Instructrice moet huur rijbak afdragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith29

Instructrice moet huur rijbak afdragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:22

Bij ons op stal hebben ze iets 'nieuws' bedacht en ik vroeg me af wat jullie daar nou van vinden?

Een instructrice die bij ons op stal lesgeeft aan een aantal pensionklanten moet vanaf heden 5 euro per les afdragen aan de eigenaren van de pensionstal. De eigenaren vinden dat ze hiertoe een goede reden hebben omdat zij gebruikt maakt van de rijbak op onze stal.............
Wij betalen 300,- euro per maand aan stalgeld, waarbij gebruik rijbak gewoon inzit.

Wat vinden jullie hier nou van?

Vala

Re: Instructrice moet huur rijbak afdragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:25

Ja, dat gebeurd op een stal hier in de buurt ook. Die doen dat ook omdat hun dochter zelf ook lesgeeft en ze eigenlijk willen ontmoedigen dat er bij iemand van buiten les wordt genomen.
Ik vind er 2 kanten aanzitten:
Aan de ene kant betaal je een berg stalgeld en zit daar natuurlijk gebruik van de bak bij in. Aan de andere kant staat jouw instructrice geld te verdienen op andermans terrein. De eigenaar van de stal faciliteert dus eigenlijk dat jouw instructrice geld kan verdienen.
Moeilijk hoor, maar ja, je instructrice kan natuurlijk het lesgeld omhoog doen en deze bijdrage bij het lesgeld rekenen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:25

Heeft ze de bak tijdens de lessen voor haar alleen? Dan kan ik het me wel voorstellen.
Bij ons is het zo dat als je een instructeur van buiten haalt je zelf als pensionklant 5 euro per uur moet betalen om de bak te gebruiken. Dan mag er niemand anders in, dus heb je de bak eigenlijk afgehuurt. Maar dat is dan voor kosten van de pensionklant, niet voor de instructeur.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:26

Wat een onzin. Dat is het eerste wat bij me opkomt als ik dit lees. Je rijdt toch in de bak, dat er een mensje in het midden staat die aanwijzingen geeft, dat doet er toch niet toe. Die instructrice huurt geen bak, jij huurt die instructrice.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:27

Ik moet zeggen dat het voor de andere gebruikers van de bak wel heel lastig kan zijn als er iemand tegelijk les heeft. Daarom ben je bij ons verplicht de bak dan af te huren.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:28

Ja, maar zij verdient dus wel lekker haar geld in een bak die de eigenaar van de stal bijhoudt/onderhoudt. Ik praat het niet goed maar ik kan me het gevoel van de pensionstalhouder wel voorstellen als dit de reden is.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:35

We hebben niet afgesproken dat we de bak dan ook voor ons alleen hebben. Er is zovaak les dat het eigenlijk zou betekenen dat er dan nooit meer iemand in de binnenbak zou kunnen rijden. Dat willen we elkaar niet aan doen als stalgenoten onderling

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:38

Als je een beetje rekening met elkaar houdt, is het zelfs nog wel mogelijk om met z'n tweeën les te nemen, allebei van een andere instructeur. En dat een instructeur geld verdient in de bak van een ander, tja wat is dan het alternatief? Jij rijdt toch in die bak, voor dat recht betaal je toch al dmv je stallingskosten? Als je dan ook nog eens apart moet gaan dokken om les te kunnen nemen. Bij een stal waar je 300 euro p/m betaald sta je naar mijn idee niet om alleen een beetje recreatief buiten te hobbelen.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:40

Als je al 300 per maand betaalt lijkt me dat toch wel voldoende.. Dat is al hartstikke duur! Bij mijn moeder op stal hebben ze een super buitenbak, je mag elke week een baal zaagsel of vlas, je mag zoveel hooi voeren als je wilt, paarden worden gevoerd en binnen en buiten gezet, en dat kost €160! Met een binnenbak is natuurlijk wel iets duurder, maar ik vind het belachelijk als je dan ook nog eens geld zou moeten betalen voor instructrice en zo.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:43

Tiessie schreef:
Ja, dat gebeurd op een stal hier in de buurt ook. Die doen dat ook omdat hun dochter zelf ook lesgeeft en ze eigenlijk willen ontmoedigen dat er bij iemand van buiten les wordt genomen.
Ik vind er 2 kanten aanzitten:
Aan de ene kant betaal je een berg stalgeld en zit daar natuurlijk gebruik van de bak bij in. Aan de andere kant staat jouw instructrice geld te verdienen op andermans terrein. De eigenaar van de stal faciliteert dus eigenlijk dat jouw instructrice geld kan verdienen.
Moeilijk hoor, maar ja, je instructrice kan natuurlijk het lesgeld omhoog doen en deze bijdrage bij het lesgeld rekenen.

