Ongemanierd/gevaarlijk tijdens opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 21:47

Iedereen onwijs bedankt voor de tips!
Ik heb er nog niet weer opgezetn ivm drukte door werk, school en het rotweer van vandaag, morgenvroeg ga ik echt rijden, en ik neem iemand mee om te helpen met opzadelen.

Ik wil nog wel even duidelijk stellen dat het gedrag van zaterdag zelfs voor het Lady-monster niet normaal was, zo extreem had ik het nog nooit meegemaakt.
Zoals een aantal al opperden hebben we waarschijnlijk een dominantieprobleem en heb ik te lang te veel concessies gedaan (ik herken dat ook wel in andere dingen, en aangezien ze veel makkelijker is als we met z'n tweeën zijn. Bovendien voel ík me dan - wanneer we met twee zijn- een stuk zekerder, dat is niet goed!).

Wat betreft die voorbenen ben ik natuurlijk alsnog ontvankelijk voor alle info, kunnen jullie misschien iets meer daarover vertellen? Want mijn veearts ziet me al aan komen ('wil je haar voorbenen even controleren, want ze is lastig met zadelen?' - dan lacht ie me volgens mij gewoon uit...).

Ik zal jullie op de hoogte houden!

yreen
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:14

hm ik weet niet wie dit paard heeft ingereden en aan het zadel heeft laten wennen, maar als daarbij iets goed fout gegaan is is ze simpelweg bang. Daarom sta ik versteld van de "oplossingen" die hier soms gegeven worden: "flink schoppen, een flink dreun verkopen" Dat lijkt mij absoluut geen goed idee.

Eerst maar eens uitvinden waarom dit dier zo reageert. Pijn heeft het niet zoals je zei, maar angst misschien wel. En dat moet je ABSOLUUT niet versterken door hem maar eens flink te schoppen en te slaan. Zeker niet als je nog van plan was een band met dat dier op te bouwen, want dan kun je dat mooi vergeten.

Met rust benaderen en gedul;d hebben niet verwachten dat je in een half jaar tijd dit gedrag uit je paard hebt. Dat kost tijd, maar daarna kun je er waarschijnlijk wel mee lezen en schrijven, bij mij werkte het in elk geval wel zo.

Hoe je je paard op en rustige en positieve manier kan benaderen en leren omgaan met het opzadelen staat hierboven al een paar keer beschreven door o.a. Franca, Ceall en Lars.

Wel vind ik dat je niet moet opgeven ook al ben je bang, met zij 2en voorlopig blijven opzadelen is idd een goede optie. Je zal flink moeten doorzetten en er hard aan moeten werken, ook als je bang bent, maar het is het waard...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:29

sorry yreen, maar als een paard zo op je af komt als deze bok deed dan ga ik em echt niet belonen hoor, dan krijgt ie gewoon een fikse dreun, ik heb geen zin om in het ziekenhuis te belanden. Een band krijg je alleen als er sprake is van wederzijds respect, en dat is in dit geval er dus niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:44

Helemaal met steef eens
Ik laat me niet tegen m'n kop slaan door zo'n beest.
ik ben verder echt iemand van rust en kalmte, maar staat mijn leven op het spel heeft het paard toch ff pech.
Ze mogen van mij best laten weten het ergens niet mee eens te zijn, maar daar hoort super hard trappen toch niet bij.

Wat denk je trouwens als ze zoiets flikken tegen een hogere in de groep wat er dan gebeurt?
Die gaan dan ook niet gezellig kroelen Lachen

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:41

Kijk , je gebruikt natuurlijk bij een angstig paard wel al je charmes om te voorkomen dat het dier gaat aanvallen , je kan het natuurlijk heel rustig en verstandig aanpakken zodat het aanvallende gedrag niet meer voorkomt.

Maar als je een paard alle mogelijkheden geeft en aan alle kanten helpt om iets braaf te doen , en het dier valt je aan dan is daar imo maar 1 antwoord op : direct keihard terugpakken.
Ik val hem niet aan , hij valt zichzelf aan. Zo zie ik dat.

Je kan er alles aan doen om een aanval te voorkomen , maar als het toch gebeurt moet je wel duidelijk reageren.
Kun je echt niet pikken zo'n aanslag.

Ik doe hem echt niks aan , alleen als hij mij iets aandoet.
En anders ben ik heel lief en tuttelig Lovers

yreen
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 20:01

volgens mij hielp het anders ook niet toen ze met de zweep de stal in kwam of wel?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 20:08

yreen schreef:
hm ik weet niet wie dit paard heeft ingereden en aan het zadel heeft laten wennen, maar als daarbij iets goed fout gegaan is is ze simpelweg bang. Daarom sta ik versteld van de "oplossingen" die hier soms gegeven worden: "flink schoppen, een flink dreun verkopen" Dat lijkt mij absoluut geen goed idee.


Nou, effe relaxed zeg, ik kon erop wachten maar ik mishandel dat dier echt niet ofzo. Dat gedrag mag gewoon niet, ik deed niks bijzonders. Ze heeft me echt niet aan te vallen. Door een beest van 1.72 laat ik niet over me heen lopen, doe ik dat wel, zal ze zich in andere situaties misschien ook zo gaan gedragen - met alle gevolgen van dien.

Wie hem heeft ingereden enz. weet ik, is niet de allerbeste maar het resultaat viel me niet tegen. Dat heeft hier eigenlijk niets mee te maken, want zoals ik hierboven al schreef, dit gedrag is een uitzondering - ik heb haar tientallen keren alleen opgezadeld dat er weinig aan de hand was.

Die zweep hielp trouwens wel, haar houding (orenspel ed) veranderde daardoor een stuk - in positieve zin.

Volgens mij heb ik doodsimpel een dominantieprobleem met dat paard. Geeft niks, wordt aan gewerkt.
Ik ben heel consequent:
als ze braaf is prijs ik haar de hemel in, maar als ze niet braaf is laat ik dat ook weten.
Dat was ik natuurlijk al, maar ik let er nu extra op.

Ik verwacht ook niet dat ik hier met een paar weken doorheen ben, maar uiteindelijk zal het wel goedkomen. Doorzetten doe ik in elk geval (dan ken je mij nog niet Knipoog )

Gistermorgen ben ik er weer op geweest, met z'n tweeën opgezadeld, behalve haar oude ongeduldige gedrag niets aan de hand. Met rijden was ze wat druk en schreeuwerig (naar het veulen), maar daar heb ik geen problemen mee.

Wat ik ook nog ga doien is eens duidelijk overleggen over wat en hoeveel voer ze krijgt, ik heb daar op het moment weinig inzicht in.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:01

wat je misschien nog kunt proberen is van de verkeerde kant zadelen. Cool
ja klinkt dom maar ik heb er ook 1 met enige zadeldwang en bij haar werkt het hardstikke goed. ze associeren het niet direct met opzadelen omdat je aan de verkeerde kant staat. het enige wat oefening vergt is aansingelen aan de verkeerde kant Haha!.

verder ga ik met de meeste mee, als ze alleen dominant is, heel streng zijn en goed aangeven wat wel en wat niet door de beugel kan.