Je land laten kuilen, hoeveel ben je daar voor kwijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Je land laten kuilen, hoeveel ben je daar voor kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 19:50

Hoi,

Ik vroeg me af of er mensen waren die ervaring hebben met het laten huilen/hooien van hun land. En hoeveel ze daaraan kwijt waren.

Bij mijn vz-paarden hebben ze namelijk een enorm stuk land dat te vol staat met gras voor de paar paarden die erop staan. Op dit moment is het begraast met stukken waar het gras halverwege je knie staat en stukken waar het goed kaal is. De paarden zijn al veel te dik dus dit leek me een ideale oplossing.
Maar hoe vallen de kosten?

Dus, iemand die het weet?

Ik hoor het graag Haha!

Nikka

Re: Je land laten kuilen, hoeveel ben je daar voor kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:52

Ik volg dit ook even want ik heb hetzelfde probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:13

Laten maaien, om de dag schudden en na een kleine week laten persen. Bel je lokale loonwerker, als je zelf de machines niet hebt, en je weet wat het gaat kosten.
Prijzen zijn sterk regio-afhankelijk, maar in principe is het goedkoper dan inkopen; bovendien WEET je wat voor hooi je hebt. DAT zou je reden moeten zijn om zelf te hooien, niet de kosten.........

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 08:41

Dankje, bij ons in het dorp zijn genoeg mensen en machines te vinden en ik woon in friesland waardoor het waarschijnlijk ook al wat goedkoper is.
Dankje voor de info Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:43

Grote balen laten persen kost afhankelijk van het loonbedrijf 14-16 euro excl BTW.
Kleine baaltjes hooi zijn veel goedkoper.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 08:46

Hmmm dan moeten we er nog even over na denken... Voor een baal kuil betalen we meestal 15 euro..
Hooi kan natuurlijk ook, maar moet dat niet langer blijven liggen drogen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:48

RianneH schreef:
Hooi kan natuurlijk ook, maar moet dat niet langer blijven liggen drogen?

Hooi moet ongeveer 5 dagen op het land liggen, of iets korter als het stekelig gras is.
Je moet dus zeker zijn van 5 dagen mooi weer (zon!)

Kuil is idd veel sneller klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:49

Vraag een boer in de buurt om te maaien en te schudden en te persen voor je en meestal kun je een prijs afspreken die lager ligt dan een loonbedrijf. Zij komen vaak met flinke machines en die zijn duur.

Dan vraag je aan een boer die altijd kuil heeft welk bedrijf voor hem wikkelt en vraag je hoeveel hij betaald voor wikkelen. De meeste boeren doen nl zelf maaien, schudden en persen. Bel je die loonwerker en vraag je om wikkels.

Ga er van uit dat de wikkels binnen een week of 3 op moeten gevoerd zijn, dus afhankelijk grootte en hoeveelheid paarden.

Ik adviseer je om gewoon te hooien en het gras als hooi te laten persen in ronde balen (die kun je rollen) en dan te wikkelen, zodat je eigenlijk verpakt hooi krijgt, is langer houdbaar omdat het droger is en de meeste paarden kunnen daar beter tegen dan kuil.

Ik kocht zo een groot pak voordroog voor 35 euro, is commerciele prijs, 1e klas hooi was het.

Steek wel het Jacobskruiskruid eerst uit voordat ze gaan maaien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 08:55

russel schreef:
Vraag een boer in de buurt om te maaien en te schudden en te persen voor je en meestal kun je een prijs afspreken die lager ligt dan een loonbedrijf. Zij komen vaak met flinke machines en die zijn duur.

Dan vraag je aan een boer die altijd kuil heeft welk bedrijf voor hem wikkelt en vraag je hoeveel hij betaald voor wikkelen. De meeste boeren doen nl zelf maaien, schudden en persen. Bel je die loonwerker en vraag je om wikkels.

Ga er van uit dat de wikkels binnen een week of 3 op moeten gevoerd zijn, dus afhankelijk grootte en hoeveelheid paarden.

Ik adviseer je om gewoon te hooien en het gras als hooi te laten persen in ronde balen (die kun je rollen) en dan te wikkelen, zodat je eigenlijk verpakt hooi krijgt, is langer houdbaar omdat het droger is en de meeste paarden kunnen daar beter tegen dan kuil.

Ik kocht zo een groot pak voordroog voor 35 euro, is commerciele prijs, 1e klas hooi was het.

Steek wel het Jacobskruiskruid eerst uit voordat ze gaan maaien.

Dit voeren wij altijd, kopen we voor 15 euro bij de boer. Denk dat we hem vragen om dan te kuilen/hooien.

Jacobskruid hebben we gelukkig niet in het land, maar zal voor de zekerheid een rondje lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:21

Ik heb het ook laten maaien voor hooi of balen. Een hobbyboer hier vlakbij wilde dat wel doen in ruil voor de helft van de pakken.
Helaas zat het weer tegen dus moest het al snel in de balen en heb ik hem alles mee laten nemen. Het heeft me niets gekost nu en het land is weer mooi kaal.

De volgende snee hoop ik wel wat aan over te houden.
Prijzen voor maaien en schudden lagen hier rond de 27 euro per uur... en 1 a 1,5 ha per uur dacht ik. Prijzen voor kleine pakjes hooi persen iets van 60 cent per pakje.

Als je uitrekent hoeveel je kwijt bent voor het in het pak hebt, dan kun je het soms goedkoper ergens kopen als je zelf niet kunt maaien en schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:53

Of grote pakken bestellen, die grote pakken van minimaal 300 kg zijn goedkoper dan de kleine builtjes van 30 kg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:36

maar als je bij een loonbedrijf 15 euro per pak betaalt voor het persen alleen al, en je hebt het bij de buurman kant en klaar voor dat bedrag... dan kun je die buurman beter vragen of hij het gras niet wil hebben Knipoog