welke te kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

welke te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:04

Ik zit met een dilemma en vroeg me af wat jullie zouden doen?
Momenteel sta ik op een perfecte stalling, ik ben er echt 100% tevreden : het is een privestalling en was tamelijk klein.

* Mijn paard kan er van mei - eind september dagelijks onbeperkt in groep op de weide
* zijn 2 grote buitenbakken ( 20x40m)
* een grote binnenbak ( 20x40m ) nu in aanbouw
* longeerpiste
* grote, ruime stalling ( 3 op 3 geloof ik)
* hij staat op vlas
* onbeperkt voordrooghooi
* dagelijks opstrooien
* 2x week kan ik priveles nemen voor 7€
* een heel schappelijke prijs!!

ik sta er ontzettend graag!! Sinds de binnenbak er is is het aantal pensionklanten echt wel verdubbeld. En dat vind ik dan wel minder : ik kom van een drukke manege en genoot echt van de rust van een kleine privestalling.
ik ben ook 30 minuten onderweg telkens.

Nu gaat een vriendin van me, van wie ik ook een paardje bijrij, het volgende aankopen :
* weide van 2ha
* er staan 3 houten stallingen op
* er is een buitenpiste van 20x40m
* zadelkamer

paarden zouden dus heel het jaar door buiten kunnen komen. Mijn shet zou er ook komen te staan, zeker nu in de zomer.
Ik bespaar er ongeveer 50e / maand mee uit aan stalling.
Er gaan dus telkens maar 3 mensen aanwezig zijn + ook mijn bijrijpaardje.
Het is op nog geen 5 minuten van me thuis.

Groot nadeel : geen binnenbak. En ik heb ook geen trailer om naar een manege of dergelijke te rijden.
Wat zouden jullie doen?

Blijven staan waar je staat of toch kiezen voor optie 2?
Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar jullie argumenten...

none

Re: welke te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:46

Ik zou denk ik voor optie 2 gaan Ja
Bij optie 2 kan je paard ook elke dag naar buiten, en als i khet goed begrijp heeft hij daar ook gewoon zijn eigen stalletje?! Verder zijn de voordelen dat het mooi dichtbij is en dat het goedkoper is. Ik zou dan echt voor optie 2 gaan Ja Ik vind de voordelen in dit geval veel groter dan de nadelen.

Ik heb ook een paard die nog neit eens een minuutje fietsen bij mij vandaan staat. Heerlijk hoor, je kan er zo even naartoe als je wilt, ook al is het maar voor ene paar minuutjes. Dat doe je niet als je paard een half uur van je vandaan staat. Ook hier staan maar 3 paarden, heerlijk rustig hoor! Ik moet er eigenlijk niet aan denken om op een drukke stal te staan. Wij hebben ook alleen een buitenbak maar hier heb ik totaal geen problemen mee. Ik ben ook nog maar 1 keer met de trailer naar een binnenbak gegaan omdat ik buiten niet kon rijden Maar in princiepe vind ik dat niet nodig hoor.

Optie 2 zou ik ideaal vinden Ja

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:51

Ik ben persoonlijk van jou optie 1 naar optie 2 gegaan en die bevalt me pakken beter Haha! Echt waar!

geen binnenbak hoeft geen nadeel te zijn, reden des te meer om buiten te wandelen Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:35

1 opmerking. Ik sta nu tijdelijk bij een vriendin op haar eigen wei (zelfde idee als jij: met wat stalletjes en bak en veel land), totdat mijn wei klaar is (nieuw land, net ingezaaid). Nu ik bij haar sta merk ik dat we het wat betreft de paarden over veel meer dingen oneens zijn dan ik dacht. Ik verwacht van haar als pensionhouder (want dat is ze immers, ik betaal haar geld voor diensten) meer als dat zij bereid is voor mij als vriendin (zij vangt geld, maar mij niet als klant) is te doen. Dit levert spanningen op. We hebben andere verwachtingen van het geheel en dat is niet goed voor de vriendschap. Gelukkig ga ik over niet al te lange tijd weg, want meer dan tijdelijk hoeft van mij echt niet. Betekent niet dat ze het slecht doet of zo, dat moet ik er wel bijzeggen, maar ze heeft er gewoon andere ideeen over dan ik. En omdat ze mijn vriendin is kan ik haar niet goed aanspreken op dingen die wel zouden kunnen als we alleen een zakelijke relatie zouden hebben als pensionklant/pensionhouder.

