24/7 op het land... wel/geen beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

24/7 op het land... wel/geen beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 08:42

Clown

Beetje rare titel, maar ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven in het kort Haha!

Mijn 3 jarige merrie gaat over een weekje voor 2 maanden 24/7 het land op. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen over het volgende: mijn merrie wordt ongeveer 3 keer per week 30 minuten gereden op dit moment. Mijn intentie was om haar écht 2 maanden vakantie te geven, dus gewoon lekker gras eten en verder niets. Ik twijfel echter nog steeds of ik daar wel écht goed aan doe, met oog op de spieren die dan een 'klap' krijgen. Ze gaat dan van een beetje werken, opeens *pats-boem* niets doen.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Ik hoor het graag van je!

de bedoeling is dat ik mijn merrie 1 á 2 keer in de week ongeveer een kwartier ga longeren als ze op het land staat, verder niets. Ik ben niet van plan om te gaan rijden Knipoog

Perla

Re: 24/7 op het land... wel/geen beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:50

Ik denk dat het goed is voor je paard, om na het inrijden en doorrijden even 2 maanden vakantie en even alles verwerken, en daarna gewoon weer oppakken.
Ik weet niet hoe groot je paard is maar het wordt vaak gedaan bij paarden die groot zijn die dan even kunnen uitgroeien (groeispurt) etc. Ik neem aan dat je merrie dan wel in een groep staat waar ze lekker mee kan spelen en dollen.
En daarna kun je dan gewoon weer beginnen met rijden.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 08:51

Mijn merrie is maar 1.60 Clown Bedankt voor je reactie!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:55

Volgens mij is vakantie alleen maar goed, zeker op die leeftijd. Van dat beetje werken krijgen ze lichamelijk echt geen klap. Haar spieren zijn daarna ook zo weer opgebouwd. Mentaal is gewoon rust ook wel goed voor een driejarige, even alles verwerken. Lekker vakantie geven, ze moet nog jaren mee.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:02

he zilly,

mijn 3 jarige heeft ook vanuit het niets gewoon naar het land gegaan en wel voor 5 maanden.
maar hij stond ook niet in de buurt dus ging meestal eens in de 2 maanden kijken.
ik denk niet dat longeren wat kwaad kan maar denk ook niet dat het kwaad kan om haar helemaal met rust te laten.

met andere woorden, er bestaat geen goed en fout in mijn ogen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:05

Zillie, ik heb Blue na het inrijden ook 2 maanden met rust gelaten. Is juist goed. Dan kunnen ze verwerken wat er is gebeurt en kan je ze oppakken na de zomer. En als ze op het land staat, krijgt ze genoeg beweging Knipoog .

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:07

Als ze het land opgaat en er wordt niks gedaan, gaan haar spieren die ze inmiddels heeft gekregen weer weg en er komt daarvoor in de plaats een hele dikke grasbuik.

Dat longeren kan echt geen kwaad om haar buikje een beetje 'normaal' te houden (in hoeverre dat kan bij 24/7 Haha! ) en je behoudt haar spieren.

Dit is wat ik zou doen Bloos

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 28-06-07 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:09

bij een 3 jarige is het zeker niet verkeerd om 2 maanden rust op het land te geven. Zo kan zij gelijk goed aansterken op lichamelijk gebied voor die leeftijd. ik zou zelf in die periode niets doen. mijn ruin heeft ook vorig jaar winter gelopen en toen zomers lekker op het land zonder werken. is alleen maar beter voor de botten en pezen. je krijgt daardoor een mooiere en sterkere merrie terug die dan vervolgens maar al te graag wil werken

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:16

als je een Z paarde hebt is het een grote overgang van volle training naar niets maar een 3 jarige is het juist goed om een paar maanden niets te doen. je verliest er niets op maar wordt er juist sterker door. een 3 jarige ga ik zelf nog niet eens rijden. dat doe ik pas met 4 zodat de spieren, botten en pezen wat sterker zijn. je krijgt een veel vrolijker paard terug die maar al te graag wil werken dan

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:17

ik zou ook lekker niets doen,
imo draagt 2 keer in de week longeren ook weinig bij Bloos kan je net zo goed niet doen Knipoog

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:22

als je paard vakantie heeft niets doen dus. lekker met rust laten maar wel aandacht geven. niet weer gaan longeren want dan is het geen vakantie

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:39

Imo is het ook zeker goed!

Daarbij krijgt je paard dan toch op een andere (gelijkmatige) manier beweging: het loopt constant buiten. Is wel een andere soort "training" dan als je rijdt, maar beweging zal het zeker niet tekort komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:47

Het is zeker niet slecht voor je paard.

Ik ben van mening dat het zeker niet slecht is voor welk paard dan ook om 1x per jaar een maand 24/7 het land op te gaan, en zo nu en dan een weekje tussendoor.

Rijden is voor de dieren best zwaar, zeker als ze net ingereden zijn. Een maandje rust om gewoon weer dier te worden is vaak erg lekker!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:22

Vjestagirl schreef:
Ik ben van mening dat het zeker niet slecht is voor welk paard dan ook om 1x per jaar een maand 24/7 het land op te gaan, en zo nu en dan een weekje tussendoor.

Clown We hebben het hier niet over een weekje maar over 2 maanden Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:23

Zilly schreef:
Vjestagirl schreef:

Clown We hebben het hier niet over een weekje maar over 2 maanden Knipoog

Lezen Tong uitsteken

En een maand of 2 maanden maakt voor de rest dus geen verschil

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:26

Clown

Ik snap het Tong uitsteken Ik heb besloten dat ik het even ga aankijken met mijn merrie, hangt toch ook van het paard af hoe die eronder blijft Ja

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:28

succes zilly

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:33

het is wel goed voor je paard !
maar letop het gras is nu wel veel vetter dan andere keren dus je paard wordt wel wat dikker Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:50

Is juist goed. Ze doet nu lichte arbeid begrijp ik? Dan is de klap echt niet zo groot en als je er toch bang voor bent dan begin je toch gewoonop tijd met afbouwen.

Ikzelf heb dat ook gedaan en mijn pony was er ook echt aan toe. Toen ik daarna weer begon liep ze fijner. Want voor de vakantie had ik nog een bijrijderster en begon ze met sterrenkijken, tegen de hulpen zijn enz. Toen een paar weken alleen maar in de wei gelopen en een beetje gewandelt en daarna liep ze weer als van ouds

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 12:54

Ze loopt nu ongeveer 3 keer in de week een half uurtje Ja Maar dat is niet een beetje rondhobbelen en zitten, ze is voor haar doen al wel écht aan het werk Ja

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:05

Hoi Zilly,

Ik zou haar 2 maanden volledige rust gunnen. 3 jaar is nog heel erg jong om bereden te worden. Ze is nog lang niet uitgegroeid en zo kan ze even alles verwerken en zich verder lichamelijk en geestelijk ontwikkelen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:36

Wij hebben onze paarden altijd 24/7 buiten en juist daardoor hoeven we niet elke week of dag te trainen. Ze hebben een goede basisconditie en je hoeft ook niet bang te zijn voor spierbevangenheid. We rijden soms twee weken niet en maken dan in een weekend een duinrit.