Eigen bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minidroppie

Eigen bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:36

Als ik foto's bekijk van de bokkers hier. Zie ik altijd dat ze in een bak rijden!
Kan me er ontzettend jaloers om maken. Wij hebben in de buurt geen bak. Dus als ik nu met het slechte weer/ of in de winter moet rijden, is dat altijd een buitenrit.
Op de les rijd ik natuurlijk wel in een bak. Maar mijn ouders willen maar 1x in de week mee met de trailer. En de bak is in een bos. Dus om nou elke keer in de zomer een halve spuitbus tegen de vliegen erop te spuiten, om even te trainen voor jezelf.

We hebben er thuis wel ruimte voor, maar onze grond is heel laag. Dus mijn vader vind het te veel geld om er een bak van te maken. Omdat er zoveel vrachtwagens met zand in zouden moeten.
Een bak zonder zand is ook geen optie. En de grond is gewoon te laag Hamer en me vader vind het jammer van het gras wat hij ook voor de koeien zou kunnen gebruiken als ik er toch niet super veel in kan rijden Huilen En hij vind de paarden niet super belangrijk dus hij zegt dat ik zomers ook makkelijk in het weiland van de paarden zelf kan rijden. Al is die overgens ook niet super groot.
Ik vind het overgens wel belangrijk dat ik goed kan oefenen. Want zit nu in de M1 en het word natuurlijk wel veel moeilijker.

Nou is mijn vraag... Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen een bak te krijgen?? En waar rijden jullie als het veel heeft geregend/ of in de winter??

CHIR

Re: Eigen bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:06

Ik heb een bak bij de boerderij (ik rij bij de boer) maar maak er nauwelijks gebruik van, ik rij veel liever in het bos dan in een bak. Maar als ik jouw was en je wil je paard goed trainen, dan kan je ook in het gras een soort van hoefslag rijden met de goede maten en hierop je paard trainen. Op deze manier wordt er maar weinig land gebruikt en heb je toch oefenruimte. En hekken en dergelijke heb je in feite niet nodig als je een goeie ruiter bent, en anders is het een goeie training om op of binnen de hoefslag te blijven Haha!

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:30

Zit je wel op zandgrond?
Anders is het misschien een idee om een gedeelte "gras" gewoon weg te spuiten en dan gaan rijden.

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:13

Gras weg te spuiten is geen optie. Dat krijg ik nooit/never bij elkaar bij mijn Pa Tong uitsteken

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:16

je kunt mss een bakje vragen van 20x20
daar hoeven niet veel vrachtwagens zand in, koop goedkoop zand en leg een laagje van ongeveer 10 cm, dan zak je niet diep in

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:25

ik heb met een kraan de kleigrond laten 'omkeren'. Gewoon diep insteken en dan op de kop gooien. Onder de kleilaag zit een goede zandlaag. Verder heb ik meteen drainage erin laten leggen. Dit is op zich niet duur. Ik hoefde dus geen zand te laten komen. Vraag eens of dit bij jou ook zo kan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:35

Ik heb een bak thuis gekregen omdat m'n ouders een paar stallen (nu staan er 10 pensionpaarden) verhuren en ze hadden gehoord dat je amper mensen krijgt als er geen bak is. Wat achter wel mee valt, want ik ben zowat de enige die hem gebruikt.
En de bak is er zodat ik kan oefenen en les kan krijgen, want les vind m'n moeder wel belangrijk (en dat is het ook).

wij hebben ook een stuk van het land van (voorheen) de koeien afgenomen. maar ik had dit voor de bak er was, al een aantal maanden afgezet met strolintjes op prikpaaltjes van ong. 20x40. Gewoon op het gras, zolang het droog is, is er wel te rijden. alleen als het gaat regenen, dan word het bagger en glad. Tegen die tijd dat het ging regenen had ik het al zo kapot gereden, dat het toch niet meer gebruikt kon worden voor beesten op te laten grazen.

