Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linn__

Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 11:27

Hallo iedereen!!

Ik zit met een best wel groot probleem!! Mijn paard word dus echt panisch als je bij zijn oren in de buurt komt.. maarja aangezien ik vrijdag weer een selectie heb vind ik het wel zo netjes om zijn oren uit te scheren! Maarja aangezien hij zo bang is lukt het al niet om er met je hand in de buurt te komen..

Heeft iemand een idee hoe ik het toch voor elkaar ga krijgen.. zijn voorpluk invlechten gaat nog net.. en de buitenkant van zijn oren aaien ook nog net, maar als je aan de binnenkant komt word hij egt helemaal gek doet dan alles om er onderuit te komen..

Wie o wie heeft een idee hoe ik dit probleem aan kan pakken..

Groetjes Linda

Waratje

Re: Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:35

Je paard heeft groot gelijk, uitscheren van de oren heeft voor het paard duidelijke nadelen.
Kun je zijn oor wel vastpakken vanaf de buitenkant? Dan zou je namelijk nog wel kunnen proberen om het oor dicht te drukken en de uitstekende haren weg te knippen. Neem hier wel ruimschoots de tijd voor, haasten en doordouwen is hierbij zekerheid dat het de volgende keer echt niet meer lukt. Zorg ook dat hij vertrouwt is met het geluid van een knippende schaar, zodat hij niet schrikt van dat geluid vlak bij zijn oor.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:07

Waratje schreef:
Je paard heeft groot gelijk, uitscheren van de oren heeft voor het paard duidelijke nadelen.
Kun je zijn oor wel vastpakken vanaf de buitenkant? Dan zou je namelijk nog wel kunnen proberen om het oor dicht te drukken en de uitstekende haren weg te knippen. Neem hier wel ruimschoots de tijd voor, haasten en doordouwen is hierbij zekerheid dat het de volgende keer echt niet meer lukt. Zorg ook dat hij vertrouwt is met het geluid van een knippende schaar, zodat hij niet schrikt van dat geluid vlak bij zijn oor.

Op de wedstrijd zijn eigenlijk zo goed als van elk paard de oren uitgeknipt of geschoren.. maar hij is vroeger bij zijn oude eigenaar nogal hardhandig aangepakt met zijn oren uitknippen vandaar dat hij dit doet. Heb al een hoop gedaan om zijn vertrouwen te krijgen en het is een poosje goed gegaan, maar zodra ik weer met een schaar of scheerapparaat in de buurt kwam was het over met de pret!
Maar bedankt, ik kan dat eens proberen, was er nog niet op gekomen.. maar hoop aan de ene kant dat ik zijn hele oren kan doen aangezien dit er netter uitziet.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:23

ik heb nog nooit de oren van een mijn paard geschoren? en heb tot al 15 jaar paarden...

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:32

Ja rijd nu in het M1.. maar hij heeft zulke plukken haren in zijn oren.. ziet er gewoon niet uit en wil er wel verzorgd uitzien.. iemand ideën?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:59

komt me bekent voor, dat probleem heb ik ook gehad. ik heb wel een oplossing gevonden. als je hem hebt gevoerd en hij staat te eten, ga mar aan zijn oren frunniken. lekker mee wiebelen, en doe dat net zo lang tot hij er tegen kan.. zo heb ik t gedaan en nu maakt het hem helemaal niks meer uit als ik aan zijn oren kom, hij is er inmiddels aan gewend Lachen Haha!

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:10

hey.
dat is echt helemaal niet goed vor zijn ooren want dat haar zit er niet voor niks.
het beschermt tegen regen en ongedierte

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:46

@ moniekk - Ja dat is opzich ook wel een idee.. heb het vandaag weer geprobeerd met belonen telkens en kom elke keer wel een stapje verder.. maar zo in 1 keer is het weer over.. maar geef de hoop niet op Clown

@ roks - Ik ben echt niet de enige die de oren van mijn paard uitscheerd.. kijk eens naar alle bekende ruiters.. Ik snap natuurlijk wel dat de meningen erover verdeeld zijn, maar als het regen staat hij binnen en als hij buiten staat heeft hij vliegenmasker op.. dus dat is allebei geen probleem..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:51

Als ik jou was zou ik gewoon de buitenkanten van de oren tegen elkaar houden en dan netjes langs de randjes knippen.