Het klinkt allemaal heel mooi, minder geld is natuurlijk ook prettig. Maar mijn tip zou zijn, blijf lekker bij de eigen stal waar je het goed naar je zin hebt en blijf lekker vriendinnen met je vriendin. Hou zaken en vriendschap gescheiden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:37

ik zou voor optie 2 gaan. bij mij op stal hebben we een buitenbak en daardoor rijd ik misschien 2 of 3 keer per jaar niet vanwege het weer. het is voor je paard natuurlijk heerlijk op 24 uur per dag buiten te staan.

omdat het je vriendin is zou ik wel duidelijke afspraken maken over hoe jullie er voor staan en hoe jullie het regelen zodat er geen ruzies enzo komen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:58

Bedankt voor de reacties.
Wat je daar zegt Nado, zo had ik het nog niet bekeken : Zij is iemand die perfect zorgt voor haar paarden & materiaal. Ik heb daar ontzettend veel bewondering voor!! Ook wast ze haar stallen zo 1x week helemaal uit, poetst ze al het materiaal grondig na elke rijbeurt,... Waw! Natuurlijk ziet alles er daar piekfijn uit!!
Nu ik zorg ook perfect voor de mijne : alleen weet ik dat ik soms een beetje te 'lui' ben om mijn kopstuk volledig af te wassen na het rijden,... En ik werk ook voltijds, zij werkt part time, dus ik heb na mijn uren ook niet zoveel tijd meer voor het rijden + nog eens mijn stal te doen.
Daar komt misschien wel wat wrijving door?
Komt er nog eens bij dat er geen verlichting is aan de piste bijvoorbeeld : dus wat moet ik in de winter dan doen als ik om 18h gedaan heb met werken??

Nu heb ik het zo makkelijk : ik hoef enkel mijn paard te rijden en te verzorgen en te voederen voor de rest gebeuren de andere karweitjes al op voorhand : paard naar buitenhalen, binnenhalen, opstrooien, mesten,...

Verder heeft mijn paard een hekel aan water of natte voetjes : dus als het in de winter dagen na elkaar regent en ik in een 'zwembad' moet rijden komt daar nniets van in huis. Ik vrees dat ik nog eerder in de plassen lig , dan dat hij erdoor gaat...

Dat zijn allemaal wel wat dingen dat me tegenhouden...
Natuurlijk zijn er ook voordelen :
met de winterse weidegang voorop natuurlijk!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:21

Ja precies Ja

Ik had ook hele goede afspraken gemaakt, daar ligt het niet aan. En het is ook niet zomaar een vriendin, ze is echt 1 van mijn beste vriendinnen, al 8 jaar. Dus het is ook niet alsof we elkaar niet goed genoeg kennen.

Maar idd, die wrijving komt dus door andere verwachtingen. Ik vind mijn paarden verantwoordelijkheid nummer 1 (hond ook Knipoog ), daarna komt werk/studie, daarna vrienden. Zij heeft 1st haar huwelijk, dan haar werk, dan haar vrienden, dan haar paarden. En is ook nog bezig een huis te kopen. Kijk, en daar loopt het dan al mis...

En als jij fulltime werkt, dan is het wel heel lekker om gewoon met je paard te ontspannen en te kunnen rijden en niet van alles te moeten of het idee hebben dat er toch over je schouder mee gekeken wordt.

Je kunt natuurlijk ook gaan kijken naar een pensionstal dichter bij jou in de buurt die ook winterweidegang heeft, maar ik denk persoonlijk dat je wel voor dat volpension moet gaan. Dan heb je er optimaal plezier van dat je een paard hebt. En zaken en vriendschap zoveel mogelijk gescheiden houden...

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:39

Misschien kun je overwegen en overleggen met beiden dat je van april - oktober bij je vriendin staat en overwintert bij de manege...zo heb ik dat een paar keer gedaan!! Knipoog

Beviel prima!!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:50

Ik zou op de pensionstalling blijven staan, dat kleinschalige is heerlijk, ben ik met je eens, mar met z'n tweetjes is wel heel weinig vaak.
Als je vriendin op vakantie gaat zal zij misschien verwachten dat jij de zaken waar neemt, heb je daar tijd en zin in? 3 weken lang voor de beesten zorgen?
Je wordt opgescheept met (ongewenste) klusjes, zal meer moeten slikken, etc.
Op die pensionstalling hoef je niks en mag je alles (even overdreven gezegd) en bij je vriendin zit dat toch anders. En tja, gezelschap van een paar mensen is toch ook wel weer leuk, samen naar buiten, elkaar om raad vragen, de mening van een ander kan vaak heel wat verhelderen.
Je zal niet voor niets op dit moment all-in staan neem ik aan?

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:16

Ik zou voor optie 2 gaan.
Je geeft zelf aan dat het op de stal waar je nu staat al steeds drukker wordt.
Ze kunnen bij die andere stal t hele jaar naar buiten.
Het is dicherbij dus als er iets is ben je er zo. Het scheelt tijd en geld.