Paard afmaken, gaat dat echt zo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:37

ik heb niet het hele topic gelezen dus het zou best kunnen dat iemand anders het al heeft gezegt.
ik heb dat programma ook gezien en schrok er best wel van dat het paard geen spuitje kreeg maar in engeland schijnt het wel veel vaker te gebeuren vanwege de kosten en het dier lijdt dan ook minder (bij een spuitje duurt het natuurlijk even)

maar wat ik erger vind is hoe paarden (en andere dieren) worden geslacht voor comsumptie....ik heb verschillende manieren gezien waarop dit kan gebeuren; een ijzeren staaf in kop en kont en dan een stroomstoot erdoor, als het beest dan nog niet dood is doen ze het gewoon nog even opnieuw...de beesten (meestalhet kleine vee zoals schapen) worden op hun rug in een soort van halve buizen gelegd en dan komt er iemand langlopen die op al die hoofdejes gaat staan zodat de nekjes breken...de kelen worden doorgesneden
ik weet natuurlijk niet of dit bij alle dieren gebeurd die opgegeten worden maar bij het grootste gedeelte wel en anders worden ze wel op een andere afschuwelijke manier afgemaakt.....eet smakelijk Scheve mond

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:05

Sja, ik moet er ook niet aan denken, maar je moet wel realistisch blijven. Imker is nu 12 en dood gaan doen ze toch ooit... Ik wil niet hard overkomen, maar ik denk dat ik Imker liever laat schieten als de mogelijkheid daar is. Hij wordt daar alaminute geschoten, hoeft niet eerst te wachten tot de DA klaar is met een andere klus en ik vind het humaner.

Wat ik trouwens raar vind is dat Cassidy (als ik het me goed herinner zei zij dat) niet wil zeggen hoe een paard geschoten wordt (dat doen ze trouwens op precies dezelfde plek als met een masker. Ik vind het ook geen schande om dat hier neer te zetten. Vroeger deed de boer het zelf als het moest, dus de meeste boeren weten toch waar de plek zit. Mocht er behoefte aan zijn, zet ik dat hier gerust neer.

Als er halve zolen hier rondsurfen met een geweer, schieten ze liever een paard 10x in zijn been dan 1x in zijn hoofd. Sorry, maar dat is wel de realiteit. Hun gaat het toch niet om het doden, maar om het leed dat ze veroorzaken. Is een paard/pony meteen dood, dan is er voor hun toch niets meer aan...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:10

imker schreef:
Wat ik trouwens raar vind is dat Cassidy (als ik het me goed herinner zei zij dat) niet wil zeggen hoe een paard geschoten wordt (dat doen ze trouwens op precies dezelfde plek als met een masker. Ik vind het ook geen schande om dat hier neer te zetten. Vroeger deed de boer het zelf als het moest, dus de meeste boeren weten toch waar de plek zit. Mocht er behoefte aan zijn, zet ik dat hier gerust neer.


Ik heb niet gezegd dat ik het niet wilde zeggen, ik heb gezegd dat ik het niet openlijk op bokt neer ga zetten. Wie het weten wil stuurt me maar een PB. Je bent de eerste, en tot nog toe de enige die daar problemen mee heeft.

En in tegenstelling tot jouw denk ik wel dat er malloten zijn die op rare ideeen komen als ze iets ergens zien. Wat denk je van al die brieven met melkpoeder die na de Anthraxbrieven in de USA overal op kwamen dagen? Ik ben het vertrouwen in de mensheid kwijt, er lopen mij hier teveel randdebielen rond....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:22

Maar wat ik me afvraag. Is er de mogelijkheid om zelf te kiezen?

Als het met mijn bollie zover is, wil ik hem zo rustig mogelijk in laten slapen. Maar ik wil er zelf wel bij zijn. Ik denk wanneer je er zelf bij bent dat een kogel je heel lang bij blijft.
Een spuitje kan toch ook in 3 of 4 fases? Of heb ik dat verkeerd begrepen. Eerst rustig worden, dan narcose en dan het einde?