Ik vind het uitknippen/scheren van de oren wel niet zoiets zinloos. Ik weet wel dat er mensen zijn die het doen, maar als iedereen in het water springt, spring jij er toch ook niet achteraan? Doe lekker wat leuk en goed is voor jou en jouw dier.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:00

praam omdoen kan ook helpen

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:00

ik dnek dat je beter rustig kan kinppen scheren lijkt mij ook niks,,,

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:01

knipen is beter doe ik ook altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:07

Wat een waanzin om de oren te scheren. Die haren hebben een belangrijke functie.
Ik snap ook niet dat je als paardenliefhebber die haren lelijk vindt. Ze horen bij het paard en het is nu eenmaal een paard (en geen barbiepop).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:47

ik heb de oren van mijn paard nog nooit uitgeschoren, knip het alleen bij (oor dubbel en de uitstekende haren wegknippen).
Op wedstrijd zie ik overigens niet zoveel paarden met uitgeschoren oren. Meer op de keuring.

Waarom zou je je paard dit aandoen als hij er zo'n hekel aan heeft, het is alleen maar omdat jij het mooier vindt, het paard gaat er echt niet beter van lopen.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 08:07

@ ingvdh - Ja het bijknippen gaat nu wel.. gisteravond gewoon wel meer als een uur mee bezig geweest en gaat nu steeds beter.. denk ook dat ik het daar bij hou aangezien hij er echt een hekel aan heeft! Tong uitsteken

@ JoviBan - Niet dat ik het lelijk vind.. maar er zitten ook van die plakken in zn oren en dat is ook voor het paar zelf niet fijn! Vork

@ MandyNancy - Nee het scheren laat ik ook achter wegen nu ja! Bloos

@ nadientsjuu - Nou dat vind ik net iets te voor iets wat niet echt nodig is.. Duivel

@ Wiesje - Ja het knippen is beter.. maar hij heeft gewoon van die plakken erin en die zijn er dan ook zo moeilijk uit te krijgen! Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:34

Nou, hier iemand die wel degelijk altijd alles uitscheert.
De oortjes zijn altijd kaal, de randjes en een deel van binnen ook. Er zit wel nog aan de onderkant haar in het oor maar de rest van de schelp scheer ik uit.
Ook de tastharen om de neus gaan eraf, de kootholtes zijn kaal en het "derde oor" is inmiddels zo'n 15 cm geworden.
Tevens wordt hij zo'n 3x per jaar volledig geschoren omdat hij nu eenmaal hard werkt.

Ik vind het nu eenmaal mooi !!
Mijn paard staat op stal en in een paddock. Hij kan niet op de wei. Hij krijgt gewoon zijn eten in zijn bak en hooi op de grond en heeft werkelijk nog nooit ergens last van gehad omdat hij "kaal" is.

Als jij werkelijk uitgeschoren oren wilt voor een belangrijke wedstrijd en oefenen helpt niet dan gewoon de praam erop en uitscheren.
Van twee tellen de praam erop en klaar heeft hij minder last da uren worstelen met je schaartje, tondeuse en veel irritatie....

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:15

Ja ik snap jou heel goed, maar er zijn er gewoon een hoop die het niet wat vinden omdat die haren er niet voor niets zitten.. maarja ik ben dus ook van mening dat her weg moet! de tastharen van de neus knip ik er ook altijd af!! En de kootholte is ook altijd kaal.. Van de winter wil ik ook gaan beginnen met hem helemaal scheren aangezien hij nu thuis staat en niet meer bij mn opa en oma!

Ja er zijn er gwoon veel meer die het paard volledig scheren en die hebben ook geen klachten!

Maar aan de ene kant heb je wel gelijk.. ik zal eens iemand zoeken die de praam erop kan houden want dat kost een veel mindere strijd dan inderdaad uren met hem strijden om in zijn oren te komen!

Bedankt!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:01

waarom scheren jullie de tast haren ook af? het heet niet voor niks tastharen kom op zeg, laat een paard op zijn minst nog een beetje paard zijn.. ze zie op wedstrijd heus niet of je ze er wel of niet afgehaald hebt hoor.

over oren scheren, waarom wil je de strijd aan gaan.. je moet op dat punt het vertrouwen van je paard terug winnen. hij heeft hier angst voor en zal er alles voor doen om daar onder uit te komen.. een praam kan een oplossing zijn maar dit is voor tijdelijk..

ga eerst is zijn vertrouwen winnen om aan zijn oren te zitten..
zoals hierboven al eens gezegd is bijvoorbeeld tijdens het voeren aan zijn oren frunniken.. ga dan niet gelijk met de schaar of wat dan ook er om heen prutsen.. geef je paard de tijd.. daar heb je veel meer aan.. en lekker belangrijk als je het nog niet haal voor je wedstrijd dan de volgende keer maar.. ga niet over haasten.. daar win je niks mee..

misschien vind je dier het geluid wel eng.. of heeft een keer het scheerapperaat vast geslagen tussen zijn oorharen gezetten.. of de schaar vast geschoten tussen het haar, hier wordt je paard niet vrolijk van hoor!

wat ik ook wel eens gehoord heb, is dat mensen het uitbranden met bijvoorbeeld een aansteker.. dit gaat wel een soort knetteren en stinken.. dus weet niet of je paard hier nou zo vrolijk van wordt..

iig doe het op vertrouwens lukt het nu niet probeer je het morgen rustig nog een keer... suc6

en anders kap er gewoon mee dan maar geen uitgeschoren oren.. daar wordt je heus niet op afgestrafd hoor..

