In de winter in de modder slapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannahhannah

In de winter in de modder slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 15:01

Nou, ik heb weer eens een vraag, hoop dat het goed staat. Ik wil mijn paard waarschijnlijk van de winter naar amsterdam verhuizen (waar ik nu ook woon). Waar ze nu staat, staat ze sowieso heel ver weg van mij (heb een verzorster) maar afgelopen winter konden ze per dag 1 (!!) uur naar buiten en soms helemaal niet! Omdat er allemaal jonge paarden nieuw waren die het land kapot renden. Nu kan ze naar een plek, zomers dag en nacht in groepjes in de weiden (super!) en in de winter worden ze allemaal bij elkaar in 1 wei gegooid (merries/hengsten apart)met een schuilstal. Dit betekent dat er omgeveer 50 merries in 1 wei komen met die ene schuilstal waar ze nooit allemaal tegelijkertijd in kunnen, ze worden daar ook gevoerd. Er staat ook opfok bij en bereden paarden.
Nu ben ik bang dat ze bijvoorbeeld laag in de rangorde komt en niet genoeg eten krijgt, of dat ze niet binnen kan staan met al die paarden. Ze heeft haar hele leven ( behalve op vakanties zomers) 's nachts in een box gestaan en slaapt ook liggend. Ik ben dus bang dat ze dan in de koude winter in de modder 's nachts gaat liggen slapen, en dat vind ik helemaal niks. Heeft hier iemand ervaring mee? Of ben ik me voor niks druk aan het maken? Nou goed, ik weet niet zo goed wat ik er van vind, daarom zou ik graag wat meningen van anderen horen die er wat van weten! Knipoog

friesiszwart

Re: In de winter in de modder slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:55

ik zou geen voorstander zijn. Lijkt mij problematisch om je paard eruit te halen als je wilt rijden. Wat betreft voeding. Op het moment dat je haar eruit gehaald heb kun je haar toch bijvoeren?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:56

Ik persoonlijk zou mijn paardje niet de hele winter in de blub hebben willen staan hoor..
Als ze snachts dan op stal kan is het prima, maar dag en nacht buiten...? nee, dat vind ik maar niks (wel in de zomer hoor, mijn merrie staat nu ook dag en nacht buiten)
Is je paard wel bereden? Zet je haar dan met deken buiten? of is een dikke wintervacht geen probleem? Lijkt het je geen probleem jouw paard tussen 50 anderen uit te moeten plukken als je wilt gaan rijden?
Ik vind het moeilijk me 'in het paard te verplaatsen'. Waar zou je paard voor kiezen?
Succes met de beslissing!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:31

Dag en nacht buiten is denk ik niet het probleem. Met voldoende ruwvoer blijft het kacheltje wel branden, ook in de winter. Toegang tot dat voldoende ruwvoer lijkt me wel een probleem. 50 merries is een enorme kudde en 1 voerplek lijkt me ook onvoldoende, zeker als daar niet alle paarden tegelijk inpassen. Je hoeft er maar een paar dominante tussen hebben zitten die de rest bij het voer wegmeppen. Zonder voldoende ruwvoer is het geen doen om je paard in de winter ook 24/7 buiten te hebben, ook niet met een deken op. Ik zou zeggen, kijk nog wat verder. Er zijn rond Amsterdam ook stallen waar je paard veel buiten komt, maar dan in veel kleinere groepen. Ik heb wel een iets gehoord van Wennekers oid ?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:04

Ik heb jaren bij Wennekers gestaan maar daar heb (had, misschien is het inmiddels anders hoor) je in de winter ook niet echt weidegang en kon ik mijn paard slechts 10min. in de losgooibak laten lopen terwijl er 10 anderen achter mij stonden te springen dat ik moest opschieten omdat zij aan de beurt waren (heb er overigens wel een geweldige tijd gehad hoor Ja )

Terugkomend op de vraag van de TS, ik zou dag en nacht buiten in de winter ook geen probleem vinden, idd genoeg ruwvoer zodat het kacheltje blijft branden en bijvoeren kan altijd als je haar eruit haalt. Deken zou ik niet aan beginnen in een kudde van 50 merries.
Maar wat mij het meest tegenstaat is idd het aantal merries, 50 stuks is wel een heel grote kudde en wil jij rijden, hoe haal jij je merrie daar tussenuit dan? Of komt ze direkt als je haar roept? Maar dan nog, ik vrees dat je problemen krijgt met de andere merries, mijn keuze zou het in ieder geval niet zijn.
Dag en nacht naar buiten doen we hier ook, het hele jaar door, ze hebben hier met -20 gewoon buiten gestaan zonder deken, geen probleem maar als het te nat wordt, als er dus geen droog plekje meer is, dan gaan ze bij mij ook echt naar binnen (en ik hou absoluut niet van paarden op stal maar nood breekt wetten) als je die optie niet hebt zou ik het dus niet doen.

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:40

Bedankt voor alle reacties!
Qua rijden is het geen probleem, ze komt idd gewoon als ik roep, sowieso zal ik niet vaak rijden omdat ze chronische blessures heeft en alleen nog stapritjes kan maken. De eigenaar zegt dat het weiland niet alleen maar blubber wordt maar ja, ik denk dus eigenlijk precies hetzelfde als jullie, niet genoeg schuilplek, en dat voeren waar niet alle paarden bij kunnen. Zeker omdat ze een blessure heeft, wil ik haar lekker op de wei hebben staan, ik heb dus geen binnenbak en paddock en weet ik wat nodig. Ik heb wennekers ed. inderdaad ook gezien maar die zijn dus geen optie omdat er te weinig weidegang is en ik betaal voor dingen waar ik niks aan heb. Op zich zoek ik dus precies een wei met schuilstal, alleen is dit wel heel heftig..Ik ga idd nog verder zoeken, maar als ik niks kan vinden..tja..Moeilijk! Alle tips en reacties zijn welkom!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:07

In welke richting zoek je ? Welke kant van Amsterdam ? Misschien heb ik nog wel ideeen voor je dan. Bij de IJslanders staan ze eigenlijk standaard zo en soms hebben ze ook wel plek voor grote paarden op de wei.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:42

Ik denk dat er voor jouw aan de Oosteinderweg wel opties zijn als ik het zo hoor. Een "gewone" pensionstal daar heb je idd niet veel aan.
Anders toch die kudde en het voeren kan je natuurlijk gewoon buiten de kudde doen als je haar eruit haalt.