Tips voor weide verdelen, hoe het meeste gras houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

Tips voor weide verdelen, hoe het meeste gras houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:38

We hebben een weiland van ongeveer 1 hectare. Ik heb het nu door de helft en in 1 helft staan 2 fjorden. Nu is de ene helft kaal en in de andere helft staat heel hoog gras. Ik doe ze nu 5 uurtjes per dag in het volle stuk en dan weer voor de rest op het kale land, dat gaat heel goed.

Eigenlijk wil ik het land in 3 stukken doen, zodat ik ze kan omweiden en het gras weer kan bijgroeien en er de hele zomer voldoende gras is. Heeft iemand hiervoor tips? Hebben jullie de weide ook verdeeld? Denken jullie dat 3 stukken ruim genoeg is voor 2 fjordjes?

Renske_fjord

Re: Tips voor weide verdelen, hoe het meeste gras houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:43

Nog even ter extra info: ze staan er 24h per dag. ik wil proberen om te zorgen dat er voldoende gras blijft, zodat er niet hoeft te worden bijgevoerd.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:45

van zo'n paaltjes kopen waarmee je gedeeltes mee kan afzetten zo krijgen ze nooit te veel, en is dat stuk weer zo goed als kaal verzet je het enzv.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:50

Je moet er wel voor zorgen dat het niet te kort wordt afgebeten, anders duurt het een aantal weken voordat de groei er weer in komt.
Verder zorgen dat de toppen gemaaid worden in het stuk waar ze het laatst gelopen hebben en minimaal drie weken rust voor het gras.
Op die manier doorbreek je de cyclus van wormen en eitjes.
Ik zou ze verder niet zomaar in lang gras laten lopen, ze vertrappen dan meer dan ze opeten. Je kunt ze beter dan iedere dag/om de dag een strookje bij geven.
Het strookje moet zo smal zijn dat ze er niet echt doorheen kunnen banjeren.

Een hectare lijkt me meer dan voldoende voor 2 fjorden.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:53

wij hebben het land ook in 3 stukken verdeeld (ik weet alleen niet hoeveel we hebben) we hebben 1 stuk waar we al van gehooid hebben 1 stuk waar de paarden nu staan en 1 stuk lang wat we nog moeten hooien.
Als het stuk waar ze nu op staan te kort wordt gaan ze naar 1 van de andere 2.
Het stuk waar ze op hebben gestaan slepen we en laten het rusten, het is alweer lang voor ze het andere stuk op hebben.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ARZER8WC.jpg
Op deze foto zie je 1 stuk zo hebben we dus 3 stukken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:56

3 vaste stukken is niet zo handig omdat je ze dan bij het omzetten gelijk op hoog gras moet zetten. Het fijnste is als je steeds een stukje erbij kunt geven en aan de korte kant steeds er een stukje af kunt halen wat dan weer bij kan groeien en rust krijgt. Als je 1 groot rechthoekig of vierkant blok hebt, is dat goed te doen. Bij mijn grote weiland kan ik dat ook doen. Voor 2 pony's is een ruimte van zo'n 800 tot 1600m2 tussen beide draadjes ruim genoeg om te kunnen bewegen. Dan kunnen ze het mooi kort houden en lopen ze niet te lang op hetzelfde stukje. Hoe smaller de strookjes zijn die ze erbij krijgen, hoe mooier ze het afgrazen en hoe minder kans dat ze er in poepen. Het lange gras is favoriet als poepplaats merken we hier...

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:31

bedankt voor jullie advies. Nog meer tips en ideeen zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:33

Ik doe ook aan strip begrazing
Ze krijgen bij mij elke dag een stookje bij.
Zo kun je bepalen hoeveel er gegeten wordt.
Aan de andere kant zou je evt een strookje weg kunnen halen, zelf doe ikd at dan weer niet Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:38

Bij ons gaat het wel goed 3 vaste stroken maar wij hooien ook dus ze staan nooit in meters hoog gras.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:48

Ik heb twee paarden, merries, en 1 hectare land. Mijn stuk weide is in drie verdeeld, met voor elke wei een gang, zodat ze altijd naar de stal kunnen. Om de twee weken gaan ze naar een nieuw stuk wei, en ik heb heel het jaar door gras!

Met drie paarden lukt dit ook! dus waarom niet Haha!

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:42

Gewoon steeds een klein stukje gras bij geven, elke dag een klein stukje of zoiets. als het goed is is het voorste stuk gras ( waar je paard het eerst stond) dan snel weer aangegroeid..

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:49

steeds een draad wat verzetten ja, of idd de wei in kleine stukjes verdelen.