Weinig weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Weinig weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 21:24

Zondag komt Lo naar de tijdelijk (tot 1 november) uitgezochte stalling..
Het punt is dat ze daar weinig weide hebben en ze er waarschijnlijk maar 1 tot 2 uurtjes per dag op mag.. dat vind ik vrij sneu,want het zijn toch de zomermaanden dat ze daar staat..

Zou dit heel veel kwaad kunnen?

ze staat dan overdag op stal, en dan 1 of 2 uurtjes in de wei.. 's avonds een buitenrit meestal..
Kan dat of is meer echt noodzakelijk?

dorientjuh

Re: Weinig weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:26

Ik vind meer zeker noodzakelijk. Het in de wei staan/ grazen is niet alleen goed voor de beweging maar is bovendien mentaal heel erg belangrijk voor een paard. Belangrijk is ook dat hij met andere paarden op dezelfde wei mag. Zonder het grazen en de sociale contacten zal je paard verpieteren. Als je paard echt niet meer dan die uurtjes op de wei kan, probeer dan te regelen of hij voor de rest van de tijd in een paddock oid mag staan. Ik vind zoveel uur per dag op stal staan echt onacceptabelvoor een paard, het is immers een loopdier. Maar ik vind het heel goed dat je er nu alvast over nadenkt en dat je bereid bent om iets anders te zoeken, als je dat nodig zou vinden. Maar ik zelf zou dus kiezen voor een andere 'stal' met veel meer, het liefst onbeperkt, weidegang. Veel succes! Lachen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:33

Het kan zeker, meer is niet noodzakelijk. Het is maar net waar jij je prettiger bij voelt. Het ligt er ook maar net aan wat jouw paard gewend is. Staat hij nu bijvoorbeeld 3 uur op het land, zal hij het verschil niet zozeer merken met een uurtje minder. Staat hij daarentegen nu veel langer op het land, kan hij zich gaan vervelen omdat hij langer op stal staat.

In principe kan het dus geen kwaad, maar dat hangt af van je paard en wat hij gewend is.

Melissaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:42

1 tot 2 uur vind ik kort

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:22

Het kan wel, maar ik zal daar niet zo snel voor kiezen omdat het vrij kort is

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:31

Als er een andere mogelijkheid is met meer weidegang dan zou ik toch daarvoor kiezen.

Ik vind 1 a 2 uur op het land veel te weinig. minimum is voor mij toch echt 8 uur.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:35

1 a 2 uur is veels te weinig.
Ik vind het goed dat je die vrag hier op bokt stel.
Maar bekijk het zo: Zou je het zelf leuk vinden om maar 2 uurtjes uit een hokje te mogen?
En dan sàvonds een buitenritje. Wat als het regent?
Dan staat het paard dus waarschijnlijk 24 uur op stal.
Dat is echt niet goed!

Kvind het in ieder geval wel goed van je dat je hier advies vraagt!
Dit was mijn mening.

Succes ermee!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:42

1-2 uur is veel te weinig. Toevallig nog de discussie tussen de middag met een collega gehad. Bedenk maar eens hoe jij je voelt om 21 uur op het toilet door te brengen, dan 1-2 uurtjes even de benen mag strekken en nog een ritje mag maken van een uur (paard van collega komt dan zelfs wel 1 heel uur in de stapmolen Boos! )
Je kunt een soort vergelijken met in de gevangenis zitten... en wanneer zitten mensen in de gevangenis? om gestraft te worden.
Zoveel op stal is een straf voor een paard. Niks niet "ach hij is het gewend" (ken zelfs mensen die beweren dat hun paard geen behoefte heeft aan meer weidegang).
Ik zou als uiterste noodoplossing ook proberen haar minstens de rest van de dag in een paddock te zetten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:43

@ilsjepilsje: Het is een hele geinige discussie, maar strikt genomen is meer weidegang niet noodzakelijk, mits het paard daar aan gewend is. En ja, ik beweer toevallig dat mijn paard niet meer behoefte heeft aan weidegang. Ik laat haar maximaal 4 uur staan, maar dan wil mevrouw toch echt terug naar huis. En graag ook. Dat toont voor mij aan dat haar behoefte voor weidegang voor die dag toch vervuld is. Ik heb geprobeerd om te kijken of ze langer wil blijven staan (met haar beste maatje), want dat zou tenslotte "paardwaardig" zijn, maar na een paar uur is ze het gewoon zat. Dan kan ik dat negeren en haar laten staan, maar dat is pas een straf voor mijn paard. Luisteren naar je paard, dat is de clue. Die van mij vertelt mij dat ze na een paar uur graag naar stal wil, die van jou vertelt jou dat hij/zij graag langer op de wei staat.

