natte fries in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okkefan

natte fries in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:33

Hallo,

ik rijd sinds kort op een mooie zwarte fries. Nu heb ik gehoord dat je ze niet in de zon mag laten drogen, bijvoorbeeld na het rijden als ze wat bezweet zijn, maar als je ze na het rijden afspuit en het zweet is er af kun je ze dan nat in de wei zetten? Ik heb gehoord dat ze dan een bruine vacht kunnen krijgen. Uiteraard eerst het zweetmes erover om het ergste nat eraf te halen.
Wie weet hier meer over of heeft er ervaring mee?

Marieke_K

Re: natte fries in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:35

De vacht van paarden wordt idd lichter door zonlicht of je ze nu nat of droog in de wei zet. Het maakt dus niets uit.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:00

het is wel zo, dat als je ze bij warm weer na het rijden afspuit en ze dan op de wei zet. ze het wel een stuk warmer hebben dan wanneer je ze niet afspuit of even op stal of in de schaduw laat drogen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:45

ik spuit de paarden ook na het werk en gaan ze na met een zweetmes afgenomen te hebben ook het land op. Elk jaar dezelfde die zwart blijven en dezelfde die bruin(er) worden.

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:20

ze kunnen altijd bruin worden van de zon wat naast mijn tante stonden eerst ook 2 friezen die hadden altijd een dek op want anders werden ze op de keuring afgekeurt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:24

Dat is een vreemd verhaal, want mijn merrie is zomer's ook altijd bruin. En zij is op zes-jarige gewoon ster geworden. Als ze afgekeurd worden is dit om andere redenen en niet omdat ze door de zon bruin zijn geworden. Een jury ziet het verschil wel of het een fries is met het vosfactor of dat hij bruin is door de zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:26

Ik spoel haar altijd af na het rijden maar ze wordt sowieso bruin hoor, omdat ze gewoon de hele dag en nacht lekker buiten staat. Lachen

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:33

dat was wel zo hoor! Boos!