jullie uitrusting bij slecht weer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

jullie uitrusting bij slecht weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 14:28

voor de mensen met alleen een buitenbak:
Wat voor kleding hebben jullie aan, en hoe rust je je paard uit als het erg koud is of regent?
Rijden jullie de hele winter door of houden jullie als het echt slecht weer is een winterstop, en wat doe je dan met je paard?

28-09-2007
Nothing compares too you...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:30

ik bljif als het koud is niet te lang losstappen, ik ga sneller draven omdat ik anders bang ben dat ze het koud krijgen. In geval van regen draag ik waxen chaps, dan wroden mijn benen niet nat. als het gewoon koud is, gewone chaps. Is namelijk toch weer een laag extra en dat scheelt heel erg! uiteraard een dikke jas aan, thermoschoenen. Alleen voor mijn handen heb ik geen oplossing: heb altijd koude handen, maakt niet uit wat voor handschoenen.

De hond is de betere mens

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:39

In geval van hevige regen heb ik een waterdichte jas aan, en verder gewoon mijn rijbroek en chaps. Op mijn hoofd heb ik dan een waxhoedje, ziet er niet uit, maar is wel erg handig. Van een natte kop krijg je het zoooo koud! Verder rijd ik meestal iets minder lang dan normaal (40 minuten in plaats van een uur ofzo) maar verder rijd ik hetzelfde.

In geval van kou hangt het af of de bak bevroren is of niet. Zo ja, dan kan er uiteraard niet gereden worden. Als de bak niet bevoren is maar als het wel heel erg koud is; dikke winterjas met das, eventueel een majot onder mijn rijbroek, en chaps. Ik neem dan wat meer tijd om in te stappen, en na het rijden gooi ik een uitrijd-deken erover.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:47

Bij Tryntje ga ik in de echte kou losstappen met een zweetdeken en dan snel aan het werk. Ik heb zelf dan meestal een dikke trui aan en een vest of jas, hoewel die vaak als ik echt fanatiek bezig ben toch uitgaat. En ik heb ook zo'n thermobroek, voor echte vrieskou, en thermorijlaarzen. Verder zet ik haar als ik klaar ben met rijden zo snel mogelijk onder haar zweetdeken in de stapmolen om uit te stappen en niet te snel af te koelen.
Alleen bij aanhoudende vorst is er voor ons niet te rijden, ivm bevriezen van de buitenbak. Dan hebben we gelukkig de molen met verschillende trainingspromgramma's. En toen het bleef vriezen hebben de stal-eigenaren verleden jaar een stuk van de bak met zout gestrooid, toen was er weer zo'n 25 meter van de bak begaanbaar.
In hevige regen rijd ik zelf het liefst niet, omdat ik zeker weten dan weer een week met een zere keel en snotneus loop, hoe goed ik me ook heb ingepakt tijdens het rijden. Een beetje regen vind ik niet zo erg, een goede jas en gaan met die banaan! En ik zorg er dan meestal ook wel voor, dat ik een droge broek bij me heb, zodat ik het niet al te koud zal krijgen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:53

Ik doe ook met losstappen of buitenrijden een stapdeken om (ook omdat ze geschoren is), als het erg koud is dan bljift die met draven ook nog even op (niet lang).
En voor mezelf is het gewoon een kwestie van laagjes. Een t-shirt, en een trui (meestal rugby-shirt) en een bodywarmer en een jas. Dat is ook makkelijker vervellen als je het warm krijgt.
Verder blijven mijn voeten beter warm in schoenen met chaps dan in m'n laarzen.
Ik heb wel de mazzel dat ik nu weer naar de manege (rijvereniging) kan, ik kan dus binnen rijden als het erg koud/winderig weer is. Maar vorige winter had ik alleen een buitenbak en dat ging op deze manier prima.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:54

Ik laat me altijd gewoon natregenen en kleed me daarna direct om.
Zadel e.d. haal ik een handdoek over en klaar. Als het droog is vet ik het indien nodig wel weer in.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:50

Voor buitenritten met flinke stukken stapwerk is het heel fijn om een dikke winterjas (waterdicht) te hebben, maar voor het rijden in de bak is dat snel veel te warm voor mij. Dus dan een niet zo dikke waterdichte jas of een bodywarmer of een fleecetrui.

