staart schuren op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

staart schuren op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:03

Heb gisteren iets gezien dat ik al jaren probeer te vermijden, namelijk Amore die haar staart loopt te schuren tegen alles wat ze op haar weg vind.

Er zit niks in de staart, ook geen pelletjes of hoe je dat ook noemt.

Bestaat daar een middel voor ofzo? Heb wel eens op m'n vorige stalling gezien dat ze dat stukje dan uitwassen met iets maar ben de naam kwijt.

dolor

Re: staart schuren op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:32

zit het niet onder de staart. dus bij der anus. een paard bij mij op stal heeft er daar last van. als zijn baasje het daar schoon maakt met een washand gaat hij helemaal zo staan van dit lucht op. het kunnen ook aarswormen ofzo zijn. die zie je niet met het blote oog. daar kun je wel op laten testen. de staat wassen met betadine shampoo wil ook nog wel eens helpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:23

Inderdaad eerst even controleren of het geen wormen zijn.
Dan zou je de staart met betadineshampoo kunnen wassen, dat ontsmet eventuele wondjes, die kunnen ook flink jeuken.
En om te zorgen dat ze haar staart helemaal kapot schuurt kun je een borstel vastschroeven op een paal of tegen de stal ofzo, zo gauw ze doorhebben dat daar een borstel hangt lopen ze altijd daarheen om te schuren. Dan blijft de staart in ieder geval heel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:58

Ik gebruik voor mijn merrie die ook graag schuurt een anti-jeuk gel, en dat werkt goed. Na een aantal keer met betadineshampoo wassen, en het laten controleren op wormen (was oke) waren er verder geen aanwijzingen meer. Nu ik de gel gebruik, is ze niet meer aan het schuren. Het is trouwens dat spul van de boerenbond (weet zo niet hoe het heet).

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:40

dolor schreef:
zit het niet onder de staart. dus bij der anus. een paard bij mij op stal heeft er daar last van. als zijn baasje het daar schoon maakt met een washand gaat hij helemaal zo staan van dit lucht op. het kunnen ook aarswormen ofzo zijn. die zie je niet met het blote oog. daar kun je wel op laten testen. de staat wassen met betadine shampoo wil ook nog wel eens helpen.

dit gaat over mijn knollie Ja
Het zijn geen aarswormen, maar kleine vliegjes in de staart. Hiermee gaat hij inderdaad schuren en daardoor is zijn
staart ook kaal aan het worden: hij schuurt alles weg.
Ik was het met betadineshampoo, dit is ontsmettend en bij hem werkt het erg goed tegen de jeuk. Ik was het regelmatig en neem dan meteen zijn staartwortel aan de onderkant mee. En ik was zijn anus ook mee inderdaad, maar alleen maar omdat het er vies
uitziet. Hij vindt dit erg prettig inderdaad Knipoog maar niet omdat het aarswormen zijn.
Als ik daar toch al aan het wassen ben, maak ik alles meteen maar schoon!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:44

Mijn pony's (en ik!) hebben ook erg veel last van vliegjes, zo tegen schemer is het het ergst, dan is het bij ons echt 'schuuruur'. Ik heb nog steeds geen goede oplossing gevonden. Ik kan alleen met lede ogen toekijken hoe die prachtige manen, gegroeid in de winter, en staarten weer gereduceerd worden tot plukjes

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:38

Klitwortel, een haarlotion die je bij de drogist kan kopen, helpt ook heel goed!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:07

Mijn paard heeft dit ook gehad. Ik was nu standaard om de twee dagen met betadine. Klitwortel hielp voor mij gevoel minder goed. Een schuurborstel is echt een uitkomst.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:15

Uitsluiten dat het iid geen parasieten zijn en ook de onderkant goed controleren.
Een schuurborstel is ook een goede optie en evt wassen met sweet-itch kan ook helpen...Mocht het nu echt een probleem worden,dan neem je een simpele staartkoker(zo'n lapje met klitteband) die doe je om de staart en zet je vast met een lijntje aan een elastische dekensingel die die bv om de hals vastmaakt.

Mocht dit ook allemaal niet baten dan moet je even het centrale topic over zomereczeem doorspitten Knipoog
viewtopic.php?f=3&t=513314&hilit=

Groetjes,Tinky

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:59

Ik had hier ook eerst een topic overgeplaatst, en wat mij aangeraden is heeft echt onwijs goed geholpen tegen het schuren..

Tea tree shampoo » Om het eerst mee te wassen verligt de jeuk en ontsmet gelijk

Tee trea zalf » dit gebruik je na het wassen of gewoon tussen door, ook dit verligt de jeuk en is koelend op de huid. Als je het aanbrengt terwijl ze net bezig waren met schuren houden ze er gelijk mee op!

Bij mij heeft het in iedergeval echt super geholpen

(shampoo iets van €11.- & de zalf iets van €14.-)

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:00

p.s je kan de producten bestellen bij de Paardendrogist..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:04

Gluur eens op het topic zomereczeem.... allemaal 'lotgenoten' Tong uitsteken