Dus ik zou als ik jou was, gewoon een stuk 20x40 (of kleiner des noods) af zetten in je paardenwei en daarin laten zien dat je echt graag vaak wilt rijden. En wie weet wil je pa dan wel een bak laten aanleggen (wat overigens heel niet super duur hoeft te zijn). Want ik snap best dat je pa niet wil investeren in een bak als jij hem weinig zal gaan gebruiken natuurlijk.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:38

Ik snap je helemaal!, wij hebben ook nooit een bak gehad en niemand deelt hier met elkaar.

Nu hebben we sinds een maand of 2 eindelijk het geluk om een redelijk plat weiland te hebben (hier is het vrij heuvelig).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:42

ik heb er nooit om gevraagt het was mn moeders idee dus er lag een bak toen ik 4 jaar was Knipoog toen we gingen verhuizen was het normaal dat daar ook een bak kwam

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:43

Gelukkig hebben de mensen waarbij mijn paard 2 bakken, binnen-en buitenbak. Buitenbak zo'n 20 op 40 meter, binnenbak wat kleiner. Geen echte grote bakken dus, maar goed. Blij dat ik er tenminste 1 heb Ja. Kan me voorstellen dat dit een zeer lastig probleem is!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:03

Hoi , ik heb nog geen bak , maar ik ga op het land oefenen en een omheining maken en ook soort grond ervoor maken Lachen zelf gemaakte bak dus met geen 'echte bak omheining tworden paaltjes Lachen

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:11

Wij wonen op kleigrond, dus als het veel regent is in het weiland rijden echt geen optie, voornaamste reden om de bak aan te leggen was omdat de paarden in de winter dus ook moeilijk los gegooid konden worden, omdat dan van het weiland niet veel overbleef. Wij hebben zelf een stuk uitgegraven, drainage aangelegd, en de sloot van iemand uitgegraven, in ruil daarvoor mochten wij het witte zand gebruiken wat eronder lag. Dus dat scheelt weer een aantal vrachtwagens zand. De bak wordt dus vooral gebruikt swinters zodat de paarden lekker buiten kunnen blijven lopen. In de winter rij ik er ook in, maar als het weiland droog is rij ik gewoon in het weiland, aangezien de bak redelijk zwaar is, vooral zonder regen. De bak is 20x40.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:15

maar ik snap niet waarom je niet kan rijden als het laag ligt? bedoel je dan vanwege de nattigheid of.. ?

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:16

ulestro schreef:
daar hoeven niet veel vrachtwagens zand in, koop goedkoop zand en leg een laagje van ongeveer 10 cm, dan zak je niet diep in

Aan een bak van 20x20 heb je niks, dan heb je een longeerstukje Clown
Tsja, een bak bij ons werd vanzelfsprekend aangelegd.
Wij hebben hier weer geen buitenrijdmogelijkheden, dus het is maar net wat je liever hebt Knipoog
Ik denk dat je toch maar met het stukje dat je hebt moet doen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:19

Zelfde probleem! en bij ons is het nog vervelender dat er gewoon 3 bakken om de hoek liggen maar de mensen niet willen dat we daarin rijden.
Wij hebben alleen een weiland waar wel een bak is afgezet , maar het hek staat open zodat ze daar ook in kunnen lopen omdat het niet zo'n heel groot stuk is en ze wel met zijn 4en erin staan, dus we kunnen niet die 20 x 40 af zetten omdat ze dan nog minder grond hebben.
Mijn ouders willen ook maar 1 x per week ergens heen met de trailer .(dus of wedstrijd, oefenparcours of bak bij de club). verder zitten we wel dicht aan het bos maar dat vind ik niet zo leuk en ik wil niet alleen het bos in en er is bijna niemand die met me mee wil.
(dit is trouwens bij mijn vz-pony, maar het meisje waarvan ze is rijdt af en toe in de bak bij de club of in haar lessen, maar ik spring nu bijna in het M en wil dus ook meer trainen maar dat kan niet..)