Met rijden heb ik het zowiezo nooit koud, scheelt hoor, dat ik vrij luie paarden heb... Tong uitsteken

Gewone leatherfeel handschoentjes, korte chaps, schoenen (gevoerd) en dubbele sokken.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:55

Als het vriest stap ik los met een afrijdeken, als de deken af gaat dan meteen aan het werk. En als het goed koud is na het werk een afrijdeken en niet te lang uitstappen. Zodat de boel niet te snel afkoelt.

In de regen voor het paard niets extra's, natuurlijk leg ik wel vast een lekker wollen deken klaar voor als we terug komen.

Zelf rij ik als het erg koud is met thermoboots, en dikke truien. Exrta sokken, sjaals enz. (ben een verschikkelijke koukleum. Als het regent trek ik mijn chaps en een waxcoat aan.

Verder doen we niet zo veel bijzonders.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:10

Als het erg regent ga ik liever niet rijden. Donsje trouwens ook niet, die haat regen Haha!

Ik heb net bij Agradi.nl wel een water en winddichte parka besteld. Dan kan ik in ieder geval zonder nat te worden een buitenrit maken of in de bak rijden.
`s Winters rij ik altijd met een dikke winterjas met daaronder een hempje, een t-shirt en een dikke fleece trui. Ik ben nl een enorme koukleum!! Verder waterdichte en gevoerde stal/rijschoenen en bij vorst een thermobroek over mijn rijbroek!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:19

als het al regent stap ik er vaak niet op.

Als het wel regent dan had ik vorig jaar mijn waxchaps aan, maar het nadeel hiervan is dat je kont toch nat wordt.
Ze zijn handig bij wat mieserig weer of gewoon bij kou.
Nu trek ik een waterdichte overbroek aan, dit jaar gekocht bij divoza en uitvoerig getest op ijsland.
En hij bevalt super een aanrader dus voor degene die hem nog niet hebben.
Dan mijn waxjas en waxhoed, hier ben ik beide erg blij mee Party!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:28

Bij echt nat weer rij ik meestal niet. Als ik het wel doe heb ik een waxjas aan (goed waterdicht) en een rijbroek of spijkerbroek met lange chaps.
Yorghos staat dag en nacht buiten, dus bij het losrijden heeft hij niks extra's. Bij het uitstappen of na het rijden op stal krijgt hij zijn dikke wollen zweetdeken op tot hij weer helemaal droog en op adem is.

* To Belg, or not to Belg *

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:14

Ik heb een binnenbak. Haha! Tong uitsteken

Maar voorheen stapte ik altijd los met een uitrijdeken, en pakte mezelf gewoon goed in. Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:03

Mileen krijgt niks bijzonders om of op, maar ik stap niet te lang los en na. Zelf heb ik een lange waxjas die lekker om m'n benen zit door de riempjes, dus m'n broek wordt alleen nat aan de onderkant en daar zitten m'n laarzen onder dus dat voel ik niet.
Petje of hoed op, en ik zit lekker droog.

Mijn pony loopt overigens altijd super in de regen, dus vandaar dat ik vaak met een grote grijns op m'n bakkes in de regen aan het werk ben! *LOL*

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:05

Ik heb heel vaak een petje op, maar in volle galop ben je 'm zo kwijt (grrr). Mijn waterdichten aigle-stalschoenen draag ik ook als ik rij want ik vind ze heerlijk zitten. Daarin rijsokken of (pas ontdekt) wandelsokken van de hema met een badstof laagje erin. Heerlijk! Nadeel van mijn rijbroek is dat ik wel het gevoel heb dat het warm genoeg is, maar als ik thuiskom is mijn huid ijskoud. Verder heb ik altijd laagjes aan. T-shirt met lange mouwen, vestje, dik vest. En een das die goed in mijn vest zit. En handschoenen, maar de goede waterdichte heb ik nog niet gevonden. Baduh komt uit rusland en regen boeit hem absoluut niet. Net als kou trouwens. Dus ik rij gewoon met hem, maak hem droog met een zweetmes, en dan gaat er een badstof deken op hem en zijn manen en benen doe ik even met een handdoek. Zijn koppie trouwens ook. Daarna dunne winterdeken erop, en Baduh is happy.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:07

Als het hoost en ze staan al de hele dag binnen ga ik niet rijden, maar meestal gehuld in mijn regenpak Haha! een flink stuk aan de hand stappen.
Als ze buiten hebben gestaan doe ik niets.

