JKK in de wei gemaaid en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

JKK in de wei gemaaid en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 11:53

Op de twee hectare wei stond dus jacobs kruis kruid, de boer heeft het gemaaid maar laat alles liggen in de wei.
Weet dat als het hooi wordt de paarden het JKK niet meer herkennen en het opeten. Hoe zit dat nu met het pas afgemaaide gras wat toch langzaam hooi gaat worden. Kunnen de paarden erop? Of toch maar op stal houden maar hoelang?

Sim0ne

Re: JKK in de wei gemaaid en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:54

NEE ze kunnen er nie op. JKK moet je niet maaien maar in zijn geheel voor de bloeitijd uit de grond trekken (met handcshoenen aan). Ze herkennen het niet meer als het gemaaid is, dus ik zou ze er voor geen goud op durven zetten

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:54

paarden mogen sowieso geen gemaaid gras eten, dus kunnen ze niet op het land denk ik...

Geeske79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:05

Bij ons staat er ook ontzettend veel, en we halen het nu al 2 jaar weg met wortel en al.
Alleen lijkt het alleen maar meer te worden elk jaar.... Boos!
We zijn ook dit jaar de strijd weer aan het aangaan en hebben er al veel uurtjes op zitten.
en of je het verschil nu al ziet in de wei...? Stoom uit je oren
We hebben nu ook een speciale "kruiskruidsteker" gekocht een spa met een soort hazelip! Knipoog
Hopen dat er volgend jaar nou eens minder staat.

Maarre even op je vraag terug te komen, ik zou ze ook niet in de wei zetten.
eerst alles weghalen.
Succes

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 12:08

[Maarre even op je vraag terug te komen, ik zou ze ook niet in de wei zetten.
eerst alles weghalen.
Succes[/quote]

Ja dat is het nu juist, de boer is er al met de gras maaier overheen gegaan. Dus nu ligt het tussen al het gras in. Hij maakt er geen hooi van maar laat het gewoon in de wei liggen, maar begrijp dat ze er nu niet meer op kunnen. wanneer dan wel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:09

Sja, dat wordt een middagje werken (Y)
Waarom haalt de boer het gras niet gewoon van het land af en gooit het weg?
En anders zou ik zelf maar een stuk met de hark leegmaken. Is even werk, maar dan kunnen de paarden in ieder geval op een stukje wei.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:51

Als je het gemaaide eraf haalt blijven er nog steeds JKK staan alleen dan kleiner. Lijkt me ook niet fijn. Ik heb gehoord dat je het dan het beste kunt omploegen opnieuw inzaaien en bijhouden met bemesten.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:54

heb ik vorig jaar ook laten doen nadat ik eerst 7 (zeven!) kruiwagen JKK rozetten had gestoken met de ragfork...maar ja als je buren hebt die graag een verwilderd stukje grond willen hebben en DUS 3000 VIERKANTE METER JKK HEBBEN * grmbll * Boos! dan blijf je dus steken...heb de eerste 10 er al weer uitgestoken..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:33

Josefien schreef:
heb ik vorig jaar ook laten doen nadat ik eerst 7 (zeven!) kruiwagen JKK rozetten had gestoken met de ragfork...maar ja als je buren hebt die graag een verwilderd stukje grond willen hebben en DUS 3000 VIERKANTE METER JKK HEBBEN * grmbll * Boos! dan blijf je dus steken...heb de eerste 10 er al weer uitgestoken..