Bleh, word gewoon naar van dit onderwerp...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:26

Een spuitje kan in drie of vier fases. En het is nooit leuk om erover te beginnen. Maar als je er pas op het moment zelf mee geconfronteerd wordt denk ik dat de klap harder aankomt als dat je het van tevoren in je hoofd doorspeelt.

En er is altijd de mogelijkheid om zelf te kiezen. De kogel in je stal thuis gaat waarschijnlijk niet lukken. Maar de slager of spuitje (thuis of bij een dierenkliniek) wel.

Ik denk alleen niet dat het fair is met een paard dat nauwelijks op zijn benen kan blijven staan nog een stukje te gaan rijden naar slager of dierenkliniek....

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:03

Ik wil, als het eropaankomt dat mijn paardje eerst onder narcose wordt gebracht en dan het spuitje...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:31

Mijn zus is met een aantal paarden van een handelsstal naar de slachter geweest voor een kogel door hun kop.. Op zo;n grote stal wordt er natuurlijk vaker en paard afgemaakt.. Maar zij vertelde dat zo;n kogel heel netjes gaat, gewoon waar je bij kan blijven staan( zodat je zeker weet dat ze niet op transport gaan). Maar daarentegen is mijn moeder er ook bij geweest toen het paard van een vriendin werd ingeslapen. Dat scheen ook heel mooi te zijn gegaan.. Dus weet zo 1,2,3 niet wat ik zou doen. Meestal als er op cross wedstrijd iets gebeurd met die paarden worden ze soms terpelekke afgespoten, of snel op de wagen gezet naar een kliniek en daar afgespoten..

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 22:02

Estor hebben we verleden jaar naar het slachthuis laten brengen. En dáár heb ik geen moeite mee gehad. Ik had het moeilijk met het besluit dat hij niet meer kon, dat hij op was, wat de strijd voor hem te zwaar was en dat sterven voor hem eerlijker was dan blijven leven. Dat ik afscheid van hem moest nemen, dat vond (en vind ik nu nog wel eens) heel erg moeilijk. Maar dat hij is geslacht en, wellicht, voor consumptie is gebruikt, daar heb ik wel vrede mee. Ik geniet immers zelf ook van een lekker biefstuk. En zo is hij tot op het laatst nog van nut. Zijn leven was goed, vind ik en ik vind het persoonlijk erger om hem thuis dood te laten gaan en hem dan te laten ophalen door de rendac, dan hem in het slachthuis te laten schieten en dan meteen verder te laten verwerken.
Nou had ik ook niet echt keus, ik was immers geen eigenaar, maar ik heb wel vrede met deze keuze. In het slachthuis ligt alles dicht bij elkaar, de dingen zijn aanwezig om hem weg te halen na zijn dood. Thuis moet je hem weer gaan verslepen met een trekker ofzo, nou, dat heb ik wel vaker gezien en dat vind ik echt geen pretje om te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:42

IcePrincess schreef:

maar wat ik erger vind is hoe paarden (en andere dieren) worden geslacht voor comsumptie....ik heb verschillende manieren gezien waarop dit kan gebeuren; een ijzeren staaf in kop en kont en dan een stroomstoot erdoor, als het beest dan nog niet dood is doen ze het gewoon nog even opnieuw...de beesten (meestalhet kleine vee zoals schapen) worden op hun rug in een soort van halve buizen gelegd en dan komt er iemand langlopen die op al die hoofdejes gaat staan zodat de nekjes breken...de kelen worden doorgesneden
ik weet natuurlijk niet of dit bij alle dieren gebeurd die opgegeten worden maar bij het grootste gedeelte wel en anders worden ze wel op een andere afschuwelijke manier afgemaakt.....eet smakelijk Scheve mond

Is dit in nederland? ik vind dit echt verschrikkelijk, arme dieren!

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:15

Ja dat ben ik met je eens Melanie, maar ik zou me pony echt niet kunnen afschieten, en ik denk ook niet als hij vreselijke pijn heeft. Ik heb al moeite met me kat als hij naar de dierenarts moet, laat staan me pony.
En ik denk als ik op straat zou lopen met me pony en er gebeurt wat en er zou politie bij komen en hij moet echt ingeslapen ( afgemaakt ) worden, dat de politie weet wat hij of zij moet doen. Immers lees je vaak dat ze honden afschieten die schapen dood gebeten hebben, dus denk wel dat hun de juiste plek weten te vinden. Ik zou het niet willen weten, omdat ik het gewoon niet kan. Vroeger met me verzorgpony, die is ingslapen met een spuitje, haar hoofd lag op me benen, ze was verlamd geraakt in de stal aan haar achterhand, vergeet het nooit van me leven en straks word me eigen eerste pony gekeurd , ik moet er niet aan denken dat het in de toekomst ooit van moet komen, dat hij er niet meer is. Ik teken er voor dat ik ooit, als hij oud is, ik op een dag op stal kom en hij is rustig ingeslapen in de wei of zijn stal, daar zou ik meer vrede mee hebben dan dat ik hem moet laten inslapen, ik vind dat meer afmaken.
Maar ja zo denk ik er over en ik denk dat er meer paardenvrienden erzo over denken, athans ik hoop het.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 13:36

Ik heb net de topic aangepast, want er rijst nog een vraag bij me.

hurrie
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:43

ik vind dat een hele zielige manier volgens mij voelt een paard daar wel wat van als het nou een klein spuitje was of zo dat ie nix voelt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard afmaken, gaat dat echt zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:13

bubbels schreef:
Toegevoegd: Ik zie dat van dat "vechten tegen het spuitje". Vraag ik me af; voel je je dan niet schuldig? Het paard is dus sterk genoeg om tegen zoiets te vechten,heb je dan niet zoiets van; dan kan ie ook doorleven? Dat je bang bent dat je de verkeerde beslissing hebt genomen.


Een paard moet heel erg ver heen zijn wil hij geen wil meer hebben om te leven. Zelfs in de vrije natuur gaat een gewond paard, of een paard met pijn aan een been of een gebroken been altijd nog proberen te ontsnappen aan een roedel wolven. Hun instinct is gewoon heel erg sterk. Ze kunnen in zo'n situatie gewoon niet rationeel denken. Maar als je paard bij ieder stap pijn heeft, als hij niet meer kan staan van vermoeidheid, als het leven een hel wordt, dan hebben wij als mens de verantwoording om hem op een humane manier te laten sterven. En als je dat als eigenaar, na er goed over na te denken, beslist, dan is dat de goede beslissing.

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:12

Desiree schreef:
Is dit in nederland? ik vind dit echt verschrikkelijk, arme dieren!

ja, dit is in nederland en ik wil nieteens weten hoe het er in andere landen aan toe gaat Scheve mond

als ik zou moeten kiezen voor een paard tussen een spuitje of een kogel zou ik denk ik toch voor het laatste kiezen, je weet dan iig zeker dat het paard gelijk dood is, bij een spuitje gaat het langzamer
[edit]beschrijving weggehaald[/edit]
Laatst bijgewerkt door IcePrincess op 10-10-02 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:21

Ik heb zelf al enkele paarden en ponie's meegemaakt op stal die werden ingeslapen met een spuitje.Lekker in hun vertrouwde omgeving of in hun eigen stalletje.Er was niks vervelends aan.Vervelender vind ik van deze manier van inslapen dat als het vlak voor of in het weekeinde gebeurt of tijdens feestdagen dat zo'n dier dan een hele tijd op het erf blijft liggen.Een keer hadden we een veulen dat op hemelvaartsdag dood ging.Het was toen die tijd rond de 23 graden.Op dinsdag werd het veulen pas opgehaald;dat vond ik wel heel erg!