Natuurlijk zijn er ook tig paarden die gek worden na 4 uur stal, maar laten we nu alsjeblieft niet meteen alle paarden over één kam scheren en met het gevangenis/isoleercel verhaal komen.

Daarbuiten - maar dit komt in al deze discussies vroeg of laat naar voren - kan je een paard niet met een mens vergelijken. Maar dat terzijde.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:40

Als je weet dat de echte sport paarden in de top soms helemaal niet in de wei komen dan denk ik toch 2 uurtje is mooi mee genomen, maar ligt denk ik ook aan het paard. Wat je misschien wel kunt doen is bv tussen door gaan wandelen of aan de hand gaan gazen of in de buurt eens info vragen of er niet ergens een plekje is waar je hem s'morgens in de wei kunt zetten ook al is het maar tussen de koeien gewoon netjes gaan vragen en uitleggen dan willen de meeste boeren je vast wel uit de brand helpen.
Ik hoop dat je een oplossing vind groetjes

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:35

mylittlejoy schreef:
@ilsjepilsje: Ik laat haar maximaal 4 uur staan, maar dan wil mevrouw toch echt terug naar huis. En graag ook. Dat toont voor mij aan dat haar behoefte voor weidegang voor die dag toch vervuld is.

Mag ik je vragen of ze op stal haar biks krijgt?
Mijn paarden willen ook vaak graag naar stal, omdat ze denken daar hun krachtvoer te krijgen. Geef ik ze niets, dan staan ze binnen een mum weer te piepen dat ze naar het land willen. Geef ik ze op het land, dan eten ze het op en gaan er weer vandoor. En ik geef ze geen ongelijk....

Staat ze samen op het land? En met hoeveel andere paarden?

Ik kan je op een briefje geven dat als ze in een kudde staan, geen krachtvoer meer op stal krijgen en je ze een periode laat wennen aan de hele dag buiten (want ze zijn niet anders gewend dan maar een paar uur te staan, dus ze hebben een gewenningsperiode nodig) dat ze heel anders zullen reageren. Het is het principe van "wat ze niet kennen dat missen ze niet".
Mijn insteek is dat een paard zo natuurlijk gehouden moet worden als mogelijk, wat imo betekent: minstens de hele dag naar buiten met soortgenoten.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:40

mylittlejoy schreef:
@ilsjepilsje: Daarbuiten - maar dit komt in al deze discussies vroeg of laat naar voren - kan je een paard niet met een mens vergelijken. Maar dat terzijde.

Ik vergelijk de situatie en wil daarmee versterken hoe een paard, wat alleen maar op instinct reageert zich "voelt" in deze situatie.
Ik zal de laatste zijn die een paard met de mens vergelijkt, maar probeer de situatie wel duidelijk te schetsen voor TS.
Ik kijk puur naar hoe een paard gebouwd is en waar het voor leeft..... en dat is helaas niet voor " in een stal staan en rijden"

TS vraagt of 2 uur voldoende is en gezien mijn standpunt zeg ik volmondig "nee".

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:44

IlsjePilsje schreef:
Mag ik je vragen of ze op stal haar biks krijgt?
Mijn paarden willen ook vaak graag naar stal, omdat ze denken daar hun krachtvoer te krijgen. Geef ik ze niets, dan staan ze binnen een mum weer te piepen dat ze naar het land willen. Geef ik ze op het land, dan eten ze het op en gaan er weer vandoor. En ik geef ze geen ongelijk....

Staat ze samen op het land? En met hoeveel andere paarden?

