Hoe nu af laten vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Hoe nu af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 00:58

Mijn shetje van bijna 3 is nogsteeds te dik.
Voeren doen we nu minder, maar helemaal niet gaat niet (ze hapt evengoed nog met de geiten mee, de enige oplossing is dan hen niets te geven, en dat gaat al helemaal niet). Snoepjes krijgt ze geen, als beloning een wortelschijfje (vd). Ze staat 24 7 op de wei met kort gras, en krijgt onbeperkt stro. (minder energetisch)

Ik kon eerst in het bos wat met haar springen, maar daar zitten overal processierupsen, we wandelen wel, ook stukjes draven, maar we kunnen alleen nog maar over verhardde weg. In de wei wil ze wel eens springen, maar niet van harte. Soms heb ik het geluk dat ze wil rennen, dan doen we dat natuurlijk ook, maar meestal niet, en hoewel ik soms doordrijf, maar elke dag als een tiran achter haar aan moeten gaan:

Longeren is voorlopig geen optie.

Welke andere manieren zijn er nog haar af te laten vallen?
Zijn er misschien middelen die haar spijsvertering versnellen, of waardoor ze sneller engergie verbrand?

Alvast bedankt Lachen

EDIT: ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat ze 74 cm hoog is, en ik 1,87 Haha!

Air

Re: Hoe nu af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 01:05

Is aan de lange lijnen oid. geen optie?

Ik weet er niet heel veel van hoor Nagelbijten / Gniffelen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 02:13

Aan de lange lijnen is longeren, dus geen optie Lachen is ze nog te jong voor, we hebben geen goed stuk, en in de wei luistert ze alleen met tegenzin. Ze luistert wel, maar bewegen in de wei...

EDIT: staat ook in volgende post van mij: ik bedoel hiermee dat lange lijnen voor hier hetzelfde zou zijn als longeren. In de wei kan ik haar dan beter weer dwingen te lopen (is hetzelfde dan) buiten de wei komen we alleen op verharde weggetjes, dus dan komen we op 'lange lijnen zijn verlengd halstertouw' Rennen vind ik trouwens sowieso geen goed plan op verharde wegen (stukjes draf wel, maar ook niet te lang, en ik hou dat trouwens ook niet vol. Een paar straten en mijn puf is weg Haha!)

VD doet ze weer wel graag, en dat doet ze graag overal
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 22-06-07 02:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 02:17

lange lijnen is niet hetzelfde als longeren, longeren zijn het telkens dezelfde cirkeltjes Nagelbijten / Gniffelen

Met de lange lijnen kun je na een poosje ook gewoon over wegen etc. heen dacht ik, maargoed, ik weet er niet veel van Clown

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 02:38

Sorry, verkeerd uitgelegd. Lange lijnen zijn niet geschikt Lachen op de wegen kan ik er niet mee oefenen, en in de wei heeft het geen nut. Dan kan ik haar net zo goed weer dwingen te rennen.
Rennen op de verharde weg vind ik geen strak plan, en trouwens... daar heb ik ook weinig aan lange lijnen, zij kan sowieso niet rennen, want dan moet ik weer mee. Vind ik niet erg, maar mijn uithoudingsvermogen is niet toereikend Haha!

Maar wel bedankt voor de tip Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:35

een graaskorf
mijn shette heeft er ook een om en het werkt prima
en aangezien je alle andere opties in je beginpost al verwerpt blijft er weinig over

over de weg lopen en draven kan trouwens helemaal geen kwaad
je kan ook kijken of ze naast de fiets mee wilt rennen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:39

Paard uur in de paddock? Ik weet niet of het helpt?
Alleen snachts op het land ofzo?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:49