Het beste is dan om te zorgen voor een goede dichte zode zodat de planten moeilijker kunnen kiemen en er geen nieuwe populatie kan onstaan. Voorkomen gaat nu eenmaal makkelijker dan bestrijden. Als je last heb van de eventuele zaden die van buurland komen is het een optie om een haag langs je wei te planten, dat vangt veel zaden weg. De zaden zijn slechte vliegers. De meeste zaden vallen dichtbij de moederplant.
Door uitsteken etc verstoor je overnieuwd de bodem overnieuw en dat geeft zaden van Jakobskruiskruid de kans om te gaan kiemen, in dit geval lijkt het erg logisch dat er een zaadbank van begraven zaden ligt die door het uitsteken weer naar de oppervlakte worden gebracht.
Ik weet niet of je Paard en Sport hebt, daar staat deze maand een groot artikel in . Hegt, E. & P.B. Pelser. 2007. Jakobskruiskruid. Voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden. Paard en Sport (6): 70-71.
Op mijn website is het ook te downloaden voor mensen die het blad niet hebben ( kijk maar onder nieuwe pagina's)
Het is echt vreselijk lastig als je het eenmaal in je weide hebt, maar er is wel wat aan te doen als je weet wat de plant doet en hoe je het aan zou kunnen pakken.
Succes!

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:54

De Eigenaar voor ons heeft die wei ook zo danig laten vergroeien dat er dus door de hele wei.. en dat is groot geloof mij! JKK stond!!!
Mijn vader kwam dus met het idee dat mijn zus en ik het er maar allemaal uit moesten trekken  haha zo gezegd ze gedaan.. paps en mams ook nog geholpen en nu, 1,5 jaar later is het nog steeds niet terug gekomen!
Nadat we het er allemaal uit hadden is het land geploegd, gelijk gemaakt en opnieuw ingezaaid.. het enige waar we nog wel last van hebben zijn spekwortels.. maar die zijn er ook zo uit met een schep.. Maar bij JKK.. trek handschoenen aan!!!!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:50

Ik weet niet als ik mijn paarden erop zou durven zetten. Maar laatst had ik een discussie met mijn dochter's instructrees, en zij zegt dat op haar wei, zij gewoon met de maaier over de JKK heen gaat en haar paarden gewoon op het land zet. Ze zegt alle gedoe erover is zwaar overdreven. De paarden krijgen het mss in de mond, maar ze spugen het weer uit. Zeker als er genoeg lekker gras zit (wat je nu wel aan kan nemen) Dus, ik weet het niet. Zij heeft wel onzettend veel ervaring.

Ik zou afwegen. Hebben je paarden een andere land? Als dat zo is zet ze liever daar op. Maar als het keuze is of niet op het land of op het gemaaid land, zou ik ze op het land zetten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel JKK er was. Is het een paar sprietjes of was het echt heel veel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:53

Ik zou dat niet durven
Het droogt en de paarden herkennen het niet meer.
Als hij het nu gemaaid had om bloei te voorkomen, het opgedaan had en weggegooid had, had ik het verhaal heel anders gevonden Ja

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 11:34

Bedankt voor de reactie's
We hebben met een aantal mensen maar een stuk in de wei schoon gemaakt, het gras met JKK ligt nu op een grote berg, waar de paarden niet bij kunnen. De rest van de wei moeten we nog gaan doen. De paarden kunnen nu in ieder geval veilig de wei op. En hopelijk gaat het volgend jaar anders. De boer zet zijn eigen paarden trouwens wel gewoon in de gemaaide wei met JKK. Hoop maar dat de paarden het korte gras gaan eten en de rest laat liggen.

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:02

Veel mesten schijnt ook wel iets te helpen.. Maar het beste is gewoon met wortel en al eruit trekken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:35

Michelle99 schreef:
Ik weet niet als ik mijn paarden erop zou durven zetten. Maar laatst had ik een discussie met mijn dochter's instructrees, en zij zegt dat op haar wei, zij gewoon met de maaier over de JKK heen gaat en haar paarden gewoon op het land zet. Ze zegt alle gedoe erover is zwaar overdreven. De paarden krijgen het mss in de mond, maar ze spugen het weer uit. Zeker als er genoeg lekker gras zit (wat je nu wel aan kan nemen) Dus, ik weet het niet. Zij heeft wel onzettend veel ervaring.

