windkering van planten.welke gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

windkering van planten.welke gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:22

Om dat de opening van onze stal op het westen is wil ik er van planten een windkering voor maken. Maar het mogen natuurlijk geen giftige planten zijn.
Veel planten/struiken/bomen heb ik al achterhaald qua giftigheid.
Er zijn nog 3 over, maar die zijn niet geschikt voor een hoge haag, maar misschien weet iemand in ieder gevel of ze giftig zijn.

Berk, Eucalyptus, Kronkelwilg.

Weet iemand nog haagplanten die snel groeien, groen blijven in de winter en niet giftig zijn?

Sybelle

Re: windkering van planten.welke gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:26

Eucalyptus, is dat zo'n groen blijvende in de winter of ben ik erg in de war? Dan is die giftig. Berk en kronkelwilg kunnen geen kwaad.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:30

Oeps. dacht ik toch van niet. Nou kan die ook van m'n lijst. Er blijft niet veel over Huilen

Je ziet ook veel mensen haagbeuk gebruiken, maar die kan ik ook niet vinden. Ik weet wel dat dat wat anders is dan gewoon beuk.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:52

Hmmm, neem mijn berichtje maar niet te serieus, ik heb net even gekeken via google en die plaatjes zien er heel anders uit dan wat ik in mijn hoofd had. Maar veel groenblijvers zijn wel giftig.
Er zitten op bokt toch wel hoveniers? Die weten vast wel waar je ook een mooie haag mee maakt. Bij ons staan elzen maar dat is niet zo heel mooi.

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:32

Als ik jou was zou ik het met Populier (ratel of italiaans) proberen. Die vormen lange, rechte, dichtbetakte stammen en kunnen makkelijk getopt worden op de hoogte die je wil. Ze blijven alleen niet groen in de winter, maar door de dikke betakking vangen ze nog best veel wind op.
En als je er een groenblijven in wil hebben, kan je er altijd klimop in laten groeien Haha!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:01

Maar klimop is juist giftig.
Populier had ik ook aan gedacht, zou die ook snel groeien?

In het boek paard natuurlijk van Jo Byrd, wordt de beuk trouwens als nuttoge plant genoemd, terwijl op internet hij voortsurend als giftig wordt aangegeven. Verward

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:18

Ik heb nog nooit een paard gezien dat van klimop ging eten, maar als je t zekere voor et onzekere wil nemen dan moet je die plant er niet inhangen. Overigens is populier 1 van de snelst groeiende boomsoorten van Nederland (en een end daarbuiten).
Overigens is beuk niet giftig, er zit alleen veel looizuur in de bladeren waardoor je paard last kan krijgen van z'n darmen. Overigens zit dit looizuur niet in jonge blaadjes en paarden schijnen dat heel goed te weten; m'n paarden happen in de lente altijd alle net uitgekomen beukenblaadjes van de bomen terwijl ze er de rest van et jaar afblijven Lachen

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:32

Hey CHIR, bedankt!!

Ik denk dat ik dat al wat keus heb om te planten.

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:59

Jottum, nog ff een tip:
Ik weet niet hoe hoog je je windkering wil laten worden, maar als je populieren (en overigens ook beuken) laat doorgroeien kunnen ze met gemak boven de 20 meter hoog worden. Dus mits het een lagere windkering moet worden is op tijd 'toppen' (top van de boom eruit halen) wel aan te raden Lachen

Limakri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:18

Kronkelwilg blijft niet groen in de winter. Mocht je niet weten hoe hij eruit ziet, het is het soort plant die soms rond Pasen verkocht wordt, met gele lintjes of dito eieren eraan.
Wel groeit kronkelwilg behoorlijk snel. Je ziet hem inderdaad soms rond weilanden staan (vooral bij erg oude hoeves).

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:02

Van de kronkelwilg en de populier en beuk weet ik wel hoe ze eruit zien en dat de eerste twee 's winters bladverliezen.

De hoogte van de populier kan misschien een probleem zijn.
Ze zullen op het dak van de stal waaien Nagelbijten / Gniffelen Ook niet echt de bedoeling.

Dank jullie voor het meedenken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:07

is kerstbomen niks? of conniferen of zijn deze giftig?
ik wild enl ook een haag maken van niet te duren niet giftige struiken,

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:51

vrijwel alle coniferen, denne-achtigen zijn giftig.
Maar afgezien daarvan vind ik ze gewoon erg lelijk Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:56

die bomen, van die lange platte, geloof dat je ze latten noemt, maar ze komen ook in "bossen" voor en dan noem je het een schutting mischien ook om over te denken, eten de paarden niet van en is makkelijk in "onderhoud".

