Kosten paardentandarts, ontwormen, enten..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Kosten paardentandarts, ontwormen, enten..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 14:02

Hallo,

Ik ben een beetje aan het kijken wat een pony per maand kost,
wat ik nu heb is: stalling(incl. voer) , smit
Ik moet nog entingen, ontwormen en tandarts hoeveel kost dat en hoevaak moet dat per jaar?
Oja zijn er nog dingen die ik vergeet?
Zadel, dekjes etc. is 1malig (dekjes misschien wat vaker) dus dat tel ik dan (nog) niet mee..

Alvast bedankt Knipoog

**Owjaa ikdacht zelf dat er al zo'n topic was, maar met de zoekfunctie kan ik niets vinden.. ja 1 topic uit 2001, maar het zal nu wel duurder zijn..?

Abantos

Re: Kosten paardentandarts, ontwormen, enten..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:04

- Enten moet 1x per jaar. Dat ligt er helemaal aan of je het met ze alle doet of in je eentje. En of de dierenarts er voor moet komen (reis kosten) of dat je er zelf heen komt.
- Ontwormen dat ligt er ook aan. Ze moeten in het voorjaar zo'n dure (tegen lintworm) van ong. €22,- en ze moeten volgens mij 3 á 4x per jaar (als ik het goed heb hoor) een normale en die is meeestal rond de €10,-. Maar dat ligt er ook helemaal aan welk merk enzo anders moet je ff op een site kijken van een ruitersport winkel dicht bij jullie in de buurt.
- Tandarts doe ik persoonlijk altijd 2x per jaar maar sommige doen het 1x per jaar of helemaal niet. De kosten liggen er ook aan van of je het alleen doet en wat je pony allemaal heeft !

Misschien is het allemaal een beetje onduidelijk maar als je nog vragen heb moet je het zeggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:13

Mijn paard heeft afgelopen week een bezoek gehad van de tandarts. Dit was een post van 80 euro. De mijne moet eens in de 1,5 jaar op advies van de tandarts. Maar, het ligt ook aan de leeftijd van je paard of hij vaker moet. Een jonger paard wisselt zijn gebit nog en heeft het vaker nodig dan een paard van 13 ( zoals in mijn geval )

In de zomer groeien de hoeven van een paard harder en moet hij ook iedere 6 tot 8 weken naar de smid, dit is bij mij 80 euro per keer voor rondom beslag. In de winter is dat iedere 8 tot 10 weken.

Wormenkuren zijn tussen de 8 en de 22 euro. En ik ontworm 4 tot 6x per jaar. Ik ontworm ook altijd een keer extra als ik bijvoorbeeld een week op vreemd terrein ben geweest met mijn paard.

Ik ent daarnaast ook 2x per jaar. Dit omdat ik endurance wedstrijden rij.

Maar het is ieder voor zich mbt keuzes van beslag of inenten

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:23

Mijn pony word 2x per jaar geent, ik 1x alle 3 en 1x 1, (oke huh?) nouja, 4x per jaar wormenkuur (2x dure, 2x goedkope) Bekappen tsja dat doe ik gewoon als ik het nodig vind 30 euro. en de tandarts heb ik nog nooit laten komen, en dat hoeft ook niet perse hoor. Alleen als je het zelf nodig vind.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:21

Memuska wordt één keer per jaar geënt tegen tetanus en griep. Dat kost me 25 euro. Dan wordt ze gelijk trouwens ook helemaal nagekeken en vijlt de dierenarts haar tanden bij.
Een half jaar na de enting komt de tandarts langs. Meestal moet er dan niets meer gebeuren. Eerder kostte het mij niets, toen ze nog op de manège stond en met de hele resem tegelijk gedaan werd; nu komt hij voor haar alleen en betaal ik 20 euro voor de visite (hij moet van ver komen).
Hoefsmid komt elke 6 à 8 weken: 30 euro voor bekappen en voor ijzers.
Ontworming elke 3 maand aan 18 à 22 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:47

Als je zo moet tellen en strepen in de kosten, kun je geen paard houden.
Beetje afhankelijk van waar je woont, maar als je nu eens uitgaat van 500 euro per maand, dan kun je prima een paard houden. Kun je dat bedrag niet bij benadering ophoesten, begin er dan niet aan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:43

ikke schreef:
Beetje afhankelijk van waar je woont, maar als je nu eens uitgaat van 500 euro per maand, dan kun je prima een paard houden. Kun je dat bedrag niet bij benadering ophoesten, begin er dan niet aan.

kan het makkelijk betalen, maar het is wel handig als ik ong. de maandelijke kosten weet, en het is ook maar net wat ik er aan wil uitgeven.. (mijn ouders dan..)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:41

Sanniejj schreef:
ikke schreef:

kan het makkelijk betalen, maar het is wel handig als ik ong. de maandelijke kosten weet, en het is ook maar net wat ik er aan wil uitgeven.. (mijn ouders dan..)

Nou, bij deze dan; reken op ongeveer 500 euro per maand. Daar kun je zelfs in de randstad een paard voor houden, al kun je je hier in het oosten wat meer gekkigheid permiteren voor dat geld. Verder kun je het zo dol maken als je zelf wilt, the sky is the limit. Er zijn hier mensen die zeggen meer uit te geven aan dierenartskosten voor één paard dan al mijn paarden en vrachtwagens bij elkaar hebben gekost.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:43

Ik sluit me weer eens bij Ikke aan Haha!
Die zegt eigenlijk precies wat ik ook wilde vertellen (maar ik heb dan geen vrachtwagens Haha! )

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:51

Lika93 schreef:
Mijn pony word 2x per jaar geent, ik 1x alle 3 en 1x 1, (oke huh?) nouja, 4x per jaar wormenkuur (2x dure, 2x goedkope) Bekappen tsja dat doe ik gewoon als ik het nodig vind 30 euro. en de tandarts heb ik nog nooit laten komen, en dat hoeft ook niet perse hoor. Alleen als je het zelf nodig vind.

Tandarts alleen als je het nodig vindt? En wanneer is dat dan Clown . Heb twee paarden van 4 en de tandarts is toevallig vandaag voor 't eerst geweest. Merkte niets, eten goed, maar toch hadden ze allebei een tandenprobleem (wat wel op te lossen was omdat we er nu bij waren, maar bij klachten al te laat zou zijn).

Ontwormen, iedere 6-8 weken met Eqvalan (staan hier 24/7 op de wei), ca. 12,95 per spuit
Hoefsmid, iedere 8-10 weken, ca. 20-30 euro per paard (afhankelijk van je hoefsmid en type paard)
Inenten, binnen 't jaar, ca. 50 euro
Tandarts, 1x per jaar, 85 euro