De instructice heeft gelijk dat ze zegt dat er nogal wordt overdreven, maar de oplossing die ze volgt is nou ook wel wat onderschattend. Als de plant indroogt dan herkennen paarden het niet meer, een verse plant zullen ze wel uitspugen, als er echt ruim voldoende vers voedsel is dan denk ik ook wel dat ze liever verse gewassen opeten dan een gedroogde hap. Maar dat is behoorlijk afhankelijk dus van de grootte van de wei en de voedselkeuze die de paarden hebben om te kunnen kiezen tussen verschillende gewassen. Kortom wat staat er in die wei, is dat zuring en grassen die ze laten staan omdat ze niet lekker zijn en ook nog JKK?
Als je JKK maait, dan zal JKK zich snel herstellen en weer opnieuw gaan groeien, door maaien kan hij zelfs nieuwe planten gaan maken, hij gaat doen wat ie niet moet doen, hij gaat uitlopers maken en nieuwe planten kunnen dus via vegatetieve vermeerdring ontstaan. Kortom maaien maakt het erger.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:12

Ik heb een wei van nog geen 1/2 hectare. Vorige jaar wel 40 planten uitgehaald. Dit jaar nog geen 5. Wel zout in de gat waar de planten uitkoment. En niet laten bloeien. Mss hebben we gewoon geluk gehad. Ik hou het wel in de gaten, want de JKK is wel hier overal !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:14

ipv zout zou ik er een flinke hand kunstmest in doen
Daar blijkt de JKK plant niet tegen te kunnen, maar voor het gras wel beter Lachen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:29

runningkawa schreef:
ipv zout zou ik er een flinke hand kunstmest in doen
Daar blijkt de JKK plant niet tegen te kunnen, maar voor het gras wel beter Lachen

Heel goed Runningkawa. Soms wordt strooizout aanbevolen als bestrijdingsmiddel, maar dit is schadelijk voor de natuur en de effecten er van op Kruiskruid zijn niet voldoende bekend.
Eigenlijk kun je dit ook heel goed zien langs de snelwegen, daar wordt behoorlijk gepekeld in de winter.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:43

Dank je voor de tip!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:52

Bij ons in de buurt is een manage die het er ook niet zo nauw mee nemen en die hebben hooi gemaakt van een wei met JKK afgelopen jaar en van de winter zijn er twee paarden overleden aan JKK vergiftiging, dus onderschat het risico niet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:26

JKK vergiftiging is enkel aan te tonen door sectie op het overleden dier in combinatie met voermonsters. Er zijn ook talloze andere oorzaken van leverfalen. Het is heel belangrijk om sectie te laten verrichten als er vermoed wordt dat het om een Kruiskruidvergiftiging gaat omdat je dan betrouwbare gegevens hebt over de schaal van het probleem. Vaak wordt er gedacht dat sectie erg duur is, dat valt heel erg mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:50

Ik zou de paarden er niet meer op zetten zolang niet al het JKK verwijdert is. Dat wordt dus toch alles door de boer van het land laten halen, en weggooien....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:30

wat ontzettend dom van de stalhouder! dan kan je het haast nog beter laten staan.... de verse plant eet een paard niet, maar gedroogd kunnen ze het niet meer herkennen, en eten ze het dus op. de plant blijft in gedroogde toestand wél giftig. ik zou mijn dieren beslist niet op dat land zetten. het verhaal van de instructrice wat hier verteld wordt, is maar van één persoon en ook niet betrouwbaar, een paard moet een bepaalde hoeveelheid binnen hebben gekregen van JKK voor er ziekteverschijnselen optreden. het zou dus kunnen dat de paarden van de persoon in kwestie wel degelijk vergiftigd worden, maar dat dit zich enkel nog niet laat zien.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:28

Sim0ne schreef:
paarden mogen sowieso geen gemaaid gras eten, dus kunnen ze niet op het land denk ik...

Helemaal mee eens Sim0ne Ja En met Jacobs kruis kruid moet je helemaal uitkijken en voortaan niet meer maaien! Knipoog Het groeit dan deste sneller weer aan Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:30

JKK herkennen de paarden als het leeft, dan eten ze er meestal dus omheen. Maar als het dood is herkennen ze het niet meer en zien ze het als gedroogde kruiden. Ze eten het dus op. Niet meer op het land zetten dus. Knipoog Wel dom dat het gemaait is trouwens.