Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)mylittlejoy schreef:@ilsjepilsje: Ik laat haar maximaal 4 uur staan, maar dan wil mevrouw toch echt terug naar huis. En graag ook. Dat toont voor mij aan dat haar behoefte voor weidegang voor die dag toch vervuld is.
mylittlejoy schreef:@ilsjepilsje: Daarbuiten - maar dit komt in al deze discussies vroeg of laat naar voren - kan je een paard niet met een mens vergelijken. Maar dat terzijde.
IlsjePilsje schreef:Mag ik je vragen of ze op stal haar biks krijgt?
Mijn paarden willen ook vaak graag naar stal, omdat ze denken daar hun krachtvoer te krijgen. Geef ik ze niets, dan staan ze binnen een mum weer te piepen dat ze naar het land willen. Geef ik ze op het land, dan eten ze het op en gaan er weer vandoor. En ik geef ze geen ongelijk....
Staat ze samen op het land? En met hoeveel andere paarden?
Ik kan je op een briefje geven dat als ze in een kudde staan, geen krachtvoer meer op stal krijgen en je ze een periode laat wennen aan de hele dag buiten (want ze zijn niet anders gewend dan maar een paar uur te staan, dus ze hebben een gewenningsperiode nodig) dat ze heel anders zullen reageren. Het is het principe van "wat ze niet kennen dat missen ze niet".
Mijn insteek is dat een paard zo natuurlijk gehouden moet worden als mogelijk, wat imo betekent: minstens de hele dag naar buiten met soortgenoten.
mylittlejoy schreef:Overigens vind ik het wel apart dat als een paard niet graag op stal staat, hij absoluut naar buiten moet, want dat wil hij liever. Maar als een paard wel graag na een paar uur wei op stal staat, hij er "maar aan moet wennen om langer buiten te staan".

HoofBeat schreef:ik rij bij een stal waar de paarden helemaal geen weidegang hebben. ik vind het eigenlijk echt niet kunnen, maar de paarden zelf lijken er niet onder te lijden. het is maar wat je paard gewend is denk ik...
merrieveulen schreef:HoofBeat schreef:ik rij bij een stal waar de paarden helemaal geen weidegang hebben. ik vind het eigenlijk echt niet kunnen, maar de paarden zelf lijken er niet onder te lijden. het is maar wat je paard gewend is denk ik...
zoals gezegd zijn er paarden die hieraan kunnen wennen. echter, een paard weet niet wat goed voor hem is. een hoefbevangen paard eet ook gewoon door. een paard hoort constant te kunnen lopen en eten, helemaal geen weidegang (ook niet in paddock, dus gewoon constant op stal tenzij er gewerkt wordt) vind ik simpelweg dierenmishandeling!