Bij kou gewoon doorrijden. Alleen aanspannen met de kou is niks. Daarom wil ik dit jaar -behalve mijn thermolaarzen- ook een thermobroek of skipak.... Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:09

Ik blijf gewoon lekker binnen bij de kachel Haha! . Het paard heeft ook een hekel aan regen, dus die doe ik ook geen plezier.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:18

Losrijden met uitrijdeken op. Als het heel koud is rij ik er het hele uur mee en doe er dan met in- en uitstappen een extra overheen. Als het regent een waterdichte uitrijdeken. Zelf veel lagen aan, idd makkelijk uitpellen als je het warm krijgt. Met regen regenjas en regenchaps van Pikeur

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:21

Ik rijd als hij geschoren is met uitrijdeken.
Ik heb een fleece voor als het droog is en een nylon voor als het regent.

Zelf heb ik een regenjas van BR en regenchaps van Pikeur. Petje op en gaan!
Alleen als de bak glad is rijd ik niet, anders zijn er niet veel redenen om me tegen te houden (onweer misschien).

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:22

Fitzroy schreef:
Ik rijd als hij geschoren is met uitrijdeken.
Ik heb een fleece voor als het droog is en een nylon voor als het regent.

Zelf heb ik een regenjas van BR en regenchaps van Pikeur. Petje op en gaan!
Alleen als de bak glad is rijd ik niet, anders zijn er niet veel redenen om me tegen te houden (onweer misschien).


Idd ja petje! Da's echt een must om op te hebben Haha! als het regent.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:20

Cap op, trui aan, en een regenjas aan, en lange chaps als het regent.

Als het koud is dan doe ik trui aan, bodywarmer aan, jas aan, + gewone chaps. Als je rijdt krijgt je het vanzelf warm!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:38

Waterdichte broek en jas aan en gaan.
Komt het met bakken naar beneden dan ga ik niet eens rijden, kan dan toch nix doen want dan loopt mijn paard niet Haha!
Maar met een beetje slecht weer of kou heb ik geen probleem.
Mijn paard heeft geen uitrijdeken op, maar ik stap hem niet heel lang in of uit wanneer het heel koud of nat is.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:51

zolang de wei het houdt (nee geen gedraineerde bak) rij ik in de wei, lekker in de wind (brrr, koud!)
wordt je hard van! Schijnheilig
Maar November/december/januari/februari... zijn toch de maanden dat ik wel ff tien minuutjes door de regen rij om dan een uur in de binnenbak te rijden!

Maar voor de kou: veel over elkaar heen!
En iets waterdichts bij regen.
Beetje regen houdt me niet tegen, maar als het al giet als ik weg moet, neem ik een paraplu mee en heeft Tos vrij!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 08:41

Desiree schreef:
Alleen voor mijn handen heb ik geen oplossing: heb altijd koude handen, maakt niet uit wat voor handschoenen.


Wat bij mij heel goed helpt is een sportcreme. Dit klinkt heel raar, ik geloofde er eerst ook niet in Haha! , maar het helpt toch echt. Het schijnt een soort laagje achter te laten wat de warmte vasthoudt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:16

en waar kun je die sportceme halen?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:58

Als we buiten gaan rijden en het giet, dan zien we er niet uit. Ik in mijn gele oliepak (echt waterdicht) en Lars met zijn regenjasje. Zo'n deken die je over je zadel en om zijn oren moet doen, zodat hij helemaal droog blijft. Als je ons zou zien, zou je compleet in een scheur liggen. Als het koud is dan ben ik wel warm aangekleed met 3 lagen kleding, maar Lars banjert dan alleen maar met zijn wintervacht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers