paard reageert agressief op nieuwe pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shera

paard reageert agressief op nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:01

Sinds vorige week is mijn dochter het trotse baasje van een c-pony merrie. 17 jaar oud. De eerste nachten naast mijn paard (Merrie 5 jaar) op stal gestaan en ik dacht in mijn onnozelheid dat ze dan leuk met paard en onze A-pony in de wei kon. Met de A-pony klikt het super, die lopen dus samen nu. Maar met het paard een heel ander verhaal. Die reageert heel agressief op de pony Boos! . Opjagen, bijten, trappen. Hamer Ik vind het doodeng en durf ze nu niet meer bij elkaar te doen. Het is nu zo'n gedoe met omwisselen, in de bak, in de wei etc. Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt?
Het paard liep eerder probleemloos met twee pony's in wei.

Ikima

Re: paard reageert agressief op nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:03

Als je wei groot genoeg is dan kun je een draadje spannen zodat ze gescheiden zijn maar wel aan elkaar kunnen wennen.

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:06

ik heb ook vaak gehad in de wei 4 met me kaar gaan beter dan 3
maar die van ons gingen altijd vechten wie de baas was en zo bijten trappen naar me kaar
ik weet niet hoelang die van jou al met me kaar bezig zijn zo als bijten trappen
en anders blijf je eerst bij om te kijken hoe gaat mecshien loope ze gewoon te klieren of heben ze niks te doen

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:08

Mijn paard was ook erg dominant, alle andere paarden opzij schoppen en wegjagen. Maar zodra de kudde zeg maar alle plaatsen een beetje bepaald zijn keert de rust zeg maar vanzelf weer terug Tong uitsteken .

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:15

Ze staan dus al een week naast elkaar op stal met tralies ertussen.Gisteren liep de nieuwe pony in de bak ( grenst aan de wei) en vera (de boosdoener Haha! ) in de wei. Dendert ze af en toe op de pony af en bijt haar over het lint heen of dreigt met de oren in de nek. De pony wordt er trouwens niet anders van Tong uitsteken .
Dus morgen toch maar samen in de wei??

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:57

vera is gewoon dominant en wil die nieuwe laten weten dat zij de baas is. ze moeten de rangorde even bepalen. het beste is om een stroomdraadje door de wei te spannen, zodat ze wel dichtbij elkaar kunnen komen enzo. maar elkaar niet heel erg in elkaar trappen ofzo. zo kunnen ze elkaar leren kennen en elkaar accepteren. als ze dan weer samen gaan zal dat allemaal wel goed gaan, want ze hebben de tijd gehad om aan elkaar te wennen en de rangorde alvast een beetje te bepalen.

lyset

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:01

je moet ze gewoon bij elkaar in het land zetten dan laat vera de nieuwe zien dat zei de baas is zolang de pony niX terug doet is het goed en dan is het na een tijdje wel goed dan acepteerd vera de nieuwe pony...

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:14

Schermutselingen bij nieuwe dieren is heel normaal Haha!
Moeten even opnieuw de rangorde bepalen.
Voor de mens ziet dat er vervelend uit,heb de neiging het paardje wat de klappen krijgt de beschermen.
Niet doen,moet toch even bepaald worden en daarna wordt het rustig.

Wij houden altijd de dieren in de kudde en bij een nieuw dier is dat een normale reactie.De boel gaat rennen,trappen,bijten en na een dag of twee ziet de kudde er weer normaal uit.
Tip zo gauw je het nieuwe dier erbij doet geef ze dan een lijn extra gras,want eten is nog veel belangrijker dan een nieuw dier Tong uitsteken .
Zijn ze afgeleid en verloopt het iets makkelijker.

Gaat het te lang,te heftig dan eerst buiten met een lijntje het nieuwe dier tegen de groep aan zetten en de volgende dag weer proberen.

Uitendelijk lukt het altijd.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:59

Heb ze vandaag dus samen in de wei gezet... Vera deelde meteen een rake klap uit, pony op 3 benen Boos! Gelukkig herstelde ze zich snel. Moest ook wel want ze moest rennen voor dr hachje. Vera heeft haar vreselijk opgejaagd, de pony piepte van angst heel zielig Huilen Toch maar even doorgezet. De pony blijft nu een heel eind buiten de groep. Toen ik ze binnen ging halen durfde de pony niet langs vera. Ze piepte heel maf. Ze staat nu op stal maar wil niet eten Nors opkijken beetje in shock?? Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:03

Je hebt nu al doorgezet dus dat is wel goed, misschien is ze inderdaad even wat bang nu, Goed in de gaten houden en anders toch echt een afscheiding tussen het paard en de pony. Ik heb dit ook meegemaakt en nadat er ongeveer 1 a2 weken een draadje tussen heeft gezeten konden ze zonder vechten bij elkaar! Als de pony morgen nog zo bang is zou ik de wei toch maar afzetten, tis anders wel erg zielig..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:29

ja dat vind ik eigelijk ook...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:27

Goed dat je doorgezet hebt. Ik denk dat je ze maar zoveel mogelijk bij elkaar moet zetten.
Als je je nieuwe pony (in de ogen van je oude pony) meer aandacht gaat geven wordt je oude pony misschien nog jaloerser.

Het is heel naar om aan te zien, dat weet ik. Maar kijk het een paar dagen aan.

De nieuwe pony eet denk ik niet vanwege dat de moet wennen aan haar plaats in de groep. Als nieuwkomer zal ze onderaan beginnen. En dat is in het begin afzien voor haar, maar als het goed is wordt het vanzelf beter.

Mocht het na langere tijd niet beter worden kan je er een lijn tussen spannen. Als de oude pony er dan overheen bijt kan je nieuwe pony weglopen. Als ze dan gebeten wordt is het eigenlijk haar eigen schult.

Ik hoop dat het beter wordt en dat je wat aan mn tips hebt.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:40

ja ik denk ook dat je het even aan moet kijken. Ze moeten onderling echt even de rangorde bepalen en bij de een duurt dat wat langer als bij de ander.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:41

als het echt niet beter gaat zou ik touw er tussen spannen zodat ze eerst op die manier aan elkaar wennen!
succes ermee!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:46

Ik hoop voor jou dat het goed gaat maar wij hebben ook 1 paard staan en 2 ponies en ponies kunnen prima samen.

Paard is echter ander verhaal.Wennen al 5 jaar maar we houden altijd 1 hek ertussen. Ik weet niet of jouw paard
ijzers heeft anders zou ik toch wel heel voorzichtig zijn.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 09:08

Nou, ze lopen weer samen. Het ging er al wel wat vreedzamer aan toe dan gisteren. Beetje opjagen en klaar. De pony loopt eenzaam in een hoekje. Het paard loopt overigens niet op ijzers anders was de klap gister ws ook veel harder aangekomen Tong uitsteken Moet er niet aan denken...
De pony maakt een heel gek piepgeluid als Vera in de buurt komt. heb ik ... nog nooit gehoord, net een cavia Nagelbijten / Gniffelen Mooi paard trouwens simongek!(heb even de grote foto's bekeken Haha! )

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:26

misschien een geluid dat ze maakt om te laten zien dat ze onderdanig is en er op die manier voor zorgt dat het andere paard haar met rust laat.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:17

je moet ze in een heel groot weiland zetten en dan het weiland in stukjes verdelen dat ze iedere keer op een ander stukje staan ( niet bij elkaar naar tuurlijk ) en kan je kijken ofhet steeds beter gaat meschien meoten ze wel aan elkaar wennen
het kan ook zo zijn dat het andere paard zijn weiland verdedigt of hoe je het ook schrijft dat kan ook zo zijn
nog veel sterkte en ik hoop dat ik je geholpen hebt Tong uitsteken

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:58

Iedereen bedankt voor de reacties. OK dan! Het is vrede in mijn wei en iedereen is nog heel... Go jij! Go jij!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:56

gelukkig maar. verder heel erg veel plezier met je nieuwe paardje.

Marcoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:53

jaa ik weet ook niet denk gewoon van elkaar scheiden en niet meer proberen voor dat je kreupel ponys/paard hebt Tong uitsteken

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:03

Oke gelukkig. Is natuurlijk het mooiste als ze allemaal bij elkaar kunnen staan. Haha!