Vreemd veulen in de kudde plaatsen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975Jarig

Vreemd veulen in de kudde plaatsen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 19:11

Hallo,

wie heeft er ervaring met het plaatsen van een veulen van 5 maanden vanbuitenaf in de kudde die op de wei staat?

Ik heb ook pas een shetlander van 3 jaar bij de kudde gezet en dat is 10 minuten een geren van jewelste achter haar aan geweest door allle andere paarden waar ook belgen etc tussenzitten...vond dat echt doodeng!

Nu heb ik een fjordenveulen wat in september opgehaald word en die wil ik dus ook bij deze kudde en mijn shetje laten in de wei...maar gaat dit wel goed? Is het niet hartstikke gevaarlijk als zo ook zo idioot achter haar aan gaan rennen dat ze valt of omver gelopen of getrapt wordt?

Alle tips en ervaringen zijn vanharte welkom!!!!!!!!

TinkerTreas

Re: Vreemd veulen in de kudde plaatsen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:40

Ik denk dat je het beste eerst een stukje af kan zetten met schrikdraad. Dan kunnen ze aan elkaar wennen. En dan eventueel eerst alleen met je shet zetten (als die lief is), dan heeft je veulen daar steun aan.
Succes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:13

Ik heb mijn nieuwe shet veulen 2 jaar geleden ook apart gezet, maar hij ontsnapte steeds naar de andere toe. Het was in het begin geren en dreigen, maar ik heb dat maar heen gelaten omdat ik maar 2 andere erbij had lopen. In een grote kudde zou ik hem idd eerst apart laten lopen met een ander paard. Veulens worden vaker wel sneller geaccepteert omdat ze vaak onderdanig zijn, maar dat zou je even af moeten kijken.

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:04

'k zou het denk ik niet doen straks laten de anderen 'm niet toe!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:09

ligt er denk ik ook aan waar de kudde uit bestaat,
mijn fjorden veulen van vorig jaar hebben we met een maand of 9 op het land gezet (nieuwe eigenaar) bij drie friese veulens, die altijd al bij elkaar stonden,
die van mij vond het wat eng, bleef bij de mensen staan, maar die andere veulens deden eerst net of er niks anders was, bleven achter in de wei.
wat later kwam de leider toch, en deden ze druk onderling, die friezen dus,
nog wat later renden ze door het land, mijn veulen voorop, opgejaagd door de rest.
we hebben ze maar laten gaan, en volgende dag was ze maatjes met het meest onderdanige veulen van het stel.
nu lopen ze mooi twee aan twee in de groep Lachen

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:37

Tja, meestal moet ff de rangorde bepaald worden en gaat het daarna gewoon goed. Zeker als je voornamelijk koudbloeden in de wei heb staan moeten er maar weinig problemen zijn. Je kan ze sowieso eerst ff aan elkaar laten wennen door het vriendelijkste paard/veulen met je nieuwe veulen in de wei naast de anderen te zetten (of een afgezet stuk). Maar uiteindelijk zal toch altijd nog de rangorde bepaald moeten worden. Dat heb je gewoon in een kudde; soort overlevingsgedrag Lachen

Marijke_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:51

Rustig laten wennen, niet gelijk met de hele groep

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:28

Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar mijn ervaring is; geen poespas, gewoon meteen in de groep..... en dat is idd eerst een tijdje rennen, jagen etc maar op deze manier is de rangorde het snelst bepaald en keert de rust het snelst weer terug. Zorg wel dat ze genoeg ruimte hebben om flink te kunnen rennen.
Pas wel een beetje op met voeren. Zorg dat er op verschillend plekken hooi ligt, zodat de nieuweling altijd kan eten.

Barbara1975Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:38

bedankt voor jullie reacties!

ik zet haar eerst met mijn 3 jarige shet in de wei ernaast en dan even kijken hoe ze reageren.

Het fijnste zou ik het vinden als ze gewoon met de andere paarden in de kudde kan staan zodat ze een goede leerschool heeft aan alle andere paarden en op haar plaats gezet wordt als dit nodig is. ik wil haar niet naar de opfok doen omdat ik eigenlijk meteen wil gana grondwerken, verkeersmak maken etc...

Ik hoop dat ze snel in de kudde wordt opgenomen! Weten jullie of het ecth gevaarlijk is om zo'n kleintje, alhoewel ze is dan wel 5 mnden, bij de andere paarden te zetten? Meeste zijn merries er zitten geloof ik 2 ruinen tussen.

ze staat tot november bij haar mama dus ik heb nog even om te piekeren ha ha ha

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:36

Barbara1975 schreef:
bedankt voor jullie reacties!

ik zet haar eerst met mijn 3 jarige shet in de wei ernaast en dan even kijken hoe ze reageren.

Het fijnste zou ik het vinden als ze gewoon met de andere paarden in de kudde kan staan zodat ze een goede leerschool heeft aan alle andere paarden en op haar plaats gezet wordt als dit nodig is. ik wil haar niet naar de opfok doen omdat ik eigenlijk meteen wil gana grondwerken, verkeersmak maken etc...

Ik hoop dat ze snel in de kudde wordt opgenomen! Weten jullie of het ecth gevaarlijk is om zo'n kleintje, alhoewel ze is dan wel 5 mnden, bij de andere paarden te zetten? Meeste zijn merries er zitten geloof ik 2 ruinen tussen.

ze staat tot november bij haar mama dus ik heb nog even om te piekeren ha ha ha

Ja, het kan gevaarlijk zijn als je het veulen direct bij de kudde doet. Laat het eerst wennen op een afgezet weiland met jouw shetje. Ik heb al twee keer meegemaakt dat een veulentje (van een ander) doodgeschopt is in een kudde toen zij deze direct erin hadden gezet!