unhappy door nieuw paard in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roukesmeisje

unhappy door nieuw paard in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:53

Hoi Bokkers,

Er staat nu sinds 2 weken een appaloosa bij mijn paard in het weiland, ze staan nu met zijn vieren op 5 hectare. Sinds het nieuwe paard er is veranderd Jason naar mijn idee. Zijn oogjes staan een beetje dof.. en hij staat er vaak een beetje als een zoutzak bij.. En omdat beide paarden erg dominant zijn krijgt Jason er vaak voorlangs Huilen Jason was altijd de baas.. de leider.. tot dit paardje dus.. Ik heb Jason nu even apart gezegt van de anderen. Maar wat zou ik doen? Vind het zo rot voor hem.. Ach gut Hij laat zich niet meer pakken in het weiland.. terwijl hij anders altijd lief aan kwam draven als hij me zag.. Gisteren 2 uren geprobeerd, maar nee Huilen Tot iemand met een idee kwam wacht.. Ik pak het nieuwe paard wel even.. dus zij met halster en dat paard gepakt en vast gehouden.. wat gebeurde er? ik kon Jason opeens pakken... Heb het gevoel dat het angst is? Hebben jullie hier ervaring mee? Vind het zo sneu voor hem.

Groetjes..

opala

Re: unhappy door nieuw paard in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:01

Niets natuurlijkers dan dat ie opnieuw z'n plaats in de "kudde" moet vinden. Gun het tijd.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:07

Ik ben het eens met opala.
De rangorde is veranderd en nu moeten ze allemaal een nieuwe plek vinden. Wees erop voorbereid dat dat best even kan duren. Ik heb twee maanden geleden een pensionpony erbij gekregen (net geruind). Deze had het steeds aan de stok met mijn Haflinger ruin. De Haflinger heeft uiteindelijk gewonnen Haha!
Nu, twee maanden later, is de rust teruggekeerd en hebben ze hun plekjes gevonden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:10

waarom staat dit nieuwe paard erbij?

Blijft dit nieuwe paard voor langere of kortere tijd?

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:18

sigrid1182 schreef:
waarom staat dit nieuwe paard erbij?

Blijft dit nieuwe paard voor langere of kortere tijd?

Voor lange tijd zo en zo..

@ de anderen, maar ik wil toch niet mijn paard zien weg kwijnen.. en gemeen zien worden ook naar mij toe?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:27

Je gunt je paard het paardzijn of je plaatst jezelf boven je paard. De keuze is aan jou.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:28

nou opala je bent wel wat kort door de bocht....vind ik....

in de meeste gevallen is er ook vaak een tussenweg,....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:33

Ja vandaar dat je zoveel paarden opgesplitst ziet staan. Mij best.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:35

Verplaatst MD --> VSW.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:39

Ik vind dat ook wat kort door de bocht.

Het is denk ik toch een kwestie van geduld. Als jij een nieuwe collega krijgt, moet je ook aftasten hoe iemand is en hoe je er mee om moet gaan. Dat geldt voor je paard ook.
Het ongelukkig zijn is straks echt wel over als de rangorde bepaald is. Dat ie nu wat lastig doet naar jou toe, tja....dat is denk ik even niet anders Ach gut
Hij zal echt niet "gemeen" blijven maar hij is nu gewoon wat in de war.

Ik vermoed dat het straks best wel weer z'n gangetje zal gaan hoor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:45

Ik vind het goed dat je het ziet en in de gaten houdt. Kijk het nog ff aan en als je paard blijft veranderen in de slechte zin van het woord, zou ik 'm idd ergens anders neerzetten.

opala: jou opmerking vind ik echt heel kort door de bocht.
Er is niet altijd 1 goede en 1 slechte manier. Mensen en paarden zijn verschillend, dus behandel ze ook verschillend als dat nodig is!

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:57

Het klopt overigens wel wat Opala zegt. Dat het kort door de bocht is, nouja, dan valt dus blijkbaar in elk geval het kwartje gezien de reacties.
Paarden staan vrijwel overal appart of met z'n tweeën in de wei. Als je dan nagaat dat een paard een kuddedier is en elke kudde (natuurlijk gezien) uit in elk geval 1 dominante hengst en 1 dominante merrie en nog een hele bende andere paarden bestaat (vrijwel altijd meer dan 10 paarden), dan kan je wel nagaan dat ze niet appart horen. Dat er een paar het onderspit delven is niet meer dan een natuurlijk proces en na een tijdje heeft ieder z'n plekkie gevonden en gaat de boel weer rustig z'n gangetje. Totdat er weer een nieuw paard in de groep komt natuurlijk, die ook weer zijn plekkie moet bepalen.
En ik kan me wel voorstellen dat je paard het niet altijd even leuk vind. Als jij door de lerares met je tafeltje in de hoek wordt gezet vind je dat ook niet leuk, maar is dat na een paar dagen allang weer vergeten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:15

nou mijn 2 merries met beide een veulen staan in land met 30 jarige ruin, als ik daar mn 15 jarige ruin bij in doe, dan jaagt hij de 30 jarige in de sloot of over hek, ..die gaan nl de competitie met elkaar aan...

