele hebben hoor, is alleen maar goed voor de opvoeding..

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:32

Wij hebben ook gewoon Haflingers in de opfok, geen probleem. Haflingers weten zich prima staande te houden tussen de KWPN 'ers en andere rassen. Ik heb nu een groepje hengsten met 2 arabieren, een KWPN'er een ijslander en een Haflinger, past mooi samen. Ook bij de 1 & 2 jarige merrie's loopt een Haflinger. Zie mijn website voor foto's van de Haffie's tussen de andere rassen.
( www.jonika.net )

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 04:34

Ik heb wel het idee dat je paard wel eerder de underdog zal zijn, dan bij maatjes his own size..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 05:57

Die van mij heeft wel tussen de paarden gestaan. En heel in het begin tussen andere Haflingers. Waarom wil je haar trouwens pas in mei wegbrengen?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:15

Girlgamer schreef:
Waarom wil je haar trouwens pas in mei wegbrengen?

Ja, dat vraag ik me ook af.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:18

Hey Roelke,
Wij hebben Macho in Tzum gebracht, daar heeft 3 jaar lang met allemaal haflingerhengsten en 2 kwpn hengsten in opfok gestaan. 3 keer raden wie de baas was over die kwpn'ers Cool

Wel raar dat ze haflingers 'weigeren' Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:49

Als je in mijn profiel kijkt zie je een opfokadres waar Haflingers welkom zijn.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:35

Ik denk juist dat het wel goed is, verschillende rassen bij elkaar, mijn merrie is heel dominant, en ze werd wel een beetje opgevoed, maar wist gelijk haar plek, ze heeft er niks aan overgehouden, de dominantste merries op stal, daar mag ze alles bij!
Ze is echt heel bijdehand, dus ik denk dat die opvoeding juist heel goed zou zijn!

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:06

wij nemen ook gewoon haflingers aan, geen probleem!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:41

Wij hebben een fjordje in de opfok gedaan, die ook tussen de grote veulens liep, en meneer was met 2 weken de baas...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:45

'mijn andalusier hengst jaarling staat ook in de opfok tussen veel grotere kwpn veulens en dit levert totaal geen probleem op!
er staat zelfs een d-pony jaarling tussen en die is nog iets kleiner dan die van mij en ook hij heeft geen problemen!
ik denk wel dat dit ook verschilt per paard met het karakter!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:39

Heb je inmiddels al iets geschikts gevonden Roelke?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:34

op het haflingerforum zijn ook mensen waarvan de veulens naar de opfok gegaan zijn.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:40

Bij het zoeken naar een opfok voor ons ponyveulen kwamen we er ook achter dat het niet zo heel gebruikelijk is om pony's in een opfok te doen. Meestal stonden er alleen paardenveulens. Dat wil niet zeggen dat het niet kan!
Uiteindelijk heeft ze bij een kudde friezen gestaan, van ca een half jaar tot 2 jaar oud. Ze wist zich prima te redden, maar ze is ook aardig dominant. We hebben haar daar een half jaar neergezet zodat ze goed afgespeend zou zijn van de moeder, omdat ze daarna weer in hetzelfde weiland kwam te staan als haar moeder.
Daarna is ze teruggekomen in het weiland. Een kudde paarden van verschillende leeftijden waar ook een paar jaarlingen tussen liepen. Dit werkt ook prima en ze is lekker dichtbij.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:33

Juin schreef:
Girlgamer schreef:
Waarom wil je haar trouwens pas in mei wegbrengen?

Ja, dat vraag ik me ook af.

Zit inmiddels op mallorca dus kan niet altijd bijlezen.

Ik wil der dan wegbrengen omdat ze van ´t winter nog hier kan staan. Heb verschillende pb´s gehad en gehoord dat afstammelingen van de hengst waarvan mijn veulen is niet de makkelijksten zijn. Ik wil der dan eerst gewoon lekker thuis, vaak door de handen en dan in een opfok. Veel opfokbedrijven die ik heb gebeld stellen de groepen al samen wanneer mijn veulen nog niet van de moeder af kan.. Dus even kijken nog. Heb inmiddels een aantal gevonden en zal jullie reacties thuis nog eens goed doorlezen inclusief links.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:15

Welke vader heeft je veulen dan?