paard valt andere paarden aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

paard valt andere paarden aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:29

hoi allemaal,
ik zit een beetje met een vraag/verhaal, ik denk dat er niet echt een oplossing voor is..
royena is een vrij dominante merrie, ze stond altijd in een kudde bij de pensionstallingen. alleen ze kon alleen bij paarden als er minimaal één ruin bij staat en er dominatere paarden bij staan.
We hebben nu een heerlijke stalling, niets aan de hand, alleen ze jaagt de paarden gewoon de omheining over. Nu hebben we haar dus alleen gezet (draatje tussen haar en de andere paarden) en ze schijnt er erg tevreden over te zijn.
ze kriebelt met de andere paarden over het draat, maar zo dra het draatje weg is is er oorlog in de tent Slapen
echt om moe van te worden.
Eerst dacht ik gewoon een dominatie kwaaltje,
maar nu heb ik mijn kleine shethengst veulen bij haar gelaten, draatje er tussen ging pervect.
draatje dr tussen uit (wel haar vast gehouden voor het geval dat...) en mevrouw begon met haar oren naar achteren aan te vallen Boos!

is snap er niets van, ik dacht eerst dat het om een "bedrijging" zou gaan maar tja mijn shetveulenhengst is toch (in mijn mensen ogen) niet echt een bedrijging....

maar ik heb ze uit elkaar gehaalt, en nu staat t shetje lekker bij n veulen, en heb royena maar apart gezet...

maar raar vind ik het wel... soms snap ik haar echt niet..

Laura_B

Re: paard valt andere paarden aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:11

Mijn paardje is juist altijd het slachtoffer van andere paarden... zal toch iets met de rangorde te maken hebben denk ik?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:14

Mijn merrie is precies zo en het is echt heel erg lastig. Ik heb haar alleen bij een ruin of een (nog) dominantere merrie (maar die heb ik zelf niet) en anders gewoon appart.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:28

Rangorde bepalen inderdaad. Het maakt niet uit of het nou direct een dreiging voor haar is, maar een paard wil duidelijkheid en wil dus rangorde bepalen om de plek van zichzelf en de ander vast te stellen en dat gaat via zulke lichaamstaal (tot vechten aan toe). Zodra de rangorde bepaald is zal de rust wel wederkeren, maar dat kan soms wel een tijdje duren, en als ze in die tijd echt gevaarlijk is voor de andere paarden lijkt het me inderdaad een betere oplossing om d'r dan maar apart te zetten.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:28

ja, t is nog al vervelend wand ze jaagt de paarden echt over de omheining heen.
en het shetje kan ik er nu nog niet blij laten, is gewoon te gevaarlijk....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:30

Maar zolang het met dat draadje goed is en er geen problemen zijn, kan je haar toch gewoon lekker zo laten staan?

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:35

ik denk idd dat t zo het beste is..
ze staat nu samen met de andere paarden in de wei alleen zit er een draadje tussen..
ik zou het anders ook niet weten want het blijven toch kuddedieren..

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 20:25

ja inderdaat, ze schijnt er wel vrede mee te hebben, meer als ik Tong uitsteken

Fjordiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:36

roylinde schreef:
ja, t is nog al vervelend wand ze jaagt de paarden echt over de omheining heen.
en het shetje kan ik er nu nog niet blij laten, is gewoon te gevaarlijk....

misschien omdat 't shetje kleiner is en dat ze wil laten zien wie de baas is.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:27

zolang ze alleen op een stuk wei staat kan ze niet de baas spelen over een ander paard en als het touw is wel. Ik denk dat ze gewoon de leider wilt zijn en dat gelijk duidelijk wilt maken, of ze wilt gewoon haar eigen stuk hebben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:52

Bij veel vergelijkbare situaties is er gewoon sprake van te weinig ruimte!! Paarden moeten elkaar uit de weg kunnen gaan. Een dominant paard zal ruimte voor zich opeisen, ik noem het vaak gekscherend zijn aura..
Als een paard in zijn aura komt, die aura is groot, dan verjaagd het paard dat paard. Het onderdanige paard moet dus zoveel ruimte hebben dan hij niet in het andere paard zijn aura hoeft te komen..

Als het onderdanige paard niet uit de aura van het dominante paard kan komen zal het dominante dier dat zien als een uitdaging.. Het dier durft immers in 'zijn' aura te gaan staan en dat is vaak een reden om aan te vallen..

Als mijn twee fjordenmerries op een te klein stukje staan is het ook ruzie. Als ze op een groot stuk staan dan gaan ze af en toe elkaar opzoeken om te krabben maar laten ze elkaar verder met rust..

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:57

tja... ze hebben wel een vrij groot stuk hoor (weet niet presies hoe groot)
maar ik snap wel wat je bedoelt...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:09

Is gewoon de rangorde. Ik heb ook een pensionstal en heb op dit moment 2 ruinen die echt niet bij elkaar kunnen, ze maken elkaar af, maar nu staan ze elk in hun eigen groepje en daar vechten ze niet. Zolang de rangorde bepaald is is het in orde, maar sommige paarden geven niet zomaar op en gaan door met vechten tot bloedens aan toe en de vellen erbij hangen, wat dus bij deze 2 ruinen gebeurt. In de groepjes zelf is de rangorde nu goed bepaald en ze hebben weleens onenigheid hoor, en dan worden ze even weer op hun plek gezet en is het weer goed. Maar ik denk dat er bij jou gewoon geen goede match te vinden is, wel jammer, maar als ze ook contact kan maken over het draadje mist ze ook niets toch?

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:21

jah idd. rangoorde, bij ons is raisha de dominante 'trut' haha, ze is echt de baas van onze 3 paarden, daarna onze ruin boechie, en dan mijn paardje carita, raisha gaat vaak met haar oren naar achter en kijkt met een oog en ja hoor carita is weg, boechie heeft dit erg van haar over genomen, bij ons was vooral het eten een groot probleem we hebben het nu zo dat raisha biks op de wei krijgt en boechie en cariet op de bak, daarna zetten we raisha er weer bij en eten ze gezamelijk hooi,, dat wil dan weer wel..

Bender_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:00

sommige paarden vinden het gewoon leuk om de baas te spelen:P

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:15

Ik ben het eens met dat het aan de rangorde ligt, maar mits ze genoeg ruimte hebben hoeft rangorde geen probleem te zijn...

In Duitsland is een stalling en daat is een gezamenlijke stal, de paarden staan zowel buiten als binnen bij elkaar in en er zijn weinig problemen, ze kunnen in ieder geval allemaal bij elkaar in..
Daar hebben ze dus genoeg ruimte. De onderdanige paarden hebben ruimte om bij de dominante uit de buurt te blijven en zo gaat dat dus goed..

Op mijn werk, een fjordendekstation, hebben we ook grote groepen merries die gewoon bij elkaar in komen te staan en mits ze genoeg ruimte hebben zijn er geen problemen. Het voer wordt verspreid zodat iedereen aan zijn portie komt..

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:06

lastig probleem maar als ze alleen staan prima vind dan zou ik het zo houden