Wel of geen mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorage

Wel of geen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:08

Wij hebben een fell pony thuis, ze heeft aardig wat haar bij d'r voeten en dus zie je niets meer van d'r hoef.. maar als we haar buiten zetten gaat ze dus rollen en dan als ze klaar is met rollen gaat ze zitten dan gaat ze altijd aan het zelfde beentje krabben of er aan bijten ik weet niet wat ze doet maar iniedergeval 1 van die dingen en dan gaat ze staan en heel hard staan stampen met haar voet.
Het is wel zo dat ze van die korsten heeft maar dat heeft ze op alle 4 de voeten en we maken d'r voeten regelmatig schoon en wassen de sokken uit en borstelen ze.

Maar nou is mijn vraag is dit nou mok of niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-07 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Irritant kleine lettergrootte verwijderd.

8nnemiek

Re: Wel of geen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:42

Waar zitten de kostjes? In de kootholte? Bij de knie? Is de huid rood en geïrriteerd?
Korsten in de kootholte kan inderdaad mok zijn.
Eigenlijk is het t beste om zo weinig mogelijk aan de sokken te doen. Niet te vaak wassen en borstelen. Zo kun je het voorkomen. Maar nu ze al mok heeft zul je het wel moeten behandelen. Je kan het beste even een dierenarts laten kijken, die kan precies uitleggen hoe schoon te maken. Meestal is het genoeg als je de haren in de kootholte wat korter knipt. Zo kom je makkelijker bij de korstjes om het te behandelen. De rest van de sokken zou ik laten zitten, dat zorgt ervoor dat er geen water en vuil in de wondjes komt.
Verder moet je niet te voedingsrijk voeren. Dus veel hooi en weinig brok.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:42

het kan mok zijn en dan is het juist heel erg belangrijk dat het droog blijft. maar ik kan dat vanachter de computer niet zien.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:47

wassen doen we niet vaak maar we maken ze wel goed schoon!
Ik ga haar sokken niet wegknippen want het zit bij d'r achterbenen en dan aan de achterkant ( weet echt niet hoe dat heet ) waar de meeste sokken zitten en als ik dat ga wegknippen blijft er niets meer over en dat is gewoon te zonde..
Je kan niet zien of het rood is of wat het enigste wat ik kan zien dat ze jeuk of wat heeft en altijd zit te scheuren met haar been tegen iets en er gewoon zo'n grote korst zit net zo als aan de binnenkant avn de voor en achterbenen, maar bij deze rassen zijn ze nou eenmaal wat langer..

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:47

een stal genoot van mij heeft een tinker.
die heeft mok en die gaat 2 x in de week naar het Zoute strand en daar gaat de mok van weg ( ik garandeer je niks maar het word wel minder )Bij die tinker in iedergeval !

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:49

wij wonen totaal niet bij het strand of wat we wonen in Gelderland dus om naar het strand te gaan is wel 2 uur rijden en dan 2x per week daar heeft mijn moeder denk ik echt geen zin in..

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:52

O,dat heeft dus geen zin .
Bij de veearts en/of paardenwinkel Verkopen ze speciale Tubetje's ervoor ,,
is dat wat?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:54

Bij onze tinkers werkt zonneblaasjesgel goed en groene leem.

Voor de rest vooral niet afscheren! zo komt er alleen maar meer vuil in de wondjes (is ons iniedergeval afgeraden door de DA)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:58

Bedoel je het korstje dat elk paard ongeveer naast zn knie heeft zitten? En wat ook achter aan de hoef zit?
Als dat het enige 'korstje' is, dan is het geen mok.
Jeuk hebben kan ook door andere dingen komen. Luizen, allergie of mijten (schurft). Zand in de sokken. Of gewoon doordat het broeit.
Het kan ook gaan jeuken als je beenbescherming omdoet.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:00

Dat is het enigste wat ik kan zien!
beenbescherming heeft ze nooit om is niet nodig en ik weet niet of ze luizen, allergie of mijten heeft! en zand kan ze altijd hebben maar wordt er altijd uitgepoetst! Lachen

zou zo foto plaatsen

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:07

hier de foto!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:26