Hoe en wat met afgemaaid gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Hoe en wat met afgemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 20:44

Vraagje.......
De boer waar wij het land gebruiken, knikkert met regelmaat pas gemaaid gras in de wei van zijn camping, nu heb ik wel es iets opgevangen over gemaaid gras, maar wat.........
Is het slecht, waarom dan, wat gebeurt er mee, noem maar op, zeker omdat we straks op vacantie zijn en zelf niet op kunnen letten, zeg ik het liever tegen hem, maar moeten er wel argumenten komen.......

CHIR

Re: Hoe en wat met afgemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:55

Pas gemaaid gras is niks mis mee. Hooi is tenslotte ook gewoon gemaaid gras en de helft van het kuilvoer ook. Waar je alleen mee moet opletten is giftige planten in het gemaaide gras (zoals Jacobskruiskruid), want in de wei herkennen paarden de giftige planten wel maar in het gemaaide/gedroogde/ingekuilde gras niet meer.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:00

Wij voeren ook vaak gemaaid gras bij in de stal, in de zomer dan. Gewoon een vervanging (gedeeltelijk) van het hooi, we hebben toch gras genoeg in de zomer.
Als het goed gemaaid wordt, inderdaad zonder giftige planten en niet te lang laat staan (wij laten het nooit langer dan 24 uur staan) dan kan het echt geen kwaad. Sterker nog ze zijn er erg blij mee Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:05

je bedoelt met een gewone grasmaaier. Dat is inderdaad niet goed. Gras moet een bepaalde lengte hebben en daarom met zeis of bermmaaier gemaaid worden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 08:08

Dinopino schreef:
je bedoelt met een gewone grasmaaier. Dat is inderdaad niet goed. Gras moet een bepaalde lengte hebben en daarom met zeis of bermmaaier gemaaid worden.

I.d.d met een gewone grasmaaier, maar wat is er dan niet goed aan, dat is wil ik graag weten.......

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:07

Volgens mij is dat te fijn waardoor de paarden het niet goed kauwen, en de kans op verstoppingsverschijnselen veel en veel groter is.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:39

Lang gras eten ze inderdaad een stuk makkelijker.
En ik weet niet wat voor weide jullie hebben, maar er is echt no way dat je er bij ons met een gewone grasmaaier doorheen komt hoor. Ik weet niet hoe het heet wat wij gebruiken eigenlijk, maar het is een soort van tweewieler, met messen ervoor op. Zit een 1e, 2e versnelling en achteruit op, wordt gewoon aangedreven zegmaar, dus je hoeft niet echt te duwen. En anders gebruiken we een draagbare bosmaaier.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:26

Ezter schreef:
Lang gras eten ze inderdaad een stuk makkelijker.
En ik weet niet wat voor weide jullie hebben, maar er is echt no way dat je er bij ons met een gewone grasmaaier doorheen komt hoor. Ik weet niet hoe het heet wat wij gebruiken eigenlijk, maar het is een soort van tweewieler, met messen ervoor op. Zit een 1e, 2e versnelling en achteruit op, wordt gewoon aangedreven zegmaar, dus je hoeft niet echt te duwen. En anders gebruiken we een draagbare bosmaaier.

Het gras komt niet uit onze wei, maar van de naastgelegen camping, gewoon gras zonder jkk o.i.d.

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:31

Absoluut geen kort gemaait gras geven krijgen ze koliek van DUS GEEN GRAS WAT VAN EEN TUIN KOMT ZEER GEVAARLIJK VOOR PONNY"S EN PAARDEN KRIJGEN ZE KOLIEK VAN (VERSTOPPING IN DE DARMEN!!!!!!!!!!)

GR boswatje Lachen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:33

OKE,
Nu komen we ergens, bedankt..........

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:37

Gemaaid gras met een gazonmaaier, kan gaan gisten en dus koliek veroorzaken.
Een heel klein beetje kan niet zo snel kwaad, maar van een behoorlijk lap gazon, laat staan een camping!
De buurman moet het maar op de mestbult gooien.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:41

Inderdaad, zoals al gezegd geen gras afgemaaid met een tuingrasmaaier gaan geven. Redenen staan hierboven al Knipoog.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:47

Pas gemaait gras mag je NIET geven!. Als het gras gemaaid wort slaat het dood.
Door dat het droog slaat komt er veel nitraat vrij (Heel veel suiker) Waar door het gewoon een soort gif is. Gemaaid gras mag je pas na 6 weken voeren!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:17

Herbey, leg mij het verschil eens uit tussen gemaaid gras dat ik in de stal leg en ze (uiteraard) direct opeten, of gras dat ze zelf in de wei plukken en ook direct opeten?
Ik denk dat je in de war bent met hooi, nieuwgemaaid hooi moet je inderdaad minimaal 6 weken mee wachten voor je het voert. Gras gemaaid is niets anders als gras eten in de wei, mits je het niet te lang laat liggen. Wij doen vaak 's avonds maaien, dan krijgen ze de helft direct en de andere helft de volgende ochtend. Meestal ligt het ongeveer 10 uur. Dat kan echt geen kwaad hoor, ik ken veel mensen die dat zo doen en er is nog nooit iets gebeurd. We blijven trouwens wel een deel hooi bijvoeren, dus het is niet zo dat ze alleen maar gras krijgen, maar, afhankelijk van hoelang ze binnen/buiten staan toch wel een kwart tot een volle kruiwagen per dag per paard/pony. En uiteraard wel lang gras, geen gazongras dat lijkt me geen goed idee.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:22

Ik heb vroegah ook altijd geleerd dat gemaaid gazongras koliek kan veroorzaken. Maar hoe en waarom? ben er wel nieuwschierig naar. Wie kan dat duidelijk verklaren?

