Vlas: Ecolit of Linabox?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Vlas: Ecolit of Linabox?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:50

Mijn paarden staan nu 3 jaar op Linabox. Dat bevalt opzich hartstikke goed. Ik vind het alleen soms zo muf ruiken en daarbij heeft mijn paard een behoorlijke stofallergie.

Dus hier mijn vraag:

Is de Ecolit echt zoveel beter (qua geur) dan de Linabox? Of maakt dat niet zoveel uit?

De topics die ik doorgespit heb, zijn al uit 2004, dus niet meer echt up-to-date.
De site van Ecobodem ken ik al (daar bestel ik altijd).

En zit er in de Ecolit houtkrullen? (stond in dat artikel in de Bit, maar dat is ook al oud).

Jumperken

Re: Vlas: Ecolit of Linabox?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:21

Ik ken iemand die in zijn stallen Ecolit heeft.Zal eens vragen of hij hier meer over weet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:41

ik heb voor mijn paard (met bronchitis en longemfyseem) vlas van thorobed. http://www.thorobed.com zolang ik het al gebruik nooit stof gehad en nooi muffe balen. ik koop 2 pallets in en die liggen ongeveer half jaar onder een zijl in de tuin. nooit problemen mee gehad dat ze vies worden ofzo.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:55

@ifever: dat is het probleem bij mij ook niet. De balen zijn stofvrij en zijn ook niet muf. Maar als extra wilde ik die eucalyptusgeur en amoniakbinder (als dat tenminste zo werkt als beschreven staat), voor zijn luchtwegen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:42

Ik meng me even in dit vlasverhaal Haha! De dierenarts raadt me aan mijn paard op vlas te zetten. Dit ivm een waarschijnlijke stofallergie. Geen idee wat dit kost en hoeveel je strooit. De sites houden lovende verhalen maar er staat nergens een prijs. Hoeveel gebruik je voor twee boxen (3,50x3,50)per maand ongeveer?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:16

Kijk eens op www.ecobodem.nl
Ik verbruik ongeveer 1 tot een halve baal per stal per week (stal is 3x3, staan de hele dag buiten).

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:23

Ik gebruik al jaren vlas. Vlas wordt inderdaad aanbevolen ivm minder stof. Nu heb je verschillende kwaliteiten in vlas en sommige zijn extra 'gezeefd' op stofdeeltjes. Die zijn dus iets duurder, die hebben wij. Allerminst muf, licht te verwerken en mooie kwaliteit.

Prijs ongeveer per pak 5.50 EUR inclusief btw
Ik heb 5 boxen van 3x3 en wat veel mensen verkeerd doen met vlas omdat ze houtvezel of stro gewend zijn, is te zuinig beginnen. Er gaan in een schone lege box in het begin 3 tot 4 nieuwe balen vlas. Vanaf dan natte plekken eruit en mest verwijderen. Ik leeg ze eigenlijk nooit helemaal. In begin blijft dit 2 weken heel netjes en daarna moet je gaan opstrooien, gemiddeld 1 pak vlas per week erbij. Heb je echt een rommelpot dan max 2 pakken, daar kom ik nooit aan. Ook niet bij de echte viezerikken op stal. Het is qua afvoer in volume ook veel minder dan stro en zaagsel. Ik zou niet anders meer willen.

Je kunt ook het oppot principe hanteren, dan standaard 1 pak erin per week en alleen mest verwijderen. Natte plekken laten zitten, de onderlaag wordt een soort isolerende plak en je bovenlaag vernieuw je dus wekelijks met 1 pak. Dan na 3 maanden alles eruit en opnieuw beginnen.

Net wat je wilt.

Succes!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:28

Dank! duidelijk Haha! ik kijk even op die site, het lijkt me wel wat ook omdat we nu in de winter met een mega mesthoop zitten.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:53

ik heb vlas van eurovlas.nl super spul

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:59

Carolinef schreef:
ik heb vlas van eurovlas.nl super spul

die site doet het niet!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:28

Iedereen bedankt voor de reacties. Ze zijn alleen totaal niet wat ik bedoelde Lachen

Ik moet nieuw vlas bestellen. Ik heb totaal geen problemen met Linabox en alles gaat ook goed. Ik wil alleen weten of Ecolit meerwaarde zou hebben voor een paard met een stofallergie, vanwege de amoniakbinder en de eucalyptuslucht.
Als dat meerwaarde zou hebben, dan bestel ik voor dit jaar de Ecolit i.p.v. de Linabox (het verschilt namelijk nogal in prijs op jaarbasis).

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:53

Ik zou me eens verdiepen in de mate waarin de vlasvezel is gefilterd voor het verpakken. Sommige zijn 1x andere 2x gefilterd, waarbij de laatste dus echt beduidend minder stofdeeltjes bevat.

Over genoemde merken kan ik niets zeggen, ik zou de leveranciers eens navragen.

Succes!

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:41

Waar kun je linabox kopen?