veel fietsen, werkt heel goed. ik verzorgde toen een veel te dikke haflinger en kon niet alleen methaar rijden dan ging ze er van door maar naast de fiets ging prima en ze was zo mooi slank op een gegeven moment. gewoon veel stappen en tussen door ook gewoon draven. alleen moet je ff kijken of je je shet niet in de berm kan laten mee lopen, soms op de weg is niet erg maar als je in de berm kunt is het wel beter he. maar dat werkt heel goed. het hoeft niet altijd aan het voer te liggen, misschien dat ze op den duur ook te weinig binnen krijgen qua voer maar dat past zich vanzelf wel aan als je meer met je shet gaat bewegen. en zoveel gras staat er niet meer in de wei zei je.
maar dat werkt goed. gewoon rustig opbouwen eerst 15min aan de fiets veel stappen en kleine stukjes draven en zo steeds verder. ik had mn paard toen soms wel een uur naast de fiets, uiteraard met veel stappen maar die was mooi slank geworden. je kunt het altijd proberen. in het begin zal het wat moeilijker gaan maar dat gaat van zelf beter. hoe meer je pony doorstapt/ draaft hoe beter het gaat en zorg dat je snel met je voeten bij de grond komt, is veiliger

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 23:56

Draven doen we ook wel, maar op een gegeven moment word ik toch wel moe. Graas korf zou misschien kunnen helpen, zeker het proberen waard, maar ik vind het jammer dat ze dan helemaal niet meer kan grazen. We hebben nl al kort gras, en we hebben het nog extra kort gemaaid nu.

@ fietsen: tjah, zeker het proberen waard. Rare vraag,maar wat doe ik als ze er vandoor zou willen gaan? Ze vind die twee wielige dingen nogal eng, ze blijft het maar een naar sissend geluid vinden. Dichtbij is namelijk een grote weg, en er is geen enkele overzichtelijke bocht... Ik ga het wel proberen hoor, ik vraag iemand mee om voorlopig even kleine stukjes mee te lopen.

Bedankt voor de reacties!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:15

met een graaskofr kunnen ze wel degelijk nog grazen, dan mot hrt gras juist niet erg lang zijn
in kort gemaakd gras zitten trouwens meer voedingsstoffen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:03

Heeft ze wel een vriendje om mee te spelen?
Als ze een vriendje heeft dan kan ze daar elke dag mee spelen en rennen, dat scheelt een boel kilo's!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 11:41

We zijn sowieso constant op zoek, en we willen haar eigenlijk laten dekken. Ze heeft wel vriendjes, waar ze ook regelmatig bij mag gaan spelen, maar de spanning is er nu wel vanaf, en als ze eens rennen is het al heel wat.

@graaskorf: dan ga ik het zeker proberen!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:27

wat je kunt proberen dat je smane met iemand gaat. loop in de buurt dan eerst naar een wat rustigere plek en ga desnoods kleine stukjes achterop de fiets zitten en dan steeds meer laten wennen, e4n vaak is het ook wel aanstellerij, want dat had ik toen ook met die haflinger maar als ze eenmaal opgang was en een beetje tegen haar praten dan gaat het wel over en ze letten ook wel wat er om hun heen gebeurd. ik heb dat wel met hoofdstel gedaan zodat ik zeker wel wat te vertellen had, aan een halster heb je niks aan als ze er vandoor gaan. gewoon bitstukje eraan en halstertouw. en steeds meer stukjes oefenen en ook zelf gewoon fietsen.pak je pony in je sterkste hand zodat je daar meer kracht mee heb en de ander alleen voor te remmen. ben benieuwd hoe dat gaat5. als je vragen hebt mag je het ook via pm doen, kom vaker op mn mail als op bokt dus. succes ermee.

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:50

ehm.. heel veel rijden en hem lekker laten zweten
hebben we ook bij mijn verzorgpaard gedaan en is op het laats best veel afgevallen en anders veel laten lopen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:17

Eerst even lezen voordat je post.. Nerd

Eerste regel, eerste post:
Citaat:
Mijn shetje van bijna 3

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:06

Pas je wel op als je haar laat dekken en ze werkelijk drachtig is, dat je haar niet te veel laat afvallen.. dat is heel slecht!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 11:58

@ hyawatta:

Ik besteed er geen aandacht aan, ik loop gewoon door. Ze vind het wel echt eng, aanstellen doet ze zich wat dat betreft eigenlijk niet, omdat ik er ook verder geen aandacht aan besteed. Als ze netjes mee loopt (vandoor gaan heeft ze nooit écht serieus geprobeerd) beloon ik haar wel uitbundig, als ik weet dat ze iets verschrikkelijk eng vind, laat ik haar de eerste paar keren gewoon stilstaan, grazen, en een beetje kroelen. Een keer steigeren en wat sprongetjes (nooit mijn kant uit (maar ik kijk wel uit Clown)) en dan gaat ze weer gewoon.

