welk voer? waar een paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordiegek

welk voer? waar een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:24

als je een drachtige merrie hebt, welk voer moet je dan geven en hoeveel? en als je dat uiteindelijk een veulen hebt?

ik heb nog een vraag: waar ka je het beste een fjord (of ander paard) kopen? bij de paardenmarkt of bij een fokker, zo ja, welke fokker is goed? en waar moet je allemaal op letten als je een paardje koopt?

fjordnina

Re: welk voer? waar een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:36

Voer in de eerste 8 á 9 maanden het gewone voer. Daarna kun je op merriebrok overgaan. Als je op de sites van diverse voerleveranciers kijkt zie je precies wat je erin zit.
Havens, pavo, garvo, subli. Allemaal hebben ze een site en allemaal hebben ze merriebrok.

Koop geen paard op de paardenmarkt!
Daar staan vaak de dieren aangeboden die ze anders niet verkocht krijgen en dat is meestal niet zonder reden.

Goede fokkers zal ik zo even kijken, heb een heel lijstje in een ander topic neergezet dus die zal ik zo even kopieren.

Edit:

Bij http://www.hestegaarden.nl (weet niet zeker of ze ook fjorden verkopen of alleen dekhengsten hebben staan)

Informeren bij Staatsbosbeheer. Zij verkopen ook geregeld fjorden. Deze zijn echter vaak niet ingereden en hebben in een natuurgebied gelopen.

Informeren bij M.C. Pijnenburg, Oude Bosschebaan 6, Udenhout (Noord-Brabant)

W.H.M. Stemkens, Kalishoek 3a, Meijel (weet niet of ze verkoop fjorden hebben)

Verder kun je vrij gemakkelijk slagen bij http://www.bvandenberg.nl in Wanneperveen

Een ander goed adres is Wijlhuizen aan de Elspeterweg in Vaassen. Hier is mijn merrie gefokt. Ik ben er afgelopen herfst wezen kijken en ze hebben een fjordenstapel staan om je vingers bij af te likken.

Je kunt ook bij een particulier gaan kijken. Sabbel hier op bokt heeft een geweldige gra merrie te koop staan. Zelfde vader als de mijne en over het algemeen betekent dat, dat het geen gemakkelijke fjord is, maar wel een uitdaging.

Alle telefoonnummers zijn via de site of via de nationale telefoongids op internet te vinden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:29

je merrie moet merrie brok krijgen. en het veulen uiteindelijk veulenbrok als het biks gaat eten. de merrie moet ook nog na de geboorte van het veulen merriebrok krijgen om te zorgen dat ze genoeg melk enzo heeft voor het veulen en genoeg voeding heeft voor haar zelf. je kan het beste bij pavo of zo informeren hoe of wat of even met je da overleggen hoeveel je moet geven en dat soort dingen want dat verschilt natuurlijk per paard.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:31

Over het voer kan ik niks zeggen, daar ben ik niet bekend mee. Maar het lijstje fokkers wil ik even uitbreiden met Nijend. Daar heb ik mijn Fjord vandaan Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:43

misschien kan je ook een fjord kopen bij een particulier. die hebben ook nog wel eens leuke fjordjes te koop. kijk maar op marktplaats.nl