Paard bij ouders stallen of toch ergens anders???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Paard bij ouders stallen of toch ergens anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 07:28

mensen, ik zit toch wel met een twijfel geval te stoeien. Mijn paard staat namelijk al 3 jaar volpension a 180 euro per maand. Voor dit paard, dat is alweer 5 jaar geleden had ik een merrie (en ik woonde nog thuis) die stond bij mijn ouders thuis, daar hebben we een stal maar geen wei. Wei huurde ik op 5 minuten loopafstand, zeker niet ver. En dat voor volgens mij nog geen 25 euro per maand. Of wat het per jaar. Ach ja maakt niks uit.

Nu Wil ik dus bij mijn huidige stalling vandaan. Zijn stal staat regelmatig aangezien de regenval onder water. Hij krijgt niet gevoerd wat ik wil, oa qua hoeveelheid. Euh ik koop nog duur spul, wat de eigenaar slechts 1 schepje erbij hoeft te gooien, gebeurt ook niet. (we staan er met 10 paarden in totaal), hij krijgt nauwelijks hooi, terwijl ik dat wel vraag. Maar heeft wel een eigen wei, en best groot en gras genoeg.En worden iedere dag gemest. Maar de eigenaar is geen paardenmens, en dat merk je als je wilt dat je paard binnen blijft omdat die een blesseure heeft, gooit de eigenaar heb toch gewoon naar buiten en nog meer van die fratsen. De paarden staan overdag de hele dag buiten en snachts gaan ze naar binnen
15 km van mijn huis vandaan.

Heb eigenlijk al een nieuwe stalling gevonden, ook 180 euro. Is wel zelf uitmesten, vind ik helemaal geen probleem. Staan slechts 5 pensionpaarden maximaal. hebben zelf 5 eigen paarden. Rijden wedstrijden, dus hebben wel degelijk kennis van paarden. Dus mochten ze wat mankeren, weten ze wel of ze ons wel of niet hoeven te bellen. Alle paarden hebben daar een eigen wei. Voer, hooi en stro inbegrepen. Hun zetten ze buiten, maar we moeten ze zelf binnen zetten. Deze stal is bijna 11 km van mijn huis vandaan.

Deze 2 stallingen liggen allemaal in een gebied waar je km's kan paardrijden, met veel zandpaden.

Maar ik kan hem dus ook bij mijn ouders zetten. Dit is 7 km van mijn huis vandaan. Daar heb ik dus nog een stal staan. Moet alleen een nieuwe dak op. De wei wat ik vroeger huurde ligt al een tijdje leeg. Dus die zou ik weer kunnen huren. Moet die wel dan afzetten met lint, maar dat is het werk niet. Moet dan wel weer zelf hooi en stro halen en opslaan. Mest wegbrengen, kost 10 euro per aanhangwagen heb ik gisteren via via geinformeerd. Maar ik kan hem wel zelf voeren wat ik wil. Maar moet dan wel mijn ouders vragen hem te voeren smorgens, en ben dan zelf weer verplicht om iedere dag op te rijden. s'winters zou die dan voornamelijk binnenstaan, behalve op de dagen dat ik vrij ben, (dan zou die theoretisch 3 dagen binnen staan), mijn merrie stond in de winter 5 dagen binnen, die vond dat helemaal niet erg. Dat paardje wat ik nu heb, vind de winter ook niks, en staat maar bij de poort te staan. Dus denk niet dat dat een probleem is. Szomers kan die bv de hele dag en nacht op de wei lopen.

Wie kan me aanraden wat te doen? en waarom?

dolor

Re: Paard bij ouders stallen of toch ergens anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:53

ik zou voor de nieuwe pensionstal gaan. je paard heeft dan gezelschap van andere en je hoeft je ouders niet te verplichten om mee te werken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:00

Als je paard bij je ouders alleen zou komen te staan dan zou ik hem naar de nieuwe pensionstal brengen.

Paard is een kuddedier en ik vind dus niet dat je hem alleen kan houden.

Bij je ouders kan je paard niet naar buiten in de winter zelfs niet even in een bak. Als jij een dag niet kan zou hij dus zomaar 48 uur binnenstaan.

Vind dat echt een onverantwoorde manier van paarden houden.

Dus nieuwe pensionstal is de beste optie.
Nadeel vind ik dan weer dat de paarden allemaal apart in weitjes worden gezet.
Weer vanwege het feit dat paard een kuddedier is.

