Mestafvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyQuincy

Mestafvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:59

Wat ik mij zat af te vragen.

- Wat zijn de kosten voor mestafvoer?
- Is het ook te gebruiken om je eigen land te bemesten?
- Kan je paard er dan zonder problemen op grazen?
- Als je je land er mee kan bemesten, waarom zijn er dan zoveel stallen en manege's waar ze de mest weg laten halen en dat ze er dure kunstmest opgooien?
- Wat mag er tussen de mest zitten?
- Waar kan het heen kan?
- Wat gebeurd er mee?
- Zou het op de stort bij het Groftuinafval mogen?
- Mag het in de groene container?

Een aantal vragen zijn ook al op het haflingerforum beantwoord, maar wil hier ook even jullie ideeen en bevindingen horen.

Avonturier

Re: Mestafvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:26

*Stipje*

Die vragen heb ik ook namelijk.

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 18:29

Niemand die mij hier mee kan helpen?? er zijn hier vast mensen die paarden bij huis hebben en die hun mest dus ook kwijt moeten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:18

Ik betaalde laatst 50 euro voor ca. 8 m3

- Is het ook te gebruiken om je eigen land te bemesten?
Kan wel, maar ik raad het af, omdat je grond er niet rijker van wordt en paarden niet graag op hun eigen mest grazen. Zo krijg je al snel schijtbossen in je wei.

Zie hierboven

- Als je je land er mee kan bemesten, waarom zijn er dan zoveel stallen en manege's waar ze de mest weg laten halen en dat ze er dure kunstmest opgooien?
Omdat het dus geen toegevoegde voedingswaarde aan je land geeft, plus je hebt op een manege meer kans op wormbesmetting.

Dat spreek je af met je loonwerker. Bij mij was het puur mest met vlasstrooisel.

- Waar kan het heen kan?
Loonwerker of champignonkwekerij

- Wat gebeurd er mee?
?

Nee

Nee

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:00

Ik ga dit topic ook even bijhouden, ik zit ook met mest die ik kwijt moet. Tot nu toe is mijn mest naar een volkstuintje van iemand gegaan, maar die heeft voorlopig niet meer mest nodig dus zal ik een andere oplossing moeten vinden.
Imker: Door wie laat je het dan op halen? 50 euro voor 8 kubieke meter vind ik echt veel geld. En kun je de mest in de winter ook nog kwijt?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:13

8 kuub is een grote tractoraanhanger tot de nok toe vol, dat is dus best een behoorlijk bult hoor!
Mijn loonwerker haalt het op voor 50 euro en wat hij ermee doet, mag hij lekker zelf weten. Ik denk dat hij het op koeienland uitspreidt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:09

Ik vind €50,- voor 8 kuub niet echt duur.We betalen hier €75,- voor 6kuub.We huren ook nog een kleine container [voor 6kuub mest] en die kost ook nog eens €30,- per maand.Hier mag je geen mest opslaan op de grond,het moet in een afgesloten container en een bepaald aantal meters van de huizen af staan.Hier zijn ze heel streng wat betreft mestopslag en afvoer.We hebben al 2 keer een boete gehad voor het verkeerd opslaan van mest.Het lag eerst op de grond op een hoop en werd regelmatig opgehaald door de [volks] tuinders.Werd jaren lang toegestaan en opeens heb je dan een boete van €2000,- want het mag zo niet.Je mag het wel in het weiland laten liggen [zolang je maar wil] maar niet netjes op een grote hoop.Vreemde wetten hier in nederland.Paardenmest is puur natuur en is goed voor de grond als mest.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:40

Nu moet ik wel zeggen dat wij buiten de kom wonen en dat ze dan vaak wat minder moeilijk doen. Ook is onze mesthoop een flink eind van de weg (niet zichtbaar) en ligt achter een grote loods, ver van evt. huizen e.d. Bij ons heeft er ook niemand last van.
Maar mijn buurman (Pietje Precies) heeft wel een vloeistofvaste hoop laten maken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:47

MyQuincy schreef:
Wat ik mij zat af te vragen.

Ik breng het altijd gratis bij het stort. Ca 2 kuub per keer, ook voer ik een deel via de kliko's af- Is het ook te gebruiken om je eigen land te bemesten?
Niet aan te raden ivm wormen
zie hierboven
soms zaagsel, soms stro- Waar kan het heen kan?
- Wat gebeurd er mee?
tuinbemesting/champignonteelt
bij ons wel, gratis zelfs
heb ik nog nooit commentaar opgehad. pas wel op dat die niet te zwaar wordt

Een aantal vragen zijn ook al op het haflingerforum beantwoord, maar wil hier ook even jullie ideeen en bevindingen horen.