Help! Pony's gewassen, nu rare gele vlekken!? SPOED

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Help! Pony's gewassen, nu rare gele vlekken!? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 22:41

Ik heb een probleem.
Morgen gaan mijn pony's naar de keuring dus zodoende heb ik ze vanavond gewassen.
De afgelopen dagen heeft het wat geregend, ze staan in een paddock met gewoon grond als bodem en waren door het rollen en liggen daarin nogal bruinig.
Ik was altijd met biotex en zilvershampoo en mijn pony's zijn altijd stralend wit.
Dit keer heb ik op aanraden van iemand met Waspa gewassen, zou ook erg goed moeten zijn op witte vacht en staart. Waspa is een gewoon zacht wasmiddel voor o.a babykleertjes e.d. Een vloeibare vorm.

Ik heb ze eerst ingezeept met Waspa maar vond ze nog niet echt mooi wit dus heb ze nog een keer gedaan met mijn oude vertrouwde biotex en zilvershampoo.
Ik vond de witte vlekken op hun lijf wat gelig blijven, maar hoopte dat als de vacht wat opgedroogd was dat het dan weer mooi wit zou zijn.

Niet dus! Ik heb net nog op stal gekeken om de dekens te verwisselen en onder het dek zaten dus dikke gele vlekken. Niet een waasje maar echt heel erg geel. Bij Tom gaat het nog, Bas is gewoon echt goor.
Dik balen dus!! Het zijn geen mest of grasvlekken. Ik denk dat het of door de vochtige grondbodem komt waarin ze gelegen hebben of door de waspa, al lijkt dat laatste mij sterk...
Daarbij zijn hun benen wel stralend wit, ook beide met waspa en biotex gedaan

Nu dus de vraag, hoe krijg ik dat gele weg ?! Het is te donker om met wat talkpoeder af te dekken, het moet echt nog schoon. Gelukkig hoef ik morgen pas om half 12 te starten dus ze kunnen nog even opnieuw gewassen worden morgenochtend op hun witte vlekken, maar waarmee ??

Ik heb nog een beetje betadine staan, de rest van de shampoobende is allemaal op. Nou kan ik morgen om 8 uur nog even naar de supermarkt vliegen, Maar als biotex al niet meer helpt.... wat dan wel ?!

Wie o wie heeft de gouden tip om mijn pony's nog snel schoon en stralend wit te krijgen in korte tijd ? Of moet ik me erbij neerleggen en zijn die vlekken er echt ingetrokken ?
Ik baal echt ontzettend

karin_gracia

Re: Help! Pony's gewassen, nu rare gele vlekken!? SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:45

Ik zou gewoon de shampoo erop doen doe je hebt, al is het shampoo voor mensen! (werkt vaak erg goed)
eerst nat maken, shampoo erop, en dan met een HARDE bortel schrobben.. niet té hard, maar wel goed schrobben, liefst een met dichte haren/plastic dingentjes Tong uitsteken bij elkaar... hierdoor kom je veel beter tussen alle haren dan dat je het met de hand zou doen. veel water erbij, anders komt het vuil niet los. Bij ruitersportzaken heb je ook vaak speciale shampoo voor witte en lichte paarden, die goed de urinevlekken ed. verwijderen, waar ze juist geel van worden, maar ik denk dat dat nu een beetje te laat is..
Ik zou niet opgeven... hard schrobben, vinden ze vaak nog lekker ook Lachen

zorg dat je verder alles heel netjes hebt afgewerkt, het hoofd netjes getoilletteerd, ze goed glimmen, (neus en ogen misschien nog wat vet op voor extra uitdrukking) hoeven netjes.. dan compenseert dat iig een beetje.
ik hoop dat het allemaal nog lukt, ik zou het verder niet weten.. Succes op de keuring!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 02:03

Je gebruikt (onder andere ) biotex?! Arme, arme paardjes...

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 05:16

@ kuggur Ze had hier niet om gevraagd denk ik of jij je mening wilde geven over biotex.
Betadine werkt ook super goed..
Dat zou ik eerst even proberen.
En inderdaad wat karin zegt goed de anderen dingen zoals hoofd ed. mooi 'afwerken'.
Veel suk6!

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:31

Wat zou er dan mis moeten zijn met biotex?
Wij wassen onze pony's altijd met gewone shampoo voor mensen.
Idd werkt prima...
Wij hebben ook altijd stralende ponytjes
Maar onze pony's zijn natuurlijk altijd stralend! (zelfs met een dikke modderlaag) HaHa! Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:40

Gewoon je gele vlekken eruit wassen met je oude vertrouwde spullen?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:01

Citaat:

Niks mis met Biotex. Mag ook gebruikt worden bij diverse wondjes en irritaties bij allerlei dieren. Kan geen enkel kwaad. En dit zijn de woorden van een dierenarts, ik verzin het niet zelf.

Sanex; ik hoop dat je het er nog uit hebt gekregen voor de keuring!!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:21

begin aardig benieuwd te worden..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:25

voor de volgende keer kalk op de gele plekken als de paardjes droog zijn dat scheeld al een hoop Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 18:18

Kuggur schreef:

Als dat zielig zou zijn, waarom wordt biotex ( 'bio' in de naam van het spul zegt het al; biologisch afbreekbaar ) dan gebruikt voor o.a rotstraal, hoefontstekingen, wonden e.d om te ontsmetten en te reinigen ?
Biotex is niks mis mee, juist superzacht en zoals ik al zei biologisch afbreekbaar, dus niks chemisch aan...

Maar goed, vanmorgen heb ik nog een verwoedde poging gedaan met de betadine die ik nog had staan. Heeft een beetje gewerkt, maar het geelste wou echt niet weg, ik denk dat dat gewoon ingetrokken is en eruit moet slijten. Echter met wat krijt en talkpoeder heb ik het aardig wit kunnen krijgen. En het is geslaagd, want Bas werd 1e in zijn rubriek en 4e in de kampioensring! Tom kwam op een nette 2e plaats in zijn rubriek, dus de gele waas is niet slopend geweest voor de uitslag Knipoog

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:56

SUPER! hardstikke gefeliciteerd Haha! heb je toch nog wat aan de tips gehad.. Ik zei toch.. als je de rest goed voor elkaar hebt is dat echt niet zo'n probleem op een keuring..
Echt leuk joh!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:59

wat ik als schimmel liefhebber vaak doe,
is vlak voor de wedstrijd scheren, ja ook zomers,
zo scheer je de gekleurde haren weg, en zijn ze echt weer wit

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:00

heb je er ook foto's van? Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:36

Leuk! Gefeliciteerd!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:06

Ja de foto's komen straks, zal nu eerst even naar stal om de toppers te verzorgen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:09

Dus ondanks de gelige vlekken toch een prima resultaat Lachen. Gefeliciteerd Lachen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 00:19

Ik had de volgende info al in een PB naar de eerste vragenstelster gezonden om niet off topic te gaan, maar ik zie nu dat er meer belangstelling is voor de argumentatie achter mijn opmerking, dus even in het kort; Biotex is (zoals we allemaal weten) een kledingwasmiddel. Het bevat o.a. sterke detergenten(=vetoplossers), en enzymen om eiwitten af te breken. met name door dat laatste ingredient inderdaad erg geschikt om wonden schoon te maken, en bv. hoefzweren of andere abcessen te helpen doorbreken. Het heeft echter een desastreuze invloed op huid en haar (door diezelfde eigenschappen) en je wilt noch jezelf noch je paard met zulk spul wassen.
Oh ja, mijn vrouw is dierenarts, dus ik heb haar voor alle zekerheid net even gevraagd wat ze van mensen vond die hun paarden met biotex wassen, en haar reactie was luid en duidelijk; Zijn ze helemaal belazerd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:03

Beetje laat, maar misschien voor een volgende keer. Baby poeder/talk poeder, net als je gedaan hebt. Werkt prima op een schimmel, dus ook vast op een bonte, moet je alleen binnen de lijntjes werken Knipoog.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:29

Eindelijk iemand die het met me eens is wat betreft de biotex !!!
Heb een EHBO cursus voor parden met Rob van Wessum gedaan en hij legde me uit dat het een vet- en eiwitoplosser is !!!
De huid van je paard bestaat voor een groot deel vet/eiwitten en andere delen.
Hij liet een foto zien van een pony die op concours was geweest en een dag een schabrak op had gehad wat bhandeld was met wip-express en niet was uitgespoeld.
De hele huid van deze pony was eraf onder het schabrak.
Biotex heeft hetzelfde effect...

ik gebruik dus nooit biotex voor mijn paard.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:36

Kan het alleen maar eens zijn met kuggur en ElCamino. Wie wast zijn "hele" paard nou met biotex!?
Heel het beschermende huidvet naar de kl*te! Zou het paardje maar even niet in de regen laten staan komende tijd.

Maar goed, gefeliciteerd met de resultaten, daar doe je het toch voor he!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:34

Gefeliciteerd Sanex!
Bas is een leuke pony, persoonlijk ben ik van Tom niet zo'n fan.
Vindt het altijd leuk om je topic's even te lezen.
Ik was altijd met gewone shampoo of speciale paardenshampoo.
Wij hadden vroeger een bruinbonte dekhengst (Heathcliff).
De probleemplekken waste ik dan met CDM Canter coat whitener, verkrijgbaar bij Divoza of met "oude mensen" shampoo.
Heb laatst voor een zwartbonte hengst CDM Dreamcoat Shampoo gekocht voor de zwarte gedeeltes.
Dat is ook echt een aanrader!
Let op dat je bv CDM Canter coat whitener en alle andere blauwe shampoo's niet te lang laat inwerken, dan krijg je een paarse gloed. Heb ik een keer meegemaakt vlak voor een keuring, gelukkig helpt wassen met gewone shampoo dan om die gloed er af te halen. Betadineshampoo maakt het ook mooi wit.
Ik ken een ruiter die zijn paard wast met Dreft afwasmiddel, want dat ontvet zo goed?!
Biotex en Waspa lijken mij overbodig en niet zo gezond, ik heb onze bonten altijd stralendwit gekregen zonder.
Als je een bonte scheert dan wordt hij inderdaad mooi wit, maar de zwarte vlekken worden er niet mooier op.
Geen aanrader dus.
Scheren is wel een goede oplossing voor witte benen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:34

Betadine werkt goed, maar vind ik te duur om voor gewoon wassen te gebruiken, die heb ik dus alleen staan voor wonden e.d.

Ik heb nog nooit problemen gehad met biotex, mijn pony's ook niet. Ik heb het ooit op stage moeten doen op een handelsstal met biotex en daarvan meegenomen. Ik gebruik het al jaren en mijn pony's hebben nergens last van. Ze hebben geen jeuk, geen plekjes o.i.d, en een prima huid en vacht.
Ze worden echt niet elke week of elke dag met dat spul gewassen dus in mijn ogen en mijn ervaring kan het niet veel kwaad. En ze stonden vandaag toch echt in de plenzende regen. Het zijn robuuste pony's met een sterke vacht en huid, die kunnen dat prima hebben.

@ Elcamino; Niet uitgespoelde Wip-express op een schurend sjabrak op een zwetend paard is wel wat anders dan wél super met warm water uitgespoelde biotex op een paardenvacht...
Appels met peren vergelijken vind ik. Natuurlijk schuurt dat, elk middel shuurt als het niet goed uitgespoeld wordt, zelfs het de beste paardenshampoo gaat irriteren als het niet uitgespoeld wordt...

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:12

Ik zou hem nog een keer wassen..
Zelf was ik me paardje altijd met babyshampoo van zwitsal word hij heeel mooi glad en zacht van..
( niet letten op de zwitsalwalm die later om je paard heen hangt Tong uitsteken )

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:29

Wel lekker Haha!

Je kunt volgende keer misschien ook proberen talkpoeder erin te wrijven, en dán met een poetsblok erover te gaan. Ik ben er geen fan van op paardenbenen, maar dat is het punt niet. Misschien voor de volgende keer?

In ieder geval gefeliciteerd, en ben benieuwd naar de foto's!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:38

Kuggur schreef:

Niks zieligs aan hoot Kuggur!!! Dit is vaak de enige manier om ze schoon te krijgen! En dan nog wat, ik was de mijne ook meestal nog met zilvershampoo!!! Gewoon alles heel goed insoppen en supergoed uit- en naspoelen! Niks mis mee Lachen ! Succes TS met de keuring trouwens Lachen