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:07

Ik zou net zoals al vaker gezegd is, de oren voorzichtig dichtdrukken en de plukken haar aan de buitenkant afknippen.
Het haar in het oor zou ik lekker laten zitten, dit zorgt er voor dat er geen bacteriën ed in het oor komen.

En over de tastharen, NOOIT AFKNIPPEN! Tastharen zitten er zeker niet voor niets, een paard voelt met zijn tastharen waar hij heen gaat. Hiermee verkent het paard zijn omgeving. Heeft het geen tastharen meer, dan mist het paard dus een groot deel van zijn zintuigen! Onzin dus om dit af te knippen!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:09

jeetje wat een probleem, ik zou de oren van mijn paard echt nooit uitscheren, die haren zitten er niet voor niks en zijn bescherming tegen van alles.... Lekker belangrijk dat de rest het wel doet.... Al die arme paarden zonder baard, tastharen en oorharen, het ziet er maar bloot uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:10

Lin_sOnaldO schreef:
@ moniekk - Ja dat is opzich ook wel een idee.. heb het vandaag weer geprobeerd met belonen telkens en kom elke keer wel een stapje verder.. maar zo in 1 keer is het weer over.. maar geef de hoop niet op Clown

@ roks - Ik ben echt niet de enige die de oren van mijn paard uitscheerd.. kijk eens naar alle bekende ruiters.. Ik snap natuurlijk wel dat de meningen erover verdeeld zijn, maar als het regen staat hij binnen en als hij buiten staat heeft hij vliegenmasker op.. dus dat is allebei geen probleem..

Dus omdat bekende ruiters dat hebben moet jij dat ook maar doen? Scheve mond

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:13

TS Je begrijpt mijn punt denk ik niet, mijn paard wordt ook keurig geschoren in de winter en de koten etc in de zomer.

Maar als jouw paard er zo panisch voor is, waarom al die stress bij je paard veroorzaken en de kopschuwheid erger maken? Dat is mijn punt!

Als ik het hoofd van mijn paard moet scheren dan heeft hij een spuit sedalin nodig en een praam op zijn neus voordat het lukt, dan bijft hij nog druk en zenuwachtig (ondanks al deze dingen) met als gevolg een half afgeschoren voorpluk omdat hij met zijn hoofd een kant op ging en de scheermachine de andere kant. Die stress doe ik hem dus niet meer aan, dan maar geen kaal hoofd.
Ik wil voorkomen dat ik straks helemaal niet meer aan zijn hoofd mag komen. Met een praam los je de stress niet op hoor, hij wordt alleen wat rustiger en makkelijker. Echter sommige paarden breken er gewoon doorheen (zoals die van mij) en je maakt dan meer kapot dan je lief is. Maar ja, het is je eigen keus en als uiterlijk belangrijker is dan het welzijn van je paard, moet je het vooral doen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:29

Je paard moet gewoon luisteren als je zijn oren wilt uitscheren, hij is toch jouw eigendom? Had hij maar geen paard moeten zijn.

Hij moet niet zo zeuren dat je zijn prima werkende natuurlijke bescherming tegen binnenvliegende beestjes weg wilt halen en wilt vervangen door een lang niet zo goed werkend netje dat nog in de weg kan zitten ook... Pfff, hij staat toch niet meer in de natuur? Dus dan heeft hij ook geen natuurlijke behoeften meer. Je wil toch winstpunten? Gewoon even een knuppel pakken, beest knockout slaan en scheren die hap.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:33

haha, subtiel verwoord.... Haha!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:37

arno8 schreef:
Je paard moet gewoon luisteren als je zijn oren wilt uitscheren, hij is toch jouw eigendom? Had hij maar geen paard moeten zijn.

Hij moet niet zo zeuren dat je zijn prima werkende natuurlijke bescherming tegen binnenvliegende beestjes weg wilt halen en wilt vervangen door een lang niet zo goed werkend netje dat nog in de weg kan zitten ook... Pfff, hij staat toch niet meer in de natuur? Dus dan heeft hij ook geen natuurlijke behoeften meer. Je wil toch winstpunten? Gewoon even een knuppel pakken, beest knockout slaan en scheren die hap.

KIJK! Jíj snapt het! OK dan!