Ik kan je op een briefje geven dat als ze in een kudde staan, geen krachtvoer meer op stal krijgen en je ze een periode laat wennen aan de hele dag buiten (want ze zijn niet anders gewend dan maar een paar uur te staan, dus ze hebben een gewenningsperiode nodig) dat ze heel anders zullen reageren. Het is het principe van "wat ze niet kennen dat missen ze niet".
Mijn insteek is dat een paard zo natuurlijk gehouden moet worden als mogelijk, wat imo betekent: minstens de hele dag naar buiten met soortgenoten.

Ze krijgt haar biks op stal, dat is ook op onze stal niet anders te doen. Maar ook na het eten staat ze niet weer te trappelen om naar buiten te gaan. Ik snap ook wel waarom, ze is een vrij dominante merrie en staat op het land constant alles in de gaten te houden en neemt maar weinig rust om te grazen. Ze weet dat ze dit op stal niet hoeft te doen, dus ontspant zodra ze weer op stal staat. Ze staan in totaal met een stuk of tien, verdeeld over drie landjes. Veel mensen op onze stal durven de paarden niet samen te zetten. Ik heb gelukkig voor elkaar gekregen dat ze met drie/vier anderen kan staan.

Ik heb nu een jaar lang geprobeerd om haar te laten wennen. Zij voelt zich er niet fijn bij, dus is het voor mij einde verhaal. Met alle respect, ik ga haar dan niet tegen haar zin daar langer laten staan omdat een ander dat graag zo ziet. Mijn paard voelt zich hier het prettigst bij en dat is voor mij het belangrijkst.

Overigens vind ik het wel apart dat als een paard niet graag op stal staat, hij absoluut naar buiten moet, want dat wil hij liever. Maar als een paard wel graag na een paar uur wei op stal staat, hij er "maar aan moet wennen om langer buiten te staan".

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:28

je kunt hem bij voeren!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:30

1 tot 2 uur is echt te weinig! Is er geen mogelijkheid om hem ergens anders tijdelijk neer te zetten?

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:58

Ik vind het ook erg weinig!
Maar als het niet anders kan..
.xx

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:56

mylittlejoy schreef:
Overigens vind ik het wel apart dat als een paard niet graag op stal staat, hij absoluut naar buiten moet, want dat wil hij liever. Maar als een paard wel graag na een paar uur wei op stal staat, hij er "maar aan moet wennen om langer buiten te staan".

Ik begrijp dat jij er alles aan hebt gedaan om haar te laten wennen aan het land en dat het niet lukt. Alle respect voor die situatie. Maar ik doel ook meer op mensen die deze moeite niet nemen. Mensen die een paard een paar keer voor een hek zien huppelen en er dan vanuit gaan dat het paard weer op stal wil, terwijl het vaak genoeg een voer-kwestie is.

Mijn paard moet echt naar buiten ja.... want anders sloopt hij de stal. Hij licht letterlijk de deuren eruit, loopt hekwerken omver etc, om buiten te komen. Deze winter heeft hij het zelfs gepresteerd het hek, waar schrikdraad op staat te openen om samen met zijn vriendinnetje een stukje te gaan wandelen....

Ik doel ook niet zozeer dat een paard het land op moet, maar dat een paard de ruimte moet hebben. Een paddock is eventueel een redelijk goed alternatief (staan ze bij mij 's winters 24/7 in met inloopstal). En je moet toegeven dat een stal van 3,5 x 3,5 (als het paard geluk heeft) niet erg veel ruimte is.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:52

Ik vind het ook veels te weinig. Zowel voor de zomer als de wintermaanden is 1 tot 2 uur echt niks... Ik zou op zoek gaan naar een andere stalling..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:23

mensen niet met paarden vergelijken, nee. maar wél paarden met paarden. een paard is gemaakt om te lopen en te grazen, de hele dag door. daar verandert sportfokkerij niets aan, een paard blijft een paard. ik zie een stal als een isoleercel, hooguit wat contact door tralies, en verder geen kant op kunnen. veel paarden kunnen er goed tegen, maar dat zegt niet dat het goed voor ze is. één of twee uur op het land kan écht niet! dan zou ik nog eerder (aangezien het voor de zomermaanden is) een stukje land huren bij een boer en mijn paard daar (mits er andere paarden aanwezig zijn of je er zelf meerdere hebt) neerzetten.