@ ktink: inderdaad, maar als we haar laten dekken, gaan we gewoon door met bewegen, echt veel en belastende beweging kan nog niet, omdat ze daar toch te jong voor is. Als ze dan ook echt drachtig blijkt te zijn (zelfs als we het niet zeker weten) natuurlijk toch wat voorzichtig doen. Bedankt voor de tip!

@ karabel: inderdaad, ze is pas bijna drie, en ze is volledig onbeleerd. Bovendien (staat ook in openingspost) ben ik er een kléin beetje te groot voor. 1,87 vs 0,74 is niet eerlijk Haha!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:42

elke dag maar 1/2 uurtjes op de wei en de rest in de paddock of op stal en als je kan rijden lekker een uurtje stappen lekker draven en galopperen en daarna goed uitstappen, en lekker wandelen met dr ..Knipoog

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:42

btw, je kan hem ook opjagen in de paddock en hopen dat je na een paar weken resultaat ziet.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:56

zoveel mogelijk beweging, en zo weinig mogelijk eten, dat werkt gewoon het beste,helemaal eens met ilovetrusha...

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:05

veel bezig zijn fietsen wandelen
opjagen: des te vaker je het doet, des te meer conditie ze krijgen en des te leuker ze het gaan vinden Lachen waarom kan longeren nog niet? ze is bijna 3 dan kan je toch rustig aan beginnen?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:08

met fietsen gewoon veel oefenen Lachen rustig aan doen niks dwingen en praten met je pony wil ook wel helpen Lachen veel success

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:18

Elk pondje gaat door t mondje Haha!
Minder eten dus, als ie 24/7 buiten staat hoeft ie mijn inziens echt niet veel bijgevoerd te worden. Stro zet ook erg aan, ik zou dat dus al eens weglaten...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:30

Ons gras heeft niet alle benodigde voedingsstoffen, dus we moeten wel een beetje bij voeren, stro moet sowieso in de stal, en ik ben van mening dat als ze meer stro eet (wordt weinig van opgenomen omdat het grof is) het stro dus vult, dus minder dingen die echt aanzetten. Stro heeft trouwens zo ongeveer de minst energetische waarde, dus het zet juist veel minder aan. Bovendien heeft een paard voor de spijsvertering ruwvoer nodig, vooral als het gras toch al erg kort is. Graaskorf geprobeerd: eerst had ze hem heel snel af, strakker gedaan, toen deed ze alleen wat meer moeite, in de manen gevlochten: ze was een pluk manen kwijt, en had een klein wondje. Niet voor herhaling vatbaar. Mijn fiets is nu bij de fietsenmaker.

Marrianne: longeren in de wei gaat niet, omdat ze dat gewoon niet met plezier doet, dan gaat ze vervelen, en dan is het niet leuk voor haar en niet voor mij. Ze is nog nét geen drie, maar ik begin ook wel aan wat rondes op het open veld, maar ja, zo veel, vaak en lang kan ik haar nog niet laten doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:40

Stro is idd het minst energetisch, maar bevat verder ook helemaal niets. Ben helemaal met je eens dat ruwvoer onmisbaar is maar dan kan je nog beter zaadhooi geven, dat bevat ook niets tot weinig maar is beter voor de spijsvertering dan stro. Stro kán koliek veroorzaken als ze dat veel eten. (ik weet uiteraard niet hoeveel je shetje eet, maar even als waarschuwing) Wat je ook kan doen, ipv bixjes voeren de Pavo Summerfit koeken geven. Een halve koek ofzo per keer voeren (staat op de verpakking hoeveel precies), dan krijgen ze alle vitamines binnen, maar geen energie ed. Dan krijgen ze toch "voer" en zijn tevreden. Voor de rest ben je gewoon goed bezig!!

Lekker gaan fietsen straks als je fiets gemaakt is, en omdat ze vd zo leuk vind, is freestyle misschien ook wel leuk ter afwisseling, vooral loswerken in dit geval. Dan wordt ze spelenderwijs toch stiekem aan het werk gezet, en na afloop lekker even een rondje fietsen ter beloning.