Dat ze op je oude stal in een natte stal staan na een regenbui vind ik ook niet kunnen dus daar moet je sowieso weg gaan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:04

De nieuwe pensionstal. Bij je ouders is dan wel lekker dichtbij maar het kost veel tijd en moeite om hooi,mest enz.. te regelen.
En het belangrijkste; bij de pensionstal zijn andere paarden en hij staat buiten 's winters.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 08:06

Euh even voor de duidelijkheid. Ik heb een 17 jarige hengst, die moet hoewiezo alleen staan.

Voordat ik hem kreeg heeft die een heel groot deel van zijn leven 24 uur per dag op stal moeten staan, 365 dagenl lang. Hij heeft door mij kennis gemaakt met weides en wederom lekker rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:07

lindsey schreef:
Als je paard bij je ouders alleen zou komen te staan dan zou ik hem naar de nieuwe pensionstal brengen.

Paard is een kuddedier en ik vind dus niet dat je hem alleen kan houden.

Bij je ouders kan je paard niet naar buiten in de winter zelfs niet even in een bak. Als jij een dag niet kan zou hij dus zomaar 48 uur binnenstaan.

Vind dat echt een onverantwoorde manier van paarden houden.

.

Hier ga ik helemaal in mee. Je verhaal over je huidige pensionstal komt mij erg bekend voor..

Ook al is het een hengst, dan heeft hij nog wel behoefte aan sociale contacten, al is het met een hek er tussen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:41

OOk ik zou voor de nieuwe pensionstalling gaan en dan puur omdat je paard toch andere paarden ziet en je ouders niet hoeven mee te helpen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:02

Ik vind het ook belangrijk dat een hengst sociale contacten heef. Mijn hengst ging prima samen op een land samen met een 3 jarige ruin die net geacstreerd was en een 12 jarige goedgekeurde hengst. Ik zou ook voor pensioenstalling 2 kiezen. Paard staat zowiezo niet alleen ruikt,ziet en hoort andere paarden. Je hoeft zelf niet te zorgen voor hooi stro en mestafvoer.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:11

ja klopt helemaal.
Heb er met manlief over gehad. Hij zei zolang hij nog gereden ka worden, hij fijn op de stalling kan blijven staan. Wellicht mocht hij met pensioen gaan (paard dan) , dat we hem dan op de wei gaan zetten. Maar dan bij mijn woonplaats in de buurt.

Als ik zelf een ander paardje had, zou ik hem samen zetten met mijn hengst. Want dan is het mijn risico, want de hengst is nogal dominant, en als de andere paard niet schuift, leert die hem dat wel. Maar ik denk dat hij zo soms reageert op andere, omdat die nog nooit in zijn leven heeft moeten leren om samen te staan met andere.

We gaan volgende week de oude stal opzeggen, en kunnen eventueel vanaf 1 augustus terrecht bij de nieuwe stalling. want ik weet bijna wel zeker, dat de staleigenaar (van de huidige stalling) heel lastig gaat zijn de laatste dagen dat we daar zijn.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 02:11

Heb je thuis maar 1 stal of zou je er bv een shetlander of een ander paard waar je hengst wel mee kan staan (en wei in 2 delen) erbij kunnen zetten dan heb je iemand om de kosten mee te delen zo ook voeren en binnen en buiten zetten? Ik vind zelf dat er niets gaat dan je paard thuis staan Bloos (of bij je ouders is toch ook nog thuis?)

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 06:59

Ik zou zeggen; bij je ouders. Als de eigenaar van de stal waar je staat geen paardenmens is, hoort hij ook geen stallen te verhuren. Het is wel duidelijk dat het hem vooral om het geld gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:12

Bij je ouders is goedkoper en vertrouwder. Ik vind het fijn zelf te kunnen bepalen voor mijn paard. Je zou een verzorger kunnen nemen die, eventueel dat je die wat betaald, enkele dagen wat kan doen.
Je paard alleen zetten vind ik niet kunnen, zeker als ze nu niet alleen staat. Paard gedurende de winter hele dagen op stal vind ik ook niet kunnen, kom je wel van terug. Als ze niet hele dagen buiten willen zijn, dan toch een paar uurtjes, daar wennen ze aan, verplichte kost voor ze.