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:50

jottum schreef:
Oeps. dacht ik toch van niet. Nou kan die ook van m'n lijst. Er blijft niet veel over Huilen

Je ziet ook veel mensen haagbeuk gebruiken, maar die kan ik ook niet vinden. Ik weet wel dat dat wat anders is dan gewoon beuk.

Paarden schijnen wel gevoelig te zijn voor beukenootjes. Ik heb gelezen als zij 1 kg. hiervan eten, tetanus achtige verschijnselen kunnen vertonen.
Eucalyptus is giftig! (alleen de koale kan deze plant eten).
Als je gewone smalbladige wilg plant (je hoeft maar een staak in de grond te steken en deze groeit, hard), kan je deze om de drie á vier jaar knotten. Knotwilgen zijn goede windvangers. De paarden vinden dit ook erg lekkeren is, in een bepaalde mate natuurlijk, goed voor ze (doorbloeding). Ook goed tegen muizen, want uilen vinden er een goede schuilplaats in!

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:24

omaas schreef:
Paarden schijnen wel gevoelig te zijn voor beukenootjes. Ik heb gelezen als zij 1 kg. hiervan eten, tetanus achtige verschijnselen kunnen vertonen.
Eucalyptus is giftig! (alleen de koale kan deze plant eten).
Als je gewone smalbladige wilg plant (je hoeft maar een staak in de grond te steken en deze groeit, hard), kan je deze om de drie á vier jaar knotten. Knotwilgen zijn goede windvangers. De paarden vinden dit ook erg lekkeren is, in een bepaalde mate natuurlijk, goed voor ze (doorbloeding). Ook goed tegen muizen, want uilen vinden er een goede schuilplaats in!

Als jij een paard kan vinden dat 1 kg beukennootjes kan verzamelen en opeten, dan is dat paard denk ik het 8ste wereldwonder!
Een paard krijgt van z'n levensdagen nog geen kilo beukennootjes bij elkaar, ookal staat ie te grazen in een beukenbos. Té veel is nooit goed, maar hou wel rekening met wanneer dit 'té veel' dan bereikt is.
Overigens zijn knotwilgen winddoorlatend (onderste 1,5 meter bevat geen takken) en als je knotwilgen knot (ook al knot je ze op maaiveldhoogte) heb je geen windweerstand voor een half jaar. Knotwilgen kunnen wel, maar dan moet je twee rijen doen, de ene rij in jaar 2 knotten en de andere rij in jaar 4 knotten, en allebei op ongeveer 20 cm boven maaiveld. Overigens hebben uilen dan niet veel meer aan deze knotwilgen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:52

Volgens mij staan er bij Anouar en Macy haagbeuken. Er zit heel veel blad in, zomers groen en 's winters bruin (blijven de blaatjes er wel aanzitten)
Onderlangs groeien bramen.

Het is iig niet giftig en ze knabbelen er ook wel eens aan

Niet heel duidelijk, maar hier staat de heg op
http://img253.imageshack.us/img253/5869/rennen6hz7.jpg

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:45

Leuke scheurpony Haha! , maar ik zie zo niet of er een haagbeuk staat.

De kronkelwilg hoef je toch niet te knotten, ik bedoel de soort met lange smalle blaadjes, waar paastakken van geknipt worden. Dus zijn ze dan hopelijk ook minder winddoorlatend dan de knotwilg.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:20

Krijgt een kronkelwilg ook geen stammetje ? Blijft het een soort van struik, zou dit zeker een optie kunnen zijn.
In zeeland gebruiken ze vaak de kombinatie van knotwilg en meidoorn. Omdat de paarden de meidoorn afknabbelen, krijg je automatisch een zeer dichte haag.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:06

wilgen zorgen wel voor veel muggen

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:44

Vlierbes is ook goed, kan je laten groeien als boom of als struiken.. de paarden eten er niet van en ze blijven lang groen.

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:30

omaas schreef:
Krijgt een kronkelwilg ook geen stammetje ? Blijft het een soort van struik, zou dit zeker een optie kunnen zijn.
In zeeland gebruiken ze vaak de kombinatie van knotwilg en meidoorn. Omdat de paarden de meidoorn afknabbelen, krijg je automatisch een zeer dichte haag.

Kronkelwilg krijg inderdaad ook een stam en moet zeker gesnoeid worden wil je hem laag houden (als boom kan ie ongeveer 15 meter hoog worden). Meidoorn is inderdaad nog een goeie optie, lekker dicht en door de stekels zullen paarden em ook niet snel slopen of er doorheen lopen.

shemar schreef:
Vlierbes is ook goed, kan je laten groeien als boom of als struiken.. de paarden eten er niet van en ze blijven lang groen.

Voordat je vlierbes een boom is, ben je een paardengeneratie verder... Overigens zijn ze erg winddoorlatend en ook erg windgevoelig (doordat ze holle takken hebben - met wit schuimspul erin - zijn ze nogal breekbaar)