Kun je op zwart zand rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Kun je op zwart zand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 20:59

Kun je eigenlijk goed op zwart zand rijden? Waarom wordt er eigenlijk op geel zand gereden?
Dus als je een bak wilt maken voor recreatief gebruik van één paard is het dan nodig om bijv. grondlagen te wisselen? Of kun je ook een beetje geel zand door het zwart zand mengen en zo rijden?

Roxx

Re: Kun je op zwart zand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:00

Zwart zand wordt erg glibberig als het nat wordt.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:01

Uuuhh, ik rij hele dagen op zwart zand. Scheelt dat het bij ons redelijk hoog ligt en dat de bak altijd wel redelijk droog is Lachen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:05

Ik zou het dan misschien ligt afgraven en mengen met geel zand i.p.v. echt de grondlagen laten wisselen.....

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:07

Dat zou wel kunnen ja Ja Ben niet heel erg thuis in grondlagen Clown Wij hebben het geluk bij in de omgeving dat er maar een hele dunne laag zwart zand ligt ( 30 centimeter ongeveer) en daaronder al geel.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:07

Het is mogelijk.. maar als het heeft geregent wordt het één grote modderpoel. Daarom zou ik zelf voor geelzand kiezen. Lachen

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:06

Zwart zand wordt inderdaad veel gladder als het nat is en het laat het water slechter door, waardoor er langer plassen blijven staan.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:47

inderdaad graven en menngen Lachen of je kan hoefijzers met kalkoenen er onder Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:46

zwart zand is niet ideaal. Maar lieve koekjes worden niet altijd gebakken. Mijn bak heeft ook zwart zand, en na een flinke periode van regen *zoals afgelopen dagen* dan staat ie redelijk vol water. Nu gaat t nog wel, maar als ie echt blank staat kan ik een paar dagen niet rijden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:57

op de vorige stal hadden we een bak met zwart zand, 1 keer regenen en we hadden grote plassen en het was onwijs glad.

Ik zou kijken hoe groot de laag zwart is, als het een kleine laag is zou ik het mengen, als het een grote laag is zou ik een deel afgraven en dan mengen
Laatst bijgewerkt door Mri op 26-06-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:02

Net wat ma_rie_tje zegt, maar je kan ook houtsnippers erdoorheen mengen, dat scheelt vaak al een hele hoop. Overigens hangt het er ook nog vanaf wat voor soort zwart zand dit is. Want de bak waar ik in rij heeft ook zwart zand, maar deze voert wel goed het water af. Het zwarte komt daar gewoon doordat er wat humus door het zand heen zit en niet doordat het kleiig is ofzo.

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:42

geen idee 'k wist niet dat zand zwart kon zijn!
want meestal is het dan modder maar ik denk het eigenlijk wel!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:45

CHIR schreef:
Net wat ma_rie_tje zegt, maar je kan ook houtsnippers erdoorheen mengen, .

Neee niet doen!!

Houtsnippers is eerst wel leuk, maar gaat na een tijdje rotten, en dan is het helemaal een grote gladde bende!!

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:41

@Nibbit: ik weet niet wat jij voor ervaring met houtsnippers hebt, maar als je een goeie houtsoort neemt en dan ook echt houtsnipper en niet schorssnippers, dan kan je bak goed lang mee hoor! Ik rij al twee jaar in dezelfde bak met houtsnippers die rechtsstreeks uit een versnipperaar komen en totaal geen problemen met verrotting. En bij mij blijft het water ook nog wel is staan na een flinke regenbui, maar dan kan ik gewoon doorrijden.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:27

wij hebben van die heerlijke zachte tapijt snijpers in de bak liggen!! er zijn er zoveel dat je het zand amper kan zien Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:02

CHIR schreef:
@Nibbit: ik weet niet wat jij voor ervaring met houtsnippers hebt, maar als je een goeie houtsoort neemt en dan ook echt houtsnipper en niet schorssnippers, dan kan je bak goed lang mee hoor! Ik rij al twee jaar in dezelfde bak met houtsnippers die rechtsstreeks uit een versnipperaar komen en totaal geen problemen met verrotting. En bij mij blijft het water ook nog wel is staan na een flinke regenbui, maar dan kan ik gewoon doorrijden.

Okee dan is het wat anders, maar de houtsnippers die je heel vaak in bakken ziet zijn toch die hele goedkope/gratis schors troep

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:04

Kom wel eens langs een bak waar zwart zand in ligt en waar ook gewoon in gereden word. In een weiland rijden ook mensen en daar zit immers ook zwart zand onder, maar weet niet of het "veilig" is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:22

@ henrieke: wedstrijden in het gras orden niet voor niks meestal met kalkoenen gereden. In het gras glijdt een paard sneller uit dan in een bak met geel zand.
Daarom geeft geelzand de voorkeur

_marijke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:19

geen idee 'k wist niet dat zand zwart kon zijn!
maar ik denk het eigenlijk wel!

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:23

zwart zand kan best alleen als het regent moet je effe uitkijke