Daarom stoot het mij dus tegen de borst. Ik betaal al 300 euro per maand, nu moet ik dan eigenlijk ook nog eens 5 euro extra betalen aan mijn les wat de staleigenaar krijgt omdat ik wil lessen....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:54

Ja, ik vind het ook overdreven maar denk je dat jullie er wat tegen kunnen doen? Ik weet niet hoe jullie stalhouder is?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:55

ik vind 5 euro een heel reeel bedrag aangezien er op dat moment ook geen anderen kunnen rijden als die dat zouden willen. de instructrice verdient ook in diezelfde bak haar geld en hoeft verder nergens wat aan af te dragen ofzo dus dit vind ik eerlijk gezegd wel een goed systeem van de pensionhouder.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:57

Ja maar Lammie, dat is niet het geval, de TS geeft aan dat anderen gewoon kunnen rijden in de bak, als er iemand les heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:58

Moet alleen jullie instructrice huur van de bak afdragen of alle instructrices die daar lesgeven? En is er een keuze gegeven toen je daar je paard stalde of is er aangegeven dat verplicht gebruik moest maken van de instructrice die verbonden is aan de stal?

Het heeft namelijk twee kanten mi. Als je vrije keuze hebt, en je betaald je scheel aan stalgeld, vind ik het niet kunnen. Is er geen vrije keuze kan ik me er iets bij voorstellen, maar dan zou ik minder stalgeld een optie vinden, want wat als het niet klikt met die vaste instructrice?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:01

okee dat kan maar dan nog vind ik het wel reeel van de pensionhouder, het is maar 5 euro. je moest eens weten wat verenigingen moeten betalen voor de huur van een bak, dan is 5 euro maar een schijntje. en dat is voor de pensionhouder wel weer een bedrag wat hij weer voor onderhoud kan gebruiken. maar ja ik betaal ook geen 300euro aan stalgeld en heb geen beschikking van een binnenbak.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:04

Ik weet een manege in mijn buurt waar dat ook gebeurt. Ik zal eens navragen maar ik denk zelfs dat het meer is dan 5 euro.
Ook bij ons is er al eens sprake van geweest maar het is gelukkig nog niet doorgevoerd. Zou ik serieux van balen...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:06

Zeg dat je elke week les hebt, dan betaal je bovenop het (naar mijn mening) toch al forse bedrag van 300 euro ook nog eens 20 euro aan leskosten... Ik zou daar nou niet echt blij mee zijn.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:07

ja dat is zeker meer bij ons betaalt de lr zo'n 500 euro per maand aan huur voor de bak en de ponyclub 250 euro. paardenclub lest 2 avonden per week en de ponyclub 1 avond in de week. wel meerdere lessen op 1 avond.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:09

nee dat snap ik dat je daar niet blij mee bent maar wat denk je van het onderhoud van die bak, verzekeringen, troep opruimen enz enz.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:13

Is er de mogelijkheid tot lesnemen bij deze pensionhouder?
Ik bedoel zit er al een instructeur verbonden aan de stal?

Bij ons mag je met je eigen paard altijd in de lessen meerijden. Je hebt de mogelijkheid om priveles te nemen bij de instructeur (tegen betaling). Je mag geen instructeur van buiten aantrekken, wel mag je elders gaan lessen.

Wanneer er niet voorzien wordt in de instructie zou ik er bovenop de 300 euro stalgeld wel een probleem mee hebben als ik extra moet betalen. Wanneer er wel instructie gegeven wordt op de stal vind ik het acceptabel (lees begrijpelijk) dat er een bijdrage verwacht wordt.
Moeilijk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:21

Wij hebben precies hetzelfde gehad op de oude pensionstal. Ineens bedacht de eigenaar dat de lesgeefster toch 5 euro per klant moest afdragen. (zij gaf les in horsemanship, en op t pension werd door de eigenaar zelf engels les gegeven tegen betaling)
Toen zijn we met de halve stal (want bijna iedereen vond het een geweldige methode en kreeg les van haar) naar de eigenaar gestapt en hebben we hem erop aangeproken. Vantevoren pensions in de buurt gebeld, daar mochten instructeuren ook gratis lesgeven. En toen heeft hij het uiteindelijk toch zo gelaten, en mocht ze gewoon blijven lesgeven.
Je rijdt uiteindelijk toch zelf in je 'eigen' bak, en of daar nu toevallig iemand bij staat die je wat tips geeft dat zou niet uit moeten maken, je hebt betaald om in de bak te kunnen rijden. Zo zie ik het.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:33

Bij mij op stal moet je verplicht de bak afhuren als je privéles wil, deze bakhuur betaal je aan de manege, je intructeur/instructrice betaal je apart.
Je hebt de betreffende bak dan wel helemaal voor je alleen.
De instructeurs hoeven niet nog eens geld aan de manege af te dragen.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:45

ik vind het echt onzin natuurlijk zitten er 2 kanten aan maar een stal eigenaar zegt toch ook niet ooo heb je ook een zadel en hoofdstel en poetsspullen ja die nemen plaats in beslag dus dat is dan .....exstra

als je stallen gaat verhuren weet je dat je klanten les nemen het is geen bijzondere situatie
afgezien je al 300euro in de maand betaald en het bak gebruik er ook bijzit

straks moet de hoefsmid en de dierenarts ook een deel afstaan want ja als hun bezig zijn met jou paard kan die (poets)plek niet meer gebruikt worden

groetjes nathalie

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:53

lammie2701 schreef:
nee dat snap ik dat je daar niet blij mee bent maar wat denk je van het onderhoud van die bak, verzekeringen, troep opruimen enz enz.

maar ze betaald toch al stallings geld

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:57

vind het eigenlijk raar hoor. jij wil les van haar en zei moet daar voor gaan betalen Verward