bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica15

bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:26

hallo,
mijn verzorg paard staat 24/7 op het land. ze heeft net een veulen gekregen en ga over een tijd haar weel vol op in de training te zetten iedere dag een uur lang, maar nou heb ik aan de eigenaaresse gevraagd of ze ook bij gevoerd moet worden.. ik vind van wel maar zij van niet, ik wil eigelijk dat ze na elke training een kilo biks krijgt.
maar nou is mijn vraag is alleen gras genoeg? of vinden jullie net als mij dat ze bijgevoerd moet worden.

gr jessica

Marlous

Re: bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:30

Als je je verzorgpony bijvoerd.. zou ik het niet naaa de training doen maar ervoor. Ze heeft energie nodig voor de training..
Onthouden: Je voert een paard ALTIJD voor de dag van morgen..
Maar denk wel dat je der indd wel wat moet bijvoeren.. op http://www.pavo.nl kan je een rantsoencheck vinden.. Misschien heb je hier wat aan ?
En ik neem aan, dat je het wel gaat opbouwen?Dus niet in 1 keer meteen een uur hard werken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:34

Lijkt mij niet zo'n goed plan om te voeren voor het rijden. Of er moet minimaal een uur tussen zitten. ( maar dat zal je denk ik ook bedoelen Marlous? ) En dan JA, bijvoeren als je meer gaat vragen aan je paard, zeker als er een veulen aan de voet loopt!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:42

onze paarden staan altijd buiten, dus gras + mineralenliksteen. We rijden ze meerdere malen per week enkele uren achter elkaar en we voeren ze helemaal niets bij.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:37

aerdenhout1 schreef:
Lijkt mij niet zo'n goed plan om te voeren voor het rijden. Of er moet minimaal een uur tussen zitten. ( maar dat zal je denk ik ook bedoelen Marlous? ) En dan JA, bijvoeren als je meer gaat vragen aan je paard, zeker als er een veulen aan de voet loopt!

Ik sluit mee voor een groot gedeelte hierbij aan.
Het is een advies in Amerika om maagzweren te voorkomen bij paarden om ze niet zonder voer te laten.. Een paard maakt 24/7 maagzuur aan.
Als er nogal wat tijd zit tussen het eten en het rijden (tijdens het rijden eet hij ook niet en kan er stress bij komen) is dit niet zo goed voor de maag van jouw paard. Advies is dus wel eerst wat te voeren, misschien een half bakje of wat hooi.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:42

Ze staan toch op het land? De maag is dus niet leeg. Het gaat hier over krachtvoer en dat kan je beter geven na het rijden.

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:31

ik ga het idd opbouwen.. maar over een tijdje zit ze dus weel voledig in de training. ze krijgt dat gewoon elkee dag kracht voer als ze klaar is.. en meestal voor het rijden krijgst ze wel handje biks (uit het land halen) het is de bedoeling dat ik haar voor de wedstrijden klaar maak en daarna ook wedstrijden ga rijden. ik zal het wel tegen haar zeggen dat ik toch liever heb dat ze bij gevoerd word.