Naar die stal met die eigen paarden is een goede optie, binnen zetten kunnen jullie met elkaar regelen. Je kent de mensen daar niet, dat is ook soms een nadeel. Zijn zij wel consequent als je taken verdeeld? Ik zou voor die andere stal gaan, is hij samen met andere paarden, gaat hij overdag buiten, eigenaren hebben verstand van paarden, zij voeren wellicht goed, anders dat bij voeren kan je altijd zelf.

Je kunt niet iets regelen met je oude pensionbaas? Dat hij je stal deugdelijk maakt? Kan je iets van de prijs af doen zodat je bv samen met anderen het voeren doet? Maken jullie een rooster. Paardje verplaatsen gaat niet altijd van een leien dakje, je veranderd nl wel zijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:15

Nagyl schreef:
Euh even voor de duidelijkheid. Ik heb een 17 jarige hengst, die moet hoewiezo alleen staan.

Voordat ik hem kreeg heeft die een heel groot deel van zijn leven 24 uur per dag op stal moeten staan, 365 dagenl lang. Hij heeft door mij kennis gemaakt met weides en wederom lekker rijden.

Waarom moet hij hengst blijven? Hij toch binnenkort met pensioen? Ik zou hem laten ruinen en de laatste jaren dat je hem nog rijdt gewoon ruin met andere ruinen laten zijn.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 08:27

russel schreef:
Nagyl schreef:

Waarom moet hij hengst blijven? Hij toch binnenkort met pensioen? Ik zou hem laten ruinen en de laatste jaren dat je hem nog rijdt gewoon ruin met andere ruinen laten zijn.

Toen ik hem pas kreeg was die al 15 jaar. In overleg met de veearts. En aangezien het een hele brave hengst is en de operatie liggend is, plus het feit dat de hengstenkeuren dan met die leeftijd nooit weg zou gaan, hebben we beide besloten dat we hem hengst lieten. Zodoende loopt hij nog altijd met ballen rond, alleen in de zomer dan Haha! , in de winter zijn het voor zijn ballen te koud en is die ruin, hihihi

Nou in de wei waar hij dan zou staan staan aan de andere kant de paarden van mijn vriendin, die toevallig ook nog 3 huizen verder dan mijn ouders woont. Plus heeft die uitzicht vanuit zijn stal op een stel andere paarden aan de andere kant van de straat. Dus echt helemaal alleen staat die niet. Een shetje of te wel minishetje kan ook een oplossing zijn. Een andere vriendin van me fokt ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:25

Dan zou ik hem lekker bij mij houden.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:46

Ja shetje erbij en lekker thuis lijkt me helmaal super, als het niet lukt kun je altijd nog wat anders gaan verzinnen veel sucses

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 07:16

tja ben deze week eens naar "mijn oude wei" wezen kijken, staat die helemaal vol jck. Maar dan ook echt helemaal vol...

De mensen die er ingezeten hebben er helemaal niks aangedaan. En die persoon wat het nu beheert, doet er ook niks aan. Plus beheert die het nu, want volgens mij wilt die ooit voor zijn vrouw de wei gaan gebruiken.

Tja wellicht eerst gewoon bij de nieuwe stalling, en op het gemak kijken bij mij in de buurt.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 07:25

Nagyl schreef:
Maar moet dan wel mijn ouders vragen hem te voeren smorgens, en ben dan zelf weer verplicht om iedere dag op te rijden. s'winters zou die dan voornamelijk binnenstaan, behalve op de dagen dat ik vrij ben, (dan zou die theoretisch 3 dagen binnen staan), mijn merrie stond in de winter 5 dagen binnen, die vond dat helemaal niet erg. Dat paardje wat ik nu heb, vind de winter ook niks, en staat maar bij de poort te staan. Dus denk niet dat dat een probleem is. Szomers kan die bv de hele dag en nacht op de wei lopen.

Wie kan me aanraden wat te doen? en waarom?

Ik zou voor de andere pensionstal gaan. 3 dagen binnen blijven? Je paard zal al te trappelen staan om dat mee te maken...

En vergeet niet dat paarden kuddedieren zijn, sociaal contact is erg belangrijk.

Ik zou je ouders ook niet opzadelen met de verantwoordelijkheid om je paard s'ochtends te voeren enzo.

Veel succes met het kiezen!

Ohja, ik heb gezien dat de oude weide niet kan, kan er misschien op de pensionstal geen ruintje bij je paard staan?