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:40

Esperanza: Ja gemaaid gras kan koliek veroorzaken omdat de darmen verstopt raken. Ik denk dat het komt doordat ze niet goed op dat korte gemaaide gras kunnen kauwen, dat het dan kan gaan verstoppen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:43

Stel dat het speelweidegras is, is geen gras dat geschikt is voor paarden.

Als het gemaaid gras is, is het waarschijnlijk een paar cm lang geweest, dat wordt zo een lekkere koek, paarden kauwen dat niet meer en het gaat hap-slik-weg, dat kan koliek veroorzaken. Niet ieder paard krijgt er koliek van of slokdarmverstopping.

Maar ik ben er geen voorstander van. Zou hem vragen het niet meer te doen, ook al is het goed bedoeld geweest. Het zou maar een keer fout gaan.

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:44

de mijne krijgen ook regelmatig een hoop gemaaid gras, net als de paarden van een vriendin van me, nog nooit iets door gebeurd. En zoals iemand zei, als ze't dan zelf "plukken" en opeten, of 't wordt hen versgemaaid gegeven is zo geen verschil...
Ik laat het zelf ook wel nooit langer dan een halve dag (of een nacht bij uitzondering) liggen, omdat het anders naar't schijnt zou gaan "gisten" en dan kan het wel problemen geven (maar dat heb ik dus ook van horen zeggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:46

Als de berm wordt gemaaid en het staat hoog, dan kan je het wel geven, daar moeten ze nl op kauwen.

Alles wat ze zelf af kauwen van de grond, kauwen ze ook in de mond. Die kleine plukjes, pak het maar eens het is vochtig, plakkerig en worden klonten als je een handje pakt. Dat kauwen ze nauwelijks meer, dat slikken ze zo door.

Speelweidegras is giftig voor paarden.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:48

Als paarden het zelf eten letten ze beter op of er geen giftige planten tussen zitten, bij gemaaid gras kan het niet.
En er kunnen proppen in de maag komen omdat het paard sneller eer dan normaal als hij gras eet.

Dit is zo bij gemaaid gras met een gewone grasmaaier, is het gras anders dan kost het meer tijd om het op te eten dus heb je hier geen last van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:48

Als gras is gemaaid dan begint het na een tijdje te gisten, dat gistproces duurt 6 weken lang (ongeveer), daarom moet hooi altijd 6 weken blijven liggen. Als ze er toch van eten dan krijgen ze gaskoliek door dat gistproces.
Waarom ze het niet krijgen van gras dat ze zelf plukken?
Gisten betekent dat er kleine, eencellige schimmels beginnen te groeien, dat duurt een tijdje (n uur ofzo?).

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:49

herbey schreef:
Pas gemaait gras mag je NIET geven!. Als het gras gemaaid wort slaat het dood.
Door dat het droog slaat komt er veel nitraat vrij (Heel veel suiker) Waar door het gewoon een soort gif is. Gemaaid gras mag je pas na 6 weken voeren!

nitraat is geen suiker hoor... tis een reactieproduct van nitriet (=giftige stof) als het net gemaaid is moethet nog geconserveerd worden, in kuilgras wordt dat door melkzuurbacterien gedaan. Na ong 30 minuten na t maaien is het gras al aan het gisten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:54

Dan schijnt er ook nog een verschil te zitten in afsnijden door messen (grasmaaier) en af bijten.

Zo bv is het scheuren van kruiden anders dan het snijden van kruiden tijdens het eten.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 14:04

Dus als ik het goed begrijp, moet ik het maar even verwijderen, er liggen nu een hoop of 6 , van een dag geleden, ze gaan pas maandag weer de wei op,is het dan al uitgegist of voor de zekerheid maar weghalen...........
Volgens mij weten veel mensen dit ook niet, wel goede reactie's, bedankt daarvoor!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:20

boswatje schreef:
Absoluut geen kort gemaait gras geven krijgen ze koliek van DUS GEEN GRAS WAT VAN EEN TUIN KOMT ZEER GEVAARLIJK VOOR PONNY"S EN PAARDEN KRIJGEN ZE KOLIEK VAN (VERSTOPPING IN DE DARMEN!!!!!!!!!!)

GR boswatje Lachen

Wij hebben hier zelf een camping en wij gevn de pony regelmatig gemaaid gras van de gewone grasmaaier hoor. dat kan best! Knipoog je moet natuurlijk niet de hele camping geven Vork