*wij hebben zand en klei volgens mij, het is in ieder geval best glad.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:25

Valentijn schreef:
ulestro schreef:

Aan een bak van 20x20 heb je niks, dan heb je een longeerstukje Clown
Tsja, een bak bij ons werd vanzelfsprekend aangelegd.
Wij hebben hier weer geen buitenrijdmogelijkheden, dus het is maar net wat je liever hebt Knipoog
Ik denk dat je toch maar met het stukje dat je hebt moet doen.

het is wel een begin hé...
de ts meld dat haar vader niets wil afstaan van zijn weide... voor een stukje van 20x20 kun je hem veel beter overtuigen dan 20x40, het is een begin om op haarzelf te trainen, het is beter dan niks, ik heb dan liever dit dan niets....

kermitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:07

Bij het paard van een vriendin van mij (waar ik op rijd) hebben we ook geen bak, ook helaas geen longeerstukje. Als we naar les gaan, moeten we altijd ong. een half uur over de weg rijden, dat is niet erg, we zijn in twee jaar pas 1 x helemaal nat geregend (het regelt altijd net als wij niet gaan:P)

Het is wel veel lekkerder om een bak te hebben, dan kun je je paard iig beweging geven! Longeerbak is inderdaad een goed begin!

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:45

ELpatcho schreef:
maar ik snap niet waarom je niet kan rijden als het laag ligt? bedoel je dan vanwege de nattigheid of.. ?

Ja als het maar iets heeft geregent loopt het water niet direct weg in de grond. Dus dan blijft het ook een hele tijd nat. Met droog weer is het weiland juist heel erg hard. Om nou gewoon opeens te beginnen om in een stuk te rijden. Dat kan wel maar dan moet wel weer eerst het gras worden gemaaid. Het is nu te lang om er in te kunnen rijden.
Ik ga het eens proberen om eerst gewoon steeds op dat stuk te rijden. Dan me Pa over te halen dat ik er een lint omheen mag zetten. En evt over een tijdje er zand in mag laten brengen. Maar weet niet of het ooit zover komt. Mijn zus heeft namelijk ook tot der 18e geprobeert een bak te krijgen. Maar heeft het ook nooit voor elkaar gekregen. Ik zit er ook al vanaf dat ik een eigen pony's heb over te zeuren (8jaar) tot nu mijn 17e al over te zeuren. Hij zegt rij maar naar de ponyclub. Dan moet ik dus ook een half uur zowiezo rijden voor ik er ben. + dat is in het bos dus super veel horsels. Maar als er geen andere optie is moet het maar.

Ideeen mogen altijd binnen komen! Knipoog
Bedankt iedereeen!!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:29

Ik snap je probleem. Wij wonen ook op een boerderij en meestal is dat toch anders dan als je gewoon een stukje grond hebt alleen voor paarden.
Eerst hadden we geen bak, maar wij hebben geluk dat we een stukje van 1.2ha hebben wat dus ook best lastig is met maaien enzo. Vroeger liep daar jongvee maar sinds de koeien binnenstaan niet meer. Dus daar staan de paarden. In het begin toen we net een pony hadden had mijn vader houten palen de grond in gedrukt en hadden we lint gespannen. Ik weet niet hoe lang we dat zo hadden maar we hadden net de oude koeien stal gesloopt en daar lag zand onder dus toen hadden we op een stukje daarvan een bak van ongeveer 15x27 ofzo geloof ik. Maar toen werd een een sleufsilo op gebouwd dus moet de bak weg. Toen kregen we in het land een bak. Die is 17x28 geloof ik en we hebben hem een stukje uitgegraven en er woudzand op gedaan. Een lange zijde zit langs de bosjes en een korte zijde bij de sloot. En de rest bij het land. Dat bij het land is in de winter kletsnat en het andere niet. Maar in de winter kunnen ze dus niet in de bak en het land is ook te nat dus dan staan ze op een betonpad en kunnen we niet rijden. Mijn ouders willen ook niet met de trailer naar een binnenbak.