maar volgens de geleerden hier maakt dat niet uit......

dat is de natuur dat zon 30 jarige dan de dood in word gejaagd.... Gestoord

mn ruin loopt nu bij 3 andere merrie's...

Wij hebben dus 2 kuddes....

zo kan het dus ook.....IMO...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:06

CHIR schreef:
Het klopt overigens wel wat Opala zegt. Dat het kort door de bocht is, nouja, dan valt dus blijkbaar in elk geval het kwartje gezien de reacties.
Paarden staan vrijwel overal appart of met z'n tweeën in de wei. Als je dan nagaat dat een paard een kuddedier is en elke kudde (natuurlijk gezien) uit in elk geval 1 dominante hengst en 1 dominante merrie en nog een hele bende andere paarden bestaat (vrijwel altijd meer dan 10 paarden), dan kan je wel nagaan dat ze niet appart horen. Dat er een paar het onderspit delven is niet meer dan een natuurlijk proces en na een tijdje heeft ieder z'n plekkie gevonden en gaat de boel weer rustig z'n gangetje. Totdat er weer een nieuw paard in de groep komt natuurlijk, die ook weer zijn plekkie moet bepalen.
En ik kan me wel voorstellen dat je paard het niet altijd even leuk vind. Als jij door de lerares met je tafeltje in de hoek wordt gezet vind je dat ook niet leuk, maar is dat na een paar dagen allang weer vergeten.

Volgens mij is het totaal niet natuurlijk te noemen, dat wij paarden op het land zetten Rolleyes
Wij bepalen of er nog een paard bij komt etc.
Dus van het natuurlijke proces is al geen sprake meer.
Bij ons werd dat ook niet gedaan als de groep al bestond. In het voorjaar zet je paarden bij elkaar en daar gaan de rest van het jaar geen paarden meer bij.

Als je wilt dat je paard goed presteerd, zal je ervoor moeten zorgen dat hij/zij lekker in z'n vel zit.
Als dat is met z'n 2en in de wei, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij niet gelukkig is?
We zien duidelijk wanneer een paard niet gelukkig is, dus als hij wel gelukkig is, zien we dat ook.
Je moet geen regeltjes plakken aan "wanneer" het paard gelukkig is, dat geeft het paard zelf wel aan.
Aan een verandering moeten ze meestal wennen net als mensen, maar als ze er niet aan wennen, moet je ingrijpen.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:27

Heb hier ook zo'n probleem...
mijn kleine minipaardje is naar mijn idee ongelukkig
wordt weggepest door de 2 grote en is veranderd in een paar maand tijd
ik dacht ook ik geef het wat tijd, maar het wordt alleen maar erger

ik moet ook op zoek naar een oplossing, dit vind ik gewoonweg te zielig!
hij verdiend beter m'n arme ventje Verdrietig

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:36

superwoman schreef:
Volgens mij is het totaal niet natuurlijk te noemen, dat wij paarden op het land zetten Rolleyes
Wij bepalen of er nog een paard bij komt etc.
Dus van het natuurlijke proces is al geen sprake meer.
Bij ons werd dat ook niet gedaan als de groep al bestond. In het voorjaar zet je paarden bij elkaar en daar gaan de rest van het jaar geen paarden meer bij.

Als je wilt dat je paard goed presteerd, zal je ervoor moeten zorgen dat hij/zij lekker in z'n vel zit.
Als dat is met z'n 2en in de wei, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij niet gelukkig is?
We zien duidelijk wanneer een paard niet gelukkig is, dus als hij wel gelukkig is, zien we dat ook.
Je moet geen regeltjes plakken aan "wanneer" het paard gelukkig is, dat geeft het paard zelf wel aan.
Aan een verandering moeten ze meestal wennen net als mensen, maar als ze er niet aan wennen, moet je ingrijpen.

