het hele jaar buiten, hoe zit dat swinters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

het hele jaar buiten, hoe zit dat swinters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:37

Als je je paard het hele jaar door buiten hebt staan in de weide, hebben jullie dan swinters niet heel veel last van modder? Of hebben jullie daar een apart stuk voor betegeld of iets?

GamblersCup

Re: het hele jaar buiten, hoe zit dat swinters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:08

Ik zet het achterste gedeelte van het land af, dat mogen ze de hele winter lekker naar de filistijnen lopen. Haha!

Is vorig jaar helaas niet gelukt, daar al het hekwerk was weggehaald en ik geen zin had alles met paaltjes en stroomlint af te gaan zetten. Had weinig zin met een paard dat ik er toen nog bij had lopen. Maar dat heeft me wel een rekening van over de 400 euro opgeleverd om de hele omgeploegde wei weer op te laten knappen, in te laten zaaien en te bemesten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 11:39

Maar heb je dan niet erg veel last van modder?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:44

In principe is 1 weide voor de hele winter het gemakkelijkste om zo de rest van de weiden goed te houden.

Modder heb je uiteraard last van, maar als je zorgt voor een plekje waar de paarden niet tot in de enkels wegzakken is er niets aan de hand.

Ik controleer in de winter (met mijn shetjes en fjord) wel 1x per week grondig op mok. Dat risico is gewoon wat groter met nattigheid.

het mooiste is een stuk wat je betegeld hebt evt. met daaroverheen een afdak.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:34

Ik heb een gedeelte betegeld met een windscherm, dakje erover mag helaas hier niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:22

Sommige gedeelten van de wei (natuurlijk altijd bij het hek, waar ik doorheen moet...) zijn inderdaad alleen maar blubber. Ik zet bewust het achterste gedeelte af van de wei, dat ligt hoger dan de rest. Het is niet droog, maar ze zakken ook niet tot over de kogel weg. Daar valt het dus wel mee. Al haalt het de paardengeen moer uit, als ze mogen kiezen staan ze regelmatig vrijwillig in de modder! Varkens... Haha!

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:10

meestal heeft mijn verzorgpaard s'winters een deken op!
en ze rolt niet erg vaak en het er bijna nooit drappig!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:12

het ligt eraan of je hoog of laag land hebt..
mijn vorige pony stond afgelopen winter dus wel echt in de blubber, dus ze is toen elke nacht op stal gegaan, omdat het echt niet leuk meer was, zo nat het overal was.

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:33

Idd, wat GamblersCup al zegt, ze staan hier ook vaak vrijwillig in de modder te ploeteren Lachen ze lijken daar verder geen problemen mee te hebben en vaak is modder op hun lichaam zelfs beter voor ze, aangezien de modder een soort tweede beschermlaagje is naast de vacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:12

In de zomer lopen ze op 1/3 van de wei omdat ze anders te dik worden. In de winter lopen ze op het hele stuk en dat is wel nodig omdat ze het dus idd kapot lopen. Wij zitten in de klei dus dat wordt sowieso al snel modderig. Voor de stal ligt zand, daar kunnen ze droog staan en in de stal zelf natuurlijk ook.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:37

De wei moet groot genoeg zijn, dan krijg je geen modder.
Die van mij hebben 's winters best een hele grote wei en er komt hooguit bij de waterbak wat modder.
Ook voor het gras is het belangrijk dat je voldoende ruimte heb, het gras moet niet tekort gegeten worden. Geef ze zo nodig hooi bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:39

Of je wei het volhoud hangt niet alleen af van hoe groot die is, maar vooral ook van de ondergrond. Met zandgrond kun je je met een ruime wei inderdaad heel goed redden. Met klei of veengrond wordt de grond in de natte periodes zo zacht dat ze het helemaal omploegen en de structuur kapot gaat. Dan lopen ze alles helemaal stuk...

Wij hebben stukken weiland omgezet en het zand naar boven gehaald, maar voor komende winter willen we ook nog stukken betegelen/bestraten/verharden zodat ze hun voeten op kunnen laten drogen als ze willen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:14

Wij hebben zandland, maar toch wordt het soms wel modderig als het weer té erg is!
Mijn fjord staat dag en nacht buiten hele jaar door en voelt zich helemaal fijn. IN de stal gaat ie toch alleen maar hoesten en boos kijken. Alleen met heel slecht weer, storm enzo, gaat ie wel naar binnen, want ik merk nu hij ouder wordt dat ie wel graag wil slapen Haha!

Voor de rest voeren wij kuil bij, van de baal. Het is droog kuill en hij doet het er prima op.

Ik teer 1 a 2 keer per week zijn hoeven en dat gaat ook goed. Als je nog emer vragen hebt, hoor ik het wel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:19

Ik heb deze winter één keer gehad dat het zo hard had geregend dat de hele wei onder water stond (10 tot 15 cm water) Ze hebben een zandbergje in de wei, dat was nog het enige droge stukje en daar stonden ze bovenop met z'n tweeen Ach gut Ik heb ze hooi gegeven op dat bergje en gelukkig was het water snel weer weg.

Gelukkig is dit maar een keer gebeurd, het regende toen ook wel erg hard en lang

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 13:21

Lenneke_ dat is erg vervelend. Maar gelukkig is het water snel weggelopen.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:23

mijn paardje staat samen met 2 ijslanders op zandgrond. in de winter krijgen ze de hele wei (waar ze nu maar een kwart van hebben ivm dikte), dan lopen ze het inderdaad niet kapot. verder hebben we 2 inloopstallen en een betonplaat. ideaal, want op die plaat geven we het hooi, dan wordt het minder vertrapt/ modderig in de wei. dekens enzo gebruiken wij niet; ze krijgen gewoon hun wintervacht en wij scheren die niet.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:34

wij hebben 1 stuk hoog weiland en daar komen ze in de winter op te staan, op sommige plekken is het wel wat modderig maar ze hebben genoeg mooi land, s'nachts staan ze in een paddok die dan wel wat nat is maar daar kunnen ze door liggen want daar is een shuilstal bij

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:56

Wij hebben er niet veel last van, alleen aan het begin van de weide een beetje. Maar dat laten we gewoon zo. Ze gaat er niet in graven enzo.

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:18

wij hebben alleen aan het begin van de wei een beetje last van drapperige grond. Ik laat mijn pony ook gewoon buiten staan, deze komende winter gewoon de deken erop en je kan er makkelijk mee naar buiten;).. 's winters en in de zomer:D!
xx

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:20

wei si in stukken verdeeld en in winter blijven ze op 1 stuk staan. Deze winter komen ze weer op natuurgebied stuk te staan, en hebben ze open stal en 2 hectare om te wandelen, zet ik niks af
enige nadeel is bij de drinkplek dat vaak modder komt, en dan verplaats ik deze

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:25

Zomers hou ik de plek om de drinkbak expres modderig zodat ze regelmatig even met de hoeven in het water staan