een paard dat 2 uur op het land komt, en 's avonds bereden wordt staat wél 20 uur per dag in een hok van 3,5 bij 3,5, en om de paarden maar even niet te verwarren met mensen: een paard slaapt 's nachts niet, dat doet hij verspreid over meerdere korte perioden gedurende een etmaal, zonder daarin onderscheid te maken tussen dag en nacht, zo rond de 4 ot 5 uur per etmaal. een paard op stal slaapt meer, maar niet omdat hij dat van nature hoort te doen, maar omdat er verder niets beters te doen is.
kijk naar je paard en wees eerlijk, 20 uur per dag op stal kan écht niet!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:14

ik sluit me bij ilsjepilsje aan, vergelijk het ook met hoe zou jij het vinden om 23 uur op het toilet opgesloten te zitten, en dan 1 uurtje eruit mogen? Zo ziet de doorsnee dag er voor veel paarden uit....

Maargoed van de andere kant, geloof dat veel paarden blij zouden zijn met 1-2 uurtjes weidegang. En aangezien het tijdelijk is zou ik dit maar gewoon voor lief nemen. Wellicht kan je wat uurtjes extra regelen, 's avonds ofzo

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:12

1 tot 2 uur in de wei vind ik op zich niet zo heel erg lang. Maar als je geen andere keus hebt moet je wel tog;)? opzich.. als de pony voor de rest wel genoeg beweging krijgt vind ik het wel kunnen. Het moet niet zo zijn dat de pony de hele zomervakantie (zomermaanden) maar 2 uur per dag naar buiten gaat en voor de rest geen beweging krijgt. Dan vind ik het wel eerder zielig worden;)

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:46

ik rij bij een stal waar de paarden helemaal geen weidegang hebben. ik vind het eigenlijk echt niet kunnen, maar de paarden zelf lijken er niet onder te lijden. het is maar wat je paard gewend is denk ik...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:31

HoofBeat schreef:
ik rij bij een stal waar de paarden helemaal geen weidegang hebben. ik vind het eigenlijk echt niet kunnen, maar de paarden zelf lijken er niet onder te lijden. het is maar wat je paard gewend is denk ik...

zoals gezegd zijn er paarden die hieraan kunnen wennen. echter, een paard weet niet wat goed voor hem is. een hoefbevangen paard eet ook gewoon door. een paard hoort constant te kunnen lopen en eten, helemaal geen weidegang (ook niet in paddock, dus gewoon constant op stal tenzij er gewerkt wordt) vind ik simpelweg dierenmishandeling!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:01

ik zou kijken naar een plekje waar zij langer buitenkomt. Zelfs in de winter staan onze paarden nog langer buiten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:18

merrieveulen schreef:
HoofBeat schreef:

zoals gezegd zijn er paarden die hieraan kunnen wennen. echter, een paard weet niet wat goed voor hem is. een hoefbevangen paard eet ook gewoon door. een paard hoort constant te kunnen lopen en eten, helemaal geen weidegang (ook niet in paddock, dus gewoon constant op stal tenzij er gewerkt wordt) vind ik simpelweg dierenmishandeling!

Als ze het zelf niet erg vinden, wie ben jij dan om te zeggen dat het wel erg is?
Dierenmishandeling vind ik als het paard er echt schade van krijgt en/of ongelukkig is.
Als het (volwassen) paard er 2 uur in de wei staat, dan krijgt hij daar niks van.
Swinters staan veel paarden niet eens op de wei en krijgen ook geen blessures/koliek dáárvan.
enkele misschien, maar zo zijn er ook enkele die zich altijd open halen op het land Knipoog
Het is anders als het een actief paard is wat als je niet op let, stalondeugden gaat krijgen, duidelijk
ongelukkig dus. Maar een paard die tevreden is = tevreden.....
Wanneer hij langer op stal staat, moet je zorgen voor veel x voeren.

vergelijken met een mens = onzin
Daarbij zijn er ook mensen die blij naar hun (in mijn ogen) saaie werk gaan, terwijl zij er nog steeds plezier in hebben.... Je moet niet gaan beslissen voor een ander of hij gelukkig kán zijn, dat kan enkel de persoon of het paard zelf.