Klopt helemaal, er is niks natuurlijks aan het hele paardenvak meer tegenwoordig. Het rijden van paarden is al niet eens natuurlijk! Maar goed, dat we paarden uit hun natuurlijke situatie hebben gehaald is een feit. Dat we rekening kunnen houden met hun (over het algemeen nog) redelijk natuurlijke gedrag, is iets waar veel mensen maar weinig rekening mee houden. Daarmee bedoel ik niet iemand hier, maar in het algemeen in Nederland en daarbuiten (lees: vooral de paardenhandelaren en groot gedeelte van de maneges en sportstallen). Overigens is er over het algemeen dan ook nog het verschil in ras en grootte van het paard, als het om dominantie in een groep gaat.

En als je ziet dat je paard niet gelukkig is en je er zelf niet in vrede mee kan leven: doe er wat aan! Ik bedoel, 100 eigenaren; 100 meningen. En iedereen denkt dat ie het goede doet. Het enige wat we weten is dat er bepaalde dingen zeker zijn en dat we aan de hand daarvan onze eigen mening kunnen vormen. En ik probeer nou eenmaal zoveel mogelijk rekening te houden met de manier waarop paarden in de natuur met elkaar omgaan (in de "echte" wildernis!) en redeneer vandaar uit hoe ik het beste met mijn paarden om kan gaan.

Iedereen in elk geval veel succes met een zo goed mogelijke mening vormen over het behandelen van hun paarden!

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:23

SkyeNShadow schreef:
Heb hier ook zo'n probleem...
mijn kleine minipaardje is naar mijn idee ongelukkig
wordt weggepest door de 2 grote en is veranderd in een paar maand tijd
ik dacht ook ik geef het wat tijd, maar het wordt alleen maar erger

ik moet ook op zoek naar een oplossing, dit vind ik gewoonweg te zielig!
hij verdiend beter m'n arme ventje Verdrietig

Mag ik vragen of hij ook weggepest wordt als ze niet in de gaten hebben dat ze bekeken worden?
Ik heb namelijk nu 2 maanden een minishet in pension staan bij mijn Welsh A en Haflinger.
In het begin moest de rangorde bepaald worden, wat overigens niet bepaald zachtzinnig ging (ook niet aan de kant van die shet want die was pas een paar maanden ruin Haha! ).
Nu, 2 maanden later, gaat het goed op het moment dat ze denken dat ze alleen zijn. Als ik dus vanuit mijn badkamer op de wei kijk, staan ze met z'n drieeen rustig te grazen. Maar op het moment dat ik er aan kom (om welke reden dan ook, voeren, hooi brengen, poep scheppen) dan is de Haflinger gewoon de baas. Hij tolereert de Welsh wel om bij me te komen (maar die was er ook het eerst Knipoog ) maar de shet niet

Dat vindt de shet niet leuk uiteraard, maar toch....als ze zich onbespied wanen, dan gaat het dus wel goed en staan ze heel tevreden, alledrie. Misschien zou je dat eens moeten uitproberen want de aandacht van de "baas" is natuurlijk belangrijker, dan valt er meestal wat te halen (aandacht of eten) en dan is het voor veel beesten toch een ander verhaal dan dat ze op rust staan.

Probeer eens om een hoekje te spieken Ja

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:55

Ik denk dat je het de tijd moet geven. En vooral niet apart zetten, want op een gegeven moment wil je hem toch weer bij de kudde hebben denk ik? En dan begint het hele gedoe weer helemaal opnieuw!

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:42

ja, nou ik heb hem er maar weer gewoon bij gedaan. Ze moeten ook maar wennen. Ik hoop dat dit goed gaat, hij kwam vandaag gelukkig wel weer naar me toe lopen enzow, al een zorg minder! haha.. bedankt voor de reacties.

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:16

Inderdaag.. gun het wat tijd.. dominante paarden hou je toch, en daar zal hij aan moeten wennen.. komt vast helemaal goed..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:33

wat de rest al zegt: heb geduld. Ik had een alpha merrie en daar had ik vorig jaar een alpha merrie bijgekocht. Ze hebben 4 weken behoorlijk mot gehad, eerst was de nieuwe merrie de baas, na 2 weken draaide dat om, en van de een op de andere dag was het compleet over en kunnen ze niet meer zonder mekaar. Mijn eerste merrie is nu nog steeds de baas, en dat over een gemengde kudde van 7. Mijn andere merrie staat nu 3e in de rangorde, ze heeft dus ook een andere merrie nog boven haar geplaatst. Bij de introductie van nieuwe paarden is het steeds even wennen, maar het komt meestal vrij snel recht. Mijn eerste merrie is in die wenperiode ook bloedjechagerijnig, maar ik geef haar de tijd om